Har laget en liten guide om hvordan en monterer en ny sylinder:
Hvordan bytte sylinder
Topplokket (der tennpluggen er skrudd inn) er festet til selve sylinderen med 4 bolter.
Skru den av og ta toppen forsiktig av. Deretter tar du av toppakningen og drar sylinderen forsiktig av.
Da ser du bunnpakningen, bare la den være. Nå tar du og stapper f.eks. tørkepapir nedi veivhusåpningen. Dette for at ingenting skal falle nedi veivhuset. Skjer det må du kløyve motoren og det kan ta sin tid.
Nå ser du stempelet foran deg. Det er festet til selve råden på veiva ved hjelp av en kryssbolt (et solid rør) som er tredd gjennom et hull i stempelet.
2 clips, som er spent fast inne i en rille/fordypning, holder kryssbolten på plass. Altså 1 clips på hver side. For å gjøre det enkelt og greit kan du bruke en låsering tang for å presse clipsene sammen,
men 2 små skrutrekkere fungerer også. Så tar du og forsiktig banker ut kryssbolten med f.eks. en skrutrekker.
Husk å holde igjen veiva, ellers kan den bli skjev og i verste fall knekke.
Nå kan du forsiktig ta av stempelet, men husk på en ting. Inne i det hullet i veiva (der kryssbolten skal gjennom) er det et nålelager. Det er et slags "rør" med mange avlange ruller/nåler på.
Dette må du for all del ikke miste i gulvet, for det er skjøre saker. Du bør heller ikke ta på det noe særlig. Det anbefales at du bytter dette lageret.
Stempelringer: Stempler har som regel en eller to stempelringer og de skal ned i spor i stempelet.
En ting er svært viktig: I disse sporene er det en liten tapp. Stempelring endene tres på slik at de nærmest møtes ved den ”tappen”, gjøres ikke dette kan ringene knekke når en fører stempelet inn i sylinderen.
Det pleier å være en pil eller et merke på toppen av stempelet. Denne pilen skal peke mot eksosporten. I visse tilfeller står det også EX. Står det IN skal det peke mot innsuget. Så tar du og gjør alt i motsatt rekkefølge.
Først så banker du forsiktig kryssbolten gjennom hullet og nålelageret, så fester du klipsene.
Nå er det på tide å smøre stempelet og sylinderen skikkelig inn med olje (2-takts olje om du har 2-takter).
Ikke bruk for mye olje, men heller ikke for lite. Brukes overdrevne mengder med olje, kan det hende den ikke starter.
Så fører du forsiktig og beint stempelet inn i sylinderen, mens du samtidig med lett trykk presser stempelringene sammen.
Ikke press hardt, da stempelringene kan knekke.
Forsikre deg om at stempelet glir lett inn og ut ved å bruke kicken eller evn. snurre på den viften som kjøler sylinderen.
Så tar du og skifter tennplugg til en med høyere varmenummer, om du ikke allerede har det/har gjort det.
Deretter trer du på topppakningen og topplokket og fester det skikkelig. Bruk alltid nye pakninger. Skru helst fast mutterene i kryss, først lett og så sterkere. Som en hovedregel kan en si at de skal festes med et moment på 2 kg. Sett på tennplugghetta og start mopeden.
Kjør forsiktig, den må nå kjøres inn.
Håper dette var til stor hjelp!
