KJøretrening utenfor offentlig vei?

Prat om tung MC.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:
ATWindsor wrote: Hvorfor har man da lov til å kjøre traktor på gården uten førerkort, men ikke på veien?
Og hvor står dette ?
Jeg vet ikke hvor det står, men jeg tror samtlige bønder i landet mener at det er lov å kjøre traktor på gården når man er 16. Mulig det er "lov" i ordets forsikringsmessige betydning, har ikkee akkurat skannet lovteksten. Men samtidig virker det rart at så mange kan ta feil.

AtW
Keihin

Post by Keihin »

99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Keihin

Post by Keihin »

ATWindsor wrote:
Gixxerman wrote:
ATWindsor wrote: Hvorfor har man da lov til å kjøre traktor på gården uten førerkort, men ikke på veien?
Og hvor står dette ?
Jeg vet ikke hvor det står, men jeg tror samtlige bønder i landet mener at det er lov å kjøre traktor på gården når man er 16. Mulig det er "lov" i ordets forsikringsmessige betydning, har ikkee akkurat skannet lovteksten. Men samtidig virker det rart at så mange kan ta feil.

AtW
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004 ... 8-012.html
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Personer som skal øvingskjøre må ha fullført trafikalt grunnkurs ved godkjent opplæringsinstitusjon før øvingskjøringen kan starte.
Dette visste jeg faktisk ikke. Det er da vitterlig mange som bare smekker på L-skiltet i bakruta og setter sønnen/datteren i førersetet lenge før den tid. Alle tenker vel bare at det er 16års grense :roll:
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:
Personer som skal øvingskjøre må ha fullført trafikalt grunnkurs ved godkjent opplæringsinstitusjon før øvingskjøringen kan starte.
Dette visste jeg faktisk ikke. Det er da vitterlig mange som bare smekker på L-skiltet i bakruta og setter sønnen/datteren i førersetet lenge før den tid. Alle tenker vel bare at det er 16års grense :roll:
Tror dette er nytt av året(?)

AtW
medic1136
MC: yamaha MT09 SP 2023 model

Post by medic1136 »

ATWindsor wrote:
R wrote:Nei, trafikkreglene gjelder også på privat område.
Hvorfor har man da lov til å kjøre traktor på gården uten førerkort, men ikke på veien?

AtW
Det er IKKE lov å kjøre traktor uten lappen. Trafikkreglene gjelder også hjemme i din egen stue, om loven skal leses bokstavelig. med andre ord man har ikke lov til å kjøre bil,traktor,mc, eller lignende som man må ha sertifikat på uten godkjent opplæring eller godtkjent lærer (minst lappen sammenhengende i 5 år)
Keihin

Post by Keihin »

medic1136 wrote:
ATWindsor wrote:
R wrote:Nei, trafikkreglene gjelder også på privat område.
Hvorfor har man da lov til å kjøre traktor på gården uten førerkort, men ikke på veien?

AtW
Det er IKKE lov å kjøre traktor uten lappen. Trafikkreglene gjelder også hjemme i din egen stue, om loven skal leses bokstavelig. med andre ord man har ikke lov til å kjøre bil,traktor,mc, eller lignende som man må ha sertifikat på uten godkjent opplæring eller godtkjent lærer (minst lappen sammenhengende i 5 år)
Nå må dere slutte å kaste ut påstander i vilden sky som om dere var fødte orakler! Jeg har tross alt linket til lovdata over, men siterer også siden det tydeligvis er vanskelig å klikke på linker:

§ 12-1. Alminnelige unntak fra førerkortplikten for traktor og motorredskap

For kjøring med traktor og motorredskap utenfor veg, på privat veg og ved kryssing av offentlig veg gjelder følgende unntak fra kravet om førerkort:

1. Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger, kan føres av person som har fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.
2. Traktor og motorredskap, bestemt til å føres av gående, eventuelt med tilkoblet tilhenger, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.
3. Motorvogn som har tillatt totalvekt ikke over 3500 kg og som er konstruert for en hastighet ikke over 10 km/t, og som bare med vesentlige konstruktive forandringer kan kjøres med større hastighet, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.
0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005).
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

medic1136 wrote:Det er IKKE lov å kjøre traktor uten lappen. Trafikkreglene gjelder også hjemme i din egen stue, om loven skal leses bokstavelig. med andre ord man har ikke lov til å kjøre bil,traktor,mc, eller lignende som man må ha sertifikat på uten godkjent opplæring eller godtkjent lærer (minst lappen sammenhengende i 5 år)

Nei, nei, nei........

Trafikkreglene gjelder for all trafikk på vei. Hva som er definert som vei redegjøres det for i loven. Vegtrafikkloven gjelder i prinsippet hjemme i din egen stue i og med at den gjelder over alt. Trafikkreglene er regler gitt med hjemmel i vegtrafikkloven.

Vegtrafikklovens paragraf 1 regulerer virkeområdet:

§ 1. Lovens område.

Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.

Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.

Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal gjelde for annet område enn nevnt i paragrafen her, eller at den helt eller delvis ikke skal gjelde for slikt område.

For Svalbard og Jan Mayen gjelder loven med de endringer som Kongen måtte fastsette av hensyn til de stedlige forhold.
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Har jeg forstått diskusjonen så langt riktig, betyr det at drunt kan øvelseskjøre på avsperret område som ikke er beregnet for alminnelig ferdsel med motorvogn :?: Men han må ha med en kyndig person som har visuelt oppsyn. Med kyndig regnes da en med MC-lappen i mer enn 5 år :?:
Og han må ha trafikalt grunnkurs, hvis han ikke har sertifikat for bil eller traktor fra før :?:
Hadde jobb i skuronna på en større dansk gård i -80, og fikk beskjed fra bonden om at hvis det var nødevndig for å få kornet hjem kunne jeg be eldstesønnen på gården (12)om å kjøre en av traktorene. Da hadde danskene en regel om at "Gårdmannnsdrenge" over 12 kunne kjøre traktor under oppsyn av kyndig person når det var nødvendig for drifta. En slik regel hadde vi ikke klart å tenke ut i gamlelandet.
Den regelen som det er linket til over her ligner veldig på den danske, bortsett fra at aldersgrensen er 16. Og det er en av fordelene med EU, at vi får samkjørt lovene, bortsett fra at enkelte av EUs lover er noe vel kommerse.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
drunt

Post by drunt »

Ragnhild wrote:Har jeg forstått diskusjonen så langt riktig, betyr det at drunt kan øvelseskjøre på avsperret område som ikke er beregnet for alminnelig ferdsel med motorvogn :?: Men han må ha med en kyndig person som har visuelt oppsyn. Med kyndig regnes da en med MC-lappen i mer enn 5 år :?:
Og han må ha trafikalt grunnkurs, hvis han ikke har sertifikat for bil eller traktor fra før :?:
[...]
Ser slik ut ja, Ragnhild. Og da er jeg like langt siden min kjære kun har hatt lappen et par år. Billappen har jeg, så den er grei. Men ledsager må altså ha hatt sykkellappen i 5 år uansett hvor jeg måtte øvelseskjøre. Ja ja, that's life :?
Hawken
MC: Ducati SS 750

Post by Hawken »

ATWindsor wrote:
Gixxerman wrote:
Tror dette er nytt av året(?)

AtW
Jepp, man må ta trafikalt grunnkurs utenom mopedoppkjøringa!
Tidligere var det jo slik at man tok mopedlappen, henta seg en L, og putret av gårde med en foreldre i bilen.
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Post Reply