Støtdempere, instilling og kontrollering.

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Æ'ndalitten

Støtdempere, instilling og kontrollering.

Post by Æ'ndalitten »

Da jeg skulle skifte en del på styret fredag kveld, skrudde jeg av en blank og fin skrue som stod fast over høyre gaffelben. Plutselig spratt den opp og da jeg kikket nedi skjønte jeg at nå hadde jeg åpna demperen.
Å skru skruen på igjen gikk greit; det var bare å presse ned skruen og det lille runde røret som var under ned og skru igjen.

Men det jeg lurer på nå er: skulle det være en spesiell gass eller noe oppi der, kan det være farlig å kjøre nå i og med at de to demperene kanskje ikke er like harde, må jeg levere sykkelen inn og be de på verkstedet å ordne det???

Sykkelen bevegde seg ikke da jeg tok av skruen, og grunnen til at den spratt opp er at den står i spenn. Jeg tror i alle fall at sykkelen ikke bevegde seg... :?
Einar

Post by Einar »

Ingen fare....... ikke noe gass i forgaffel... (hvis ikke du har en xtremt modda sykkel)
det røret er en "spacer" som dytter ned på en "plate" som sitter oppå "springen".. :D hvis du skjønner *** Gaffel *** Jeg byttet gaffel olje på min gamle sykkel med å åpne skruen dytte en tynn slange/plastrør helt ned i bunn og pumpe den opp (det jeg fikk opp av olje, stemte med det som skulle være på gafflene) for så å helle fersk olje ned igjen..... det var mye enklere en å ta av hele gaffelen... Eneste som kan være farlig er at hvis man har ettermønterte bein eller nye fjærer, de er ofte stivere en orginalen og kan derfor skytes ut når du åpner... derfor anbefales det å løfte sykkelen opp sånn at hjulet kommer fritt fra bakken før man løsner den skruen...
Du trenger bare 1
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Så selv om jeg hadde skjøvet ned demperene så mye jeg kunne hadde det ikke vært noen fare for ujevn belastning på de to gaffelbeina?
Eller der det slik atden skruen kun er der for å holde fjøra nede?
Er litt usikker på om det fungerer slik, eller om det er luft ssom komprimeres samtidig...
Einar

Post by Einar »

ikke noe luft.... skruen er der for at det skal være "enkelt" å f.eks ta gaffelen fra hverandre.. ("spesialverktøy" settes ned i for å holde i mot når man løsner skruen i bunn for å kunne trekke innerbeina ut... (ved bytting av simmeringer).) og selvfølgelig å holde fjæra inne/nede... oljen er der for å dempe støtet(holde igjen).. både når den går ned og opp igjen.... ellers ville hjulet hoppe og skoppe..... vet om en som satte noe plastic greier som han hadde fikset/kuttet til 4cm i lengde oppå røret(spacer) for å gjøre fjæringa litt stivere... (fjæra ble presset litt mer sammen).. funka bra....... litt viktig å ha lik mengde olje i begge bein....

ImageImage
Du trenger bare 1
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Tusen takk for gode svar! :smt038
Forstår det nå.
Og takk igjen.
Post Reply