Så var Stian kommet hjem fra jobben på havet, og forlangte umiddelbart oppmerksomhet.
Dermed var det bare å sale opp, og glede seg til en ren "morotur" og ikke bare pendling i morket.
Vi blei raskt enig om en Jondalsrunde, så dermed gikk turen innover fjorden, som er den veien jeg kjører hver dag. Likevel blir jeg aldri lei, det er noen nydelig svingkombinasjoner innover, så om det ikke er en direkte orgie i svinger, er det hele tiden noe å glede seg til.
Turen går selvsagt i et fint driv, på en ansvarlig og aktpågivende måte.
Vi bestemmer oss for å kjøre via Odda og Utne, så da blir det sånn. Folgefonntunnellen går kjapt unna, slik det gjerne gjør når man er innom tre-sifret på speedo'en. VI fueler like utenfor tunnnellåpningen i Odda og forsetter videre mot Utne.
Rv550 videre mot Jondal har fått et løft, med ny asfalt og litt nytt autovern hist og her.
Vi passerer en gård der de ikke bare selger epler, men også eplemost og andre videreforedlinger av samme frukt. Desverre er jeg uten kontanter, så det eneste vi får gjort er å ta et par bilder, og her er ett av dem:
Og så forsetter vi forbi Alvsaker og Storhei, opp hårnålene (som er betydelig mer kjørbare nå etter utbedringen fra ifjor) til Åsleitet, og inn i Jondal Kommune. Vi tar turen ut til Mælen, der jeg var for en stund siden, på Hardanger Kulturgalleri. Dette er en nyydelig plass, og idag får vi møte eieren også, så vi kan ta en liten runde og se oss om.
Stian fant seg en leikekamerat også:
En voksen okse har også bodd på tunet her, jeg hadde ikke nærmet meg denne karen i live, om han gikk løs på beite
Snuten til stuten til venstre, og nesetippen til avlsoksen til høyre, er begge like langt fra kamera... det var en rørslig kar han til venstre
Etter å ha sjekket opp i muligheter for et evt arrangement utpå denne idyllen, pakket vi oss avgårde.
og selv om ikke Lordshaften blir glad for dette, må jeg legge ut disse bildene
Tilslutt var grusveien slutt og vi swingte oss nedover mot Herand, og cruiset videre mot Jondal.
En velsmakende lunch blei inntatt på Gjestgjevarstaden, og som vanlig ville Stian ha noe raffinert for sin kresne gane-
blei "løvstek uten alt" og en lasagne på meg.
Tilbake mot Rosendal blei det til tider bedrevet regelrett tullkjøring (jeg må bare være ærlig, men som kjent, KTM sjåfører er jo MCverdenens Audisjåfører

)
På benser'n i Dimmelsvik traff jeg kjentfolk, den ikke lengre fullt så unge, men fortsatt lovende Knutsen fra Tyssedal med sin frekke K1300, og kompisen hans med sin røde S1000R. De hadde hatt seg en luftetur til Husnes på denne vakre lørdagen
jeg fyllte tanken, og hjemme ventet varm mat og omtanke fra husets førstedame.. en fremragende dag