Valg av dekk, R-Sykkel
Valg av dekk, R-Sykkel
Hei.
Etter litt research på nettet om de beste R-sykkel dekkene, ser jeg at dette ikke ble et lett valg.
De fleste foruminnleggene er flere år eldre, og mange er på jakt etter dekk som passer til tourer sykler, ved mye bruk i vått føre.
Sykkelen jeg har er en Yamaha R1 2008, min første R-sykkel. Dekkene som står på i dag er nedslitt og skal byttes;
Dunlop Sportmax GP Racer M (Bak 190/55 ZR 17).
Er sjeldent sykkelen blir brukt i vått føre, men dette blir eventuelt ved lengre turer når været plutselig endrer seg brått.
Dekkene jeg har funnet som anbefales:
*Metzler SPORTEC M7 RR
*Metzeler Z8
*Dunlop roadsmart 2
*Continental ContiSportAttack 2
*Michelin Pilot Power
*Pirelli Diablo Rosso Corsa
*Pirelli Diablo Rosso 2
Noen som har erfaringer med nevnte dekk, eller andre anbefalinger?
Edit: Dekk på sykkel pr i dag.
Etter litt research på nettet om de beste R-sykkel dekkene, ser jeg at dette ikke ble et lett valg.
De fleste foruminnleggene er flere år eldre, og mange er på jakt etter dekk som passer til tourer sykler, ved mye bruk i vått føre.
Sykkelen jeg har er en Yamaha R1 2008, min første R-sykkel. Dekkene som står på i dag er nedslitt og skal byttes;
Dunlop Sportmax GP Racer M (Bak 190/55 ZR 17).
Er sjeldent sykkelen blir brukt i vått føre, men dette blir eventuelt ved lengre turer når været plutselig endrer seg brått.
Dekkene jeg har funnet som anbefales:
*Metzler SPORTEC M7 RR
*Metzeler Z8
*Dunlop roadsmart 2
*Continental ContiSportAttack 2
*Michelin Pilot Power
*Pirelli Diablo Rosso Corsa
*Pirelli Diablo Rosso 2
Noen som har erfaringer med nevnte dekk, eller andre anbefalinger?
Edit: Dekk på sykkel pr i dag.
Last edited by Stiian on 20 Oct 2015 13:10, edited 1 time in total.
Re: Valg av dekk, R-Sykkel
Jeg skal ta meg tid til å skrive et litt fyldigere innlegg senere (er på jobb)
De du henviser til er enten sport dekk eller sport Touring dekk. Det er noen store forskjeller i disse med tanke på bruksområde.
Hva skal du bruke sykkelen til? Hvordan blir sykkelen kjørt?
Note4
De du henviser til er enten sport dekk eller sport Touring dekk. Det er noen store forskjeller i disse med tanke på bruksområde.
Hva skal du bruke sykkelen til? Hvordan blir sykkelen kjørt?
Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Valg av dekk, R-Sykkel
Sportslige egenskaper fremfor maks comfort.LordShaft wrote:Jeg skal ta meg tid til å skrive et litt fyldigere innlegg senere (er på jobb)
De du henviser til er enten sport dekk eller sport Touring dekk. Det er noen store forskjeller i disse med tanke på bruksområde.
Hva skal du bruke sykkelen til? Hvordan blir sykkelen kjørt?
Note4
Typisk kjøring er i fjell med mange svinger der jeg prøver å legge sykkelen.
Blir en del høyt turtall, med raske akselerasjoner og bråe nedbremsinger.
Uten om dette blir det vanlige turer langs europaveiene våre.
Er det snakk om en tur over lengre tid, blir denne forskjøvet om det er meldt regn og dårlig vær.
Re: Valg av dekk, R-Sykkel
Du klarer deg fint med et sportstouringgekk til slik kjøring. Det sitter mer enn godt nok, og vil vare vesentlig lengre enn et reint sportsdekk. Jeg ville gått for Michelin Pilot Road 4, eller Pirelli Angel GT.
Re: Valg av dekk, R-Sykkel
Vet du hvordan dem er i forhold til 'Dunlop Sportmax GP Racer M' som jeg har kjørt på dette året?Snikkeren wrote:Du klarer deg fint med et sportstouringgekk til slik kjøring. Det sitter mer enn godt nok, og vil vare vesentlig lengre enn et reint sportsdekk. Jeg ville gått for Michelin Pilot Road 4, eller Pirelli Angel GT.
Kan også bli aktuelt å teste sykkelen på bane.
Edit: Dekknavn
Last edited by Stiian on 20 Oct 2015 13:09, edited 1 time in total.
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2731
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Valg av dekk, R-Sykkel
Ta en titt innom her, det kan kanskje hjelpe:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm
Etter tre dager på ACR var jeg i ale fall meget fornøyd med mine Michelin PR4 dekker.
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm
Etter tre dager på ACR var jeg i ale fall meget fornøyd med mine Michelin PR4 dekker.
fun is not a straight line
Re: Valg av dekk, R-Sykkel
Jeg kjører rimelig aktivt selv. Og i juni var jeg 3 dager på Arctic Circle Raceway. Jeg kjørte da på Conti Trial Attack, som er et sportstouringgekk. Det satt mer enn godt nok, og jeg var ikke noe sinke utpå banen heller for å si det sånn.
Skal hovedfokuset være banekjøring, så gå for et sportsdekk. Men hvis du skal hovedsaklig kjøre på vei, med en og annen dag på bane i løpet av sesongen, så klarer du deg fint med et sportstouringgekk.
Skal hovedfokuset være banekjøring, så gå for et sportsdekk. Men hvis du skal hovedsaklig kjøre på vei, med en og annen dag på bane i løpet av sesongen, så klarer du deg fint med et sportstouringgekk.
Re: Valg av dekk, R-Sykkel
Må si meg enig med mange andre her. Kjører selv Angel GT på min S1000R og til tider kjører også jeg veldig aktivt. Dette er det beste dekket jeg har hatt til nå. Men det skal sies at ingen av de andre dekkene jeg har hatt har sviktet meg.
Jeg har nå kjørt 7.000km. på Angel GT dekket og jeg tør påstå at det ikke er mer en halvslitt. Jeg tror at et sports touring dekk vil passe 90% av alle nakensykkel kjørere. Kjører man KUN på bane og tørt føre og på perfekt underlag så vil nok et Sportsdekk være det beste valget, men de slites mye fortere.
Jeg kjørte med Pirelli Diablo Corsa Rosso på både BMW'en og Street Triplen jeg hadde og jeg klarte ikke å få mer en maks 5-6.000km ut av dekkene og da snakker vi så slitt at stria synes rundt hele. På 3-4.000km. bør man vurdere å bytte ut disse.
Jeg har nå kjørt 7.000km. på Angel GT dekket og jeg tør påstå at det ikke er mer en halvslitt. Jeg tror at et sports touring dekk vil passe 90% av alle nakensykkel kjørere. Kjører man KUN på bane og tørt føre og på perfekt underlag så vil nok et Sportsdekk være det beste valget, men de slites mye fortere.
Jeg kjørte med Pirelli Diablo Corsa Rosso på både BMW'en og Street Triplen jeg hadde og jeg klarte ikke å få mer en maks 5-6.000km ut av dekkene og da snakker vi så slitt at stria synes rundt hele. På 3-4.000km. bør man vurdere å bytte ut disse.
Re: Valg av dekk, R-Sykkel
Dekktester fra nedover i Europa og USA har lite å si for oss her nord som kjører til nattefrost og salting begynner. Kjører for det meste dagsturer og liker svingete veier og aktiv kjøring. Kjører ikke frivillig i regn, men det er veldig greit å ha godt våttgrep når en skulle være uheldig. Selv er jeg helt forelsket i Pirelli Angel GT, fantastisk grep (også på vått) og profilen gjør de veldig stabile i sving. Har kjørt de både på Ducati 748 og CBR600F4i, og skal hive på et par på VTR'en til våren. 

- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2931
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: Valg av dekk, R-Sykkel
Kjører en Tuono V4R og har nå Pilot Road 4 på med ca 15k km med mønster igjen. Aldri sviktet I vått, og blitt brukt 3-4 ganger på bane. Aktiv kjøring men mesteparten av km er pendling. Disse er sport touring. Med det sagt har jeg ett sett med M7RR for neste sesong som jeg og hørt masse godt om. Støtter opp med de andre her att sporttouring dekk holder masse på en R på gate.
mispelled with autocorrect
mispelled with autocorrect
Re: Valg av dekk, R-Sykkel
Takker for mange flotte svar.
Hvor mange kilometer dekkene holder har ikke så mye å si for min del, siden sykkelen ikke blir brukt til pendling og ukentlig kjøring.
Nytes kun på dem varmeste soldagene.
På R-sykkel synes jeg faktisk at utseendet på bakdekket har mye og si,
siden syklene har en frekk minimal bakdel i kombinasjon med rå eksos og høy "hekk".
Til nå liker jeg best:
*Pirelli Diablo Corsa Rosso
*Metzeler Sportec M7 RR
Hvor mange kilometer dekkene holder har ikke så mye å si for min del, siden sykkelen ikke blir brukt til pendling og ukentlig kjøring.
Nytes kun på dem varmeste soldagene.
På R-sykkel synes jeg faktisk at utseendet på bakdekket har mye og si,
siden syklene har en frekk minimal bakdel i kombinasjon med rå eksos og høy "hekk".
Til nå liker jeg best:
*Pirelli Diablo Corsa Rosso
*Metzeler Sportec M7 RR
Re: Valg av dekk, R-Sykkel
Starter du sesongen tidlig, altså i april, begynnelsen av mai... å kjører til september/oktober. Bør du vurdere et Sport Touring dekk...
Selv hadde jeg valgt metzeler sitt dekk framfor Pirelli av de to du nevner. Ene og alene for at Metzeler sitt nye dekk er utviklet nettopp til mere veikjøring. Det er et sportslig veidekk, forklar det hvem som vil
Det viktigste når det kommer til nettopp dekk, er grep... jeg regner med at vi alle er enig om dette?
For å ha optimalt grep i dekkene, er det helt avhengig av at du oppnår optimalt driftstemperatur. Dette varierer fra dekk til dekk. Men den største forskjellen ser du i sportdekk vs sportTouring dekk...
De fleste sportdekkene krever en plass mellom 40 og 60 grader for å ligge i sin optimale sone.
Et sport touringdekk krever mellom -5 til 40 grader for å ligge i sin optimale sone.
Med variasjon på høydemeter, forskjellig asfalt. litt vann, stopp i lyskryss, på butikken, kiosken osv. Så sier det seg selv at det er langt vanskeligere å opprettholde god temperatur i dekket enn når du ligger å freser rundetider på bane
Gummiblandingen som brukes i dekk i dag er veldig bra. Det er ekstremt små variabler som skiller det beste og dårligste dekket i diverse tester. Så det skal faktisk veldig godt gjøres å velge et dårlig dekk i dag (heldigvis)
De fleste vil derfor oppleve å ha bedre grep på et sporttouring dekk, enn et sportsdekk som igjen bare varer halvparten av km.
Jeg har kanskje en noe sær interesse for dekk, men etter å ha "studert" dekk osv i ganske lang tid. Har jeg dannet meg en viss kunnskap på akkurat mcdekk. Jeg liker nå hvertfall å tro det selv.
Selv kjørte jeg siste sesongen min på S1000RR med sport touring dekkene Pirelli Angel GT. Fantastiske dekk som jeg kjørte veldig friskt på. Jeg har også kjørt en sesong på Michelin sine Pilot Power 3 (sport dekk) å disse ga masse tillit, men ikke like mye som Angel GT dekkene (min kjørestil)
Jeg prøvde å sende mail til Metzeler angående de M7 dekkene, men de kunne ikke svare meg på hva som var optimal driftstemperatur. Uansett har jeg flere venner og bekjente som triller rundt på disse dekkene. Alle er enig om at det er veldig gode dekk, men de varer dessverre alt for kort.
EDIT! Er du i tvil om et sport touring dekk holder... sjekk denne linken her
http://www.visordown.com/product-featur ... 18694.html
Selv hadde jeg valgt metzeler sitt dekk framfor Pirelli av de to du nevner. Ene og alene for at Metzeler sitt nye dekk er utviklet nettopp til mere veikjøring. Det er et sportslig veidekk, forklar det hvem som vil

Det viktigste når det kommer til nettopp dekk, er grep... jeg regner med at vi alle er enig om dette?
For å ha optimalt grep i dekkene, er det helt avhengig av at du oppnår optimalt driftstemperatur. Dette varierer fra dekk til dekk. Men den største forskjellen ser du i sportdekk vs sportTouring dekk...
De fleste sportdekkene krever en plass mellom 40 og 60 grader for å ligge i sin optimale sone.
Et sport touringdekk krever mellom -5 til 40 grader for å ligge i sin optimale sone.
Med variasjon på høydemeter, forskjellig asfalt. litt vann, stopp i lyskryss, på butikken, kiosken osv. Så sier det seg selv at det er langt vanskeligere å opprettholde god temperatur i dekket enn når du ligger å freser rundetider på bane

Gummiblandingen som brukes i dekk i dag er veldig bra. Det er ekstremt små variabler som skiller det beste og dårligste dekket i diverse tester. Så det skal faktisk veldig godt gjøres å velge et dårlig dekk i dag (heldigvis)
De fleste vil derfor oppleve å ha bedre grep på et sporttouring dekk, enn et sportsdekk som igjen bare varer halvparten av km.
Jeg har kanskje en noe sær interesse for dekk, men etter å ha "studert" dekk osv i ganske lang tid. Har jeg dannet meg en viss kunnskap på akkurat mcdekk. Jeg liker nå hvertfall å tro det selv.
Selv kjørte jeg siste sesongen min på S1000RR med sport touring dekkene Pirelli Angel GT. Fantastiske dekk som jeg kjørte veldig friskt på. Jeg har også kjørt en sesong på Michelin sine Pilot Power 3 (sport dekk) å disse ga masse tillit, men ikke like mye som Angel GT dekkene (min kjørestil)
Jeg prøvde å sende mail til Metzeler angående de M7 dekkene, men de kunne ikke svare meg på hva som var optimal driftstemperatur. Uansett har jeg flere venner og bekjente som triller rundt på disse dekkene. Alle er enig om at det er veldig gode dekk, men de varer dessverre alt for kort.
EDIT! Er du i tvil om et sport touring dekk holder... sjekk denne linken her

http://www.visordown.com/product-featur ... 18694.html
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Valg av dekk, R-Sykkel
Takk for utfyllende svar LordShaft
Nå har jeg litt mer forståelse for hva et sport-touring dekk er.
Dette med å oppnå optimal driftstemperatur og godt veigrep er noe av det viktigste for meg.
Det er derfor jeg skriver at sportslig egenskaper er viktigere enn maks comfort.
Da kan det se ut som valget går for Metzeler M7 RR. Virker som et interessant dekk.
Har ikke erfaring med merket selv, men leser mye positivt.
Skal sjekke opp litt priser. I mellomtiden kan dere fortsatt komme med kommentarer og tips.

Nå har jeg litt mer forståelse for hva et sport-touring dekk er.
Dette med å oppnå optimal driftstemperatur og godt veigrep er noe av det viktigste for meg.
Det er derfor jeg skriver at sportslig egenskaper er viktigere enn maks comfort.
Da kan det se ut som valget går for Metzeler M7 RR. Virker som et interessant dekk.
Har ikke erfaring med merket selv, men leser mye positivt.
Skal sjekke opp litt priser. I mellomtiden kan dere fortsatt komme med kommentarer og tips.
Re: Valg av dekk, R-Sykkel
Jeg vet at olden har kjørt med dette dekket på sin super duke. Selv har jeg god erfaring med metzeler, men har enda tilgode å prøve m7 rr.
Note4
Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Valg av dekk, R-Sykkel
Dunlop Q3 Sportmax, dette virker også som et godt alternativ med god score.
Kan dette være oppfølgeren til dekkene jeg har idag?
Er i hvert fall mange som har god erfaring med dekket, som et all-around dekk i følge RevZilla, Dunlop Q3 Sportmax
Når en sykkel sjeldent blir brukt i regn, hvorfor velge et dekk med mye mønster?
Kan dette være oppfølgeren til dekkene jeg har idag?
Er i hvert fall mange som har god erfaring med dekket, som et all-around dekk i følge RevZilla, Dunlop Q3 Sportmax
Når en sykkel sjeldent blir brukt i regn, hvorfor velge et dekk med mye mønster?