Liten avsporing kanskje, men skulle gjerne sett at det ble skiltet fra entreprenør når det nettopp blir lagt grus i grøfta etter ny asfaltering.
Siljanvegen her i området som er kjent for mc-vei ble asfaltert i sommer og det ble kastet grus ut i veibanen av bilene. Ikke spesielt kjekt for oss på to hjul. Sendte inn skjema på naf sine sider og fikk til svar lang tid etter at det var noe entreprenør hadde som ansvar å feie og ordne opp i. Neste gang ringer jeg 175 og sier ifra.
NMCU fortjener en tråd.
Re: NMCU fortjener en tråd.
Er medlem av NMCU, har vært medlem siden jeg kjøpte lettmotorsykkel i 2004. Synes de gjør veldig mye bra. De har gjort mye for opplæringen, og de to heftene de ga ut for noen år siden, "full kontroll" og "godt tenkt" var ganske bra. Det som bekymrer meg er at det kanskje har blitt for god (for mye) opplæring for å ta mc-lappen. Det begynner å bli urovekkende dyrt nå, spesielt hvis man begynner på lett, fortsetter på mellomtung og videre på tung. Det blir fort slik at de som tar lappen er de som er voksne, kanskje sitter godt i det og kan ta tunglappen direkte. Snittalderen på motorsyklistene er urovekkende høy, synes jeg. Synes også det er rart at mange unge med motorinteresse fint kan bygge seg en BMW/Volvo/Audi/whatnot med 14 turboer og 5000 hk og sladde rundt og rundt i hver eneste rundkjøring, men MC, nei DET blir for farlig... Vi trenger å gjøre noe med rekrutteringen!
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4849
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: NMCU fortjener en tråd.
Ja, var vel derfor den ble to-årig i 2013 her.RuneMC wrote:@bikeridr - EU-kontroll/PKK som ble forhindret av FEMA var årlig kontroll. Dvs en kontroll pr halvår med kjøring for oss i nord... det kan vi vel være enige om er litt vel ofte? Det var også snakk om en PKK-variant som i Italia p.t. koster 60-80 EUR (tror det var noe slikt Tage skrev) - dvs fort en tusenlapp med vårt prisnivå.
Jeg er også prinsipielt imot EU/PKK på MC, men når man må velge mellom lasten av flere onder, så synes jeg ikke modellen de har her i Latvia er så ille. Den er billig (€8,-) og den luker ut de trafikantene som ikke har gjort opp for seg bl.a mhp bøter eller ubetalt forsikring. Årsavgiften er også noe man betaler (€56,-) sammen med kontrollen. Nå ble jo denne "årsavgiften" i praksis halvert, for den avgiften gikk ikke opp og man betaler nå annethvert år

Dessuten, det du/dere nevner om 100hk-sperre er gammelt nytt og ble lagt død i 2011 i en EU-avstemning da dette faktisk ble en selvmotsigelse mot "anti-tampering".
Forøvrig, min største bekymring nå er at forbrenningsmotorsykler forsvinner til fordel for dildofuelsykler. Da legger jeg MC-lappen på hylla..
Re: NMCU fortjener en tråd.
Hvordan lettere å komme over informasjon? Nyheter liksom? Det får jeg via Facebooksiden deres. Du som ikke er på Facebook får de samme nyhetene via nettsiden deres, men det deles kanskje litt mer på Facebook. Ellers får en medlemsblad 5 ganger i året mener jeg det var. En får også en kalender med oversikt over mc-treff og happenings.LordShaft wrote:Jeg tror nok at veldig mye av jobben nmcu gjør er nettopp gratis. Det er nok jobbet langt mere timer dugnad enn med lønn. Men jeg som motorsyklist skulle gjerne sett at det var litt lettere å komme over informasjon fra nmcu. Kanskje noen aktive medlemmer her inne kan opplyse oss?
Så pengeforbruken vil jeg anta går til reiseutgifter til møter etc. FEMA og EU-møter nedover i Europa koster jo f.eks, og til å få produsert og trykket opp medlemsbladene og kalenderen.
Re: NMCU fortjener en tråd.
NMCU har jo ganske høy status i Norge, noe som er lett å se ved at rapporter, forslag og andre ting fra bla. Statens Vegvesen blir forelagt NMCU for uttalelse.
Dog for mitt vedkommende blir EUs argumenter for EU-kontroll av motorsykler i Norge alt for dårlig. Den norske motorsykkelparken er en av de beste i verden. Hvorfor? Jo fordi i Norge er motorsykkel, lappen og utstyr såpass dyrt, i tillegg til at vi kun kjører halve året blir det ikke et rent fremkomstmiddel på samme måte som det er mange andre steder i verden.
Her i Norge er det stort sett entusiaster som kjører motorsykkel. Hva gjør en entusiast, jo han vedlikeholder sykkelen sin på en god måte. Hvordan ser vi det? Jo det ser vi på ulykkesstatistikken. Nå husker jeg ikke nøyaktige tall for fjoråret, men av de registrerte ulykkene så var det vel rundt et prosent som var forårsaket grunnet teknisk feil på sykkelen. Av dødsulykkene så var det så vidt jeg husker ingen som var direkte forårsaket av teknisk feil på sykkelen.
Dette underbygger jo bare påstanden til NMCU om at det i Norge ikke er noe stort behov for EU-kontroll på motorsykkel. Vi vedlikeholder utstyret vårt så godt.
EU har jo også bemerket at vi i Norge har så gammel MC-park. Med de høye prisene som er i Norge, samt at vi kun kjører halve året og er flinke med vedlikeholdet ser vi jo at syklene våre varer lenge. Bruktprisene i Norge er høye, men majoriteten av syklene er også i meget god stand.
Nei, NMCU må vi ha, og jeg betaler mine kroner til dem med glede
Dog for mitt vedkommende blir EUs argumenter for EU-kontroll av motorsykler i Norge alt for dårlig. Den norske motorsykkelparken er en av de beste i verden. Hvorfor? Jo fordi i Norge er motorsykkel, lappen og utstyr såpass dyrt, i tillegg til at vi kun kjører halve året blir det ikke et rent fremkomstmiddel på samme måte som det er mange andre steder i verden.
Her i Norge er det stort sett entusiaster som kjører motorsykkel. Hva gjør en entusiast, jo han vedlikeholder sykkelen sin på en god måte. Hvordan ser vi det? Jo det ser vi på ulykkesstatistikken. Nå husker jeg ikke nøyaktige tall for fjoråret, men av de registrerte ulykkene så var det vel rundt et prosent som var forårsaket grunnet teknisk feil på sykkelen. Av dødsulykkene så var det så vidt jeg husker ingen som var direkte forårsaket av teknisk feil på sykkelen.
Dette underbygger jo bare påstanden til NMCU om at det i Norge ikke er noe stort behov for EU-kontroll på motorsykkel. Vi vedlikeholder utstyret vårt så godt.
EU har jo også bemerket at vi i Norge har så gammel MC-park. Med de høye prisene som er i Norge, samt at vi kun kjører halve året og er flinke med vedlikeholdet ser vi jo at syklene våre varer lenge. Bruktprisene i Norge er høye, men majoriteten av syklene er også i meget god stand.
Nei, NMCU må vi ha, og jeg betaler mine kroner til dem med glede

Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -



Re: NMCU fortjener en tråd.
NMCU er vel en organisasjjon som kun jobber for mc. Det er pådriver for våre saker og blir tatt seriøst av andre aktører på samme bane som vegdirektoratet, tror jeg.... det er i hvert fall den eneste organisasjonen som pr i dag er dedikert mcarbeide og på hjemmesidene deres står det skryteliste for hva de har vært involvert i.
ad reklame så er de jo representert på enkelte andre sider med logo og link og det kan vel raskt bli flere??? I hvert fall en til og denne linken er jo også viktig reklame for NMCU - noe som var hele meningen med å lage denne "diskusjonen". Vi som er medlemmer har jo også ett ansvar når det gjelder dette. Om ikke hjemmesiden er helt strømlinjeformet, hva så - de skal ha fokus på mye annet enn hjemmesiden før de går på hjemmesiden - den er vel god nok til sitt bruk, vel.
ad reklame så er de jo representert på enkelte andre sider med logo og link og det kan vel raskt bli flere??? I hvert fall en til og denne linken er jo også viktig reklame for NMCU - noe som var hele meningen med å lage denne "diskusjonen". Vi som er medlemmer har jo også ett ansvar når det gjelder dette. Om ikke hjemmesiden er helt strømlinjeformet, hva så - de skal ha fokus på mye annet enn hjemmesiden før de går på hjemmesiden - den er vel god nok til sitt bruk, vel.
OkDa
Fjr 1300
Fjr 1300