Siden mellomklassereglene er endret blir det nå 35kw (47hk) som er grensen for A2 (mellomklasse).
Tenkte jeg kunne prøve å lage en liten oversikt over sykler som er tilpasset dette. Tidligere sykler med 34hk går selvsagt innunder denne klassen, men her er noen av de nye som er tilpasset til klassen. Hjelp meg gjerne med å finne flere å legge til i listen
Nye BMW G650gs har nå 47hk. Den gamle F650 før 2008, den ensylindrede hadde 50hk.
Yamaha`s ensylindrede 660 ccm motorer går vel også akkurat innenfor de nye reglene. Og endel av de nye Hondaene med 700 ccm holder vel også mål. Og så er det jo kommet endel 250 ccm på markedet nå. Honda, Suzuki, Kawasaki(cross) og Hyosung leverer 250.
Jeg sendte mail til Statens Vegvesen pg spørte om jeg kunne kjøre en Yamaha XT660 med førerkortlasse A2.
Og da fikk jeg som svar:
Ny klasse A2 erstatter nåværende mellomtunge klasse. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (største effekt økes fra 25 til 35 kW og største effekt/vekt økes fra 0,16 til 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" men mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn. For å få førerrett i denne klassen må du ta obligatorisk opplæring og avlegge førerprøve.
Klasse A2 gir førerrettighet også for:
■moped
■tilhenger til motorsykkel (med slagvolum over 125 ccm) godkjent for trekking
■3-hjuls motorsykkel med effekt høyst 15 kW
For krav til opplæring og prøve se sidene om føreropplæring.
Utifra dette kan du da dessverre ikke kjøre denne sykkelen du snakker om, da denne overstiger grensen med 0.30 kW.
supermons wrote:Har XT660 Z/X/R samme motor og effekt? Går noen av de som mellomklasse men ikke alle?
Det er samme motor ja og ut i fra det jeg har lest så er Z 35kw mens X og R er 35,3. Aner ikke hvordan det har seg. Men litt rart om det er tilfelle ja.
Finner mye rart paa nettet, men noen som vet om Kawasaki KLE 500 2003 mod gaar som mellomtung? Finner alt fra 33 Kw til 37.3 Kw og 44-51 hk. Er det noen som evt. har et vognkort aa sjekke i? Eller en kilde som er 100% sikker? Paa forhand takk