Godkjenning av import-mc

Prat om tung MC.
Post Reply
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Godkjenning av import-mc

Post by Hchaugen »

Helluu!

Har ooomsider fått hjem min Ducati 1198S 2009. Brukt-importert fra Italia. Sykkelen har gått 11k og fremstår som strøken. Av ekstrautstyr finnes det meste man kan tenke seg som; Full (70mm) Termignoni anlegg, race-ecu og åpent luftfilter. De standard carbon delene som følger med S-modellen, Øhlins foran og bak + styre. ++ KONGE sykkel \:D/

Iogmed at sykkelen er brukt, ligger Certificate of Conformity (CoC) hos italiensk biltilsyn, jeg har fått eksportdokumenter og kopi av det gamle vognkortet. Mht at den er EU produsert skal det egentlig ikke vær noe problem å få den godkjent i Norge, men man vet aldri hva man møter på hos biltilsynet :-k

Har kost meg i dag med å ta olje/filter skift og fått på det originale anlegget ( :( ) for å komme lettest mulig gjennom kontrollen. Har ikke byttet ecu eller luftfilter, det kan ikke ha noe å si vel? Ingen error/alarmer som lyser i displayet.

Anyhow, er det noen som har vært gjennom prosessen før og vet hvordan det funker? Originalanlegget er EU-merket og det bråker ikke på langt så mye som termi'sene. Alt av tips blir satt stor pris på !
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Godkjenning av import-mc

Post by supermons »

Godkjenn den så orginal som mulig, så får du minst problemer. Søk litt på forumet også, så finner du en del tråder om import.

Vegvesenet er vel fasiten her, så sjekk siden deres (er nede nå, prøvde å finne link :( ), eller ring dem.
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Godkjenning av import-mc

Post by Hchaugen »

Nå er den heelt original - refleks bak.
Du vet hvordan det er, noen av kontrollørene tolker regelverket på sin egen måte. At biltilsynet sier at "sånn og sånN" skal det vær, trenger ikke stemme når jeg kommer til kontrolløren [-X
Tror jeg har det meste, utenom CoC (Brukt-import). Buh, det er lite å finne ut på tilsynet sine sider også desverre: NMCU har en bra artikkel jeg vurderer å skrive ut å ta med, hvor det står at de ikke kan kreve støytest såfremt originalanlegg er montert og EU godkjent.

Satse på det går smertefritt \:D/
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Godkjenning av import-mc

Post by supermons »

Lykke til!
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Godkjenning av import-mc

Post by Hchaugen »

Bah.

Var hos "Huset for tilsyn og høy moral" kl. 12 i dag. Alt gikk egentlig kjempefint, sykkelen godkjent på et øyeblikk. Kontrolløren tok noen bilder av KM-stand, rammenr osv.

MEN!

Etter å ha vært på kontoret sitt en stund kom han ut og mente han måtte ha CoC. Sa da til ham at sykkelen er EU-produsert og godkjent i Europa + at Italiensk biltilsyn har CoC'n liggende i arkivene sine i evig tid. Ga seg egentlig rimelig raskt på det og gjorde resten av papirene klare. Ble selv noe lettere til sinns, helt til han kom med alle papirene og sa at jeg måtte skaffe det originale vognkortet (som blir makulert? Når jeg fikk eksportdokumentene). Evt. en bekreftelse fra italiensk biltilsyn at den er eksportert. Det måtte skje noe! =D>

Oh well. Det er fortsatt lenge til sesong ;) Termi'sene er allerede på plass!
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Godkjenning av import-mc

Post by Northman »

Løste dette seg?
It is better to exist unknown to the law.
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Godkjenning av import-mc

Post by Hchaugen »

Dette løste seg. Av den grunn at jeg personlig gikk ned 2 dager etterpå for å få et bedre svar på hva jeg skulle gjøre for å få dokumentasjon i orden. "BT-mannen" snakket med sjefen sin, og ringte meg opp på telefon etter et par timer. Sitat: "Nå har det seg sann at det har vært 1 stk slikt forhold før deg, og jeg har juleferie om 2 timer, kom opp hit og hent ny dokumentasjon.. Alt er klart til registering etter at du har betalt engangsavgift" \:D/ \:D/ \:D/ =D>
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Godkjenning av import-mc

Post by Hchaugen »

Nå det er sakt holder vi på og importere en Hypermotard fra Italia. Denne gangen velger jeg å la den "Eksportere til land innenfor EU". For å se hvordan de tolker reglene når jeg gjør det på den måten...
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Godkjenning av import-mc

Post by Northman »

Godt det løste seg, men jeg "føler" jo at de egentlig dret seg ut første gangen, og latet som om de var snille mot deg fordi de skulle på ferie...

Håper det går på skinner denne gangen :)
It is better to exist unknown to the law.
Post Reply