Vankelig å bytte sylinder?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
Andy03

Vankelig å bytte sylinder?

Post by Andy03 »

Jeg skal kjøpe et Polini sylindersett 50mm, og lurte på hvordan jeg skal gå frem for å bytte sylinder. Er det noe spesielt jeg må passe på?
Er det vanskelig? Noen råd eller kommentarer.
Den gir forresten 17,5 hk :D
-Derbi SM X-Treme 2003-
mil0

Post by mil0 »

Når du setter på ny sylinder skal det være så og så strammt..
Yamaha Neos -

X
Rieju RS2 Matrix 2003
Rieju RS2 Matrix 2005
Andy03

Post by Andy03 »

Ok, men det var alt det var å si om det?? var ikke det litt lite? :)
-Derbi SM X-Treme 2003-
lancaster

Post by lancaster »

har overhodet ingen peil på den sylinderen der, men det er ikke vanskelig å bytte sylinder generelt nei....

kommer jo også ann på hvordan moped du har da, men som regel er det bare å skru av fire skruer, ta av topplokk også er pakning/shim under der, så tar du av sylinderen, tar av stemplet, som er festet med to klips på enden av en bolt som går tvers igjennom, og så må du bytte ut stemplet med ett nytt som passer med den nye sylinderen, vær forsiktig når du setter på plass klipsene, og de sitter godt, faller de av under kjøring vil det blir dyrt...bytt alle pakinger når du bytter sylinder, og ellers gjør alt i revers... Avhengig av hvilken moped du har kan det være en fordel å ta av tanken og evn setet...du vil måtte gjøre litt ekstra ting hvis du har en vannavkjølt motor...klart du trenger ny dyse og luftfilter osv, men slikt finner du ut av ;)

Lykke til, håper du ikke er tung på gassen hvis du faktisk får de påståtte 17 hestene...
_Adler_

Post by _Adler_ »

Har laget en liten guide om hvordan en monterer en ny sylinder:

Hvordan bytte sylinder

Topplokket (der tennpluggen er skrudd inn) er festet til selve sylinderen med 4 bolter.
Skru den av og ta toppen forsiktig av. Deretter tar du av toppakningen og drar sylinderen forsiktig av.
Da ser du bunnpakningen, bare la den være. Nå tar du og stapper f.eks. tørkepapir nedi veivhusåpningen. Dette for at ingenting skal falle nedi veivhuset. Skjer det må du kløyve motoren og det kan ta sin tid.

Nå ser du stempelet foran deg. Det er festet til selve råden på veiva ved hjelp av en kryssbolt (et solid rør) som er tredd gjennom et hull i stempelet.
2 clips, som er spent fast inne i en rille/fordypning, holder kryssbolten på plass. Altså 1 clips på hver side. For å gjøre det enkelt og greit kan du bruke en låsering tang for å presse clipsene sammen,
men 2 små skrutrekkere fungerer også. Så tar du og forsiktig banker ut kryssbolten med f.eks. en skrutrekker.
Husk å holde igjen veiva, ellers kan den bli skjev og i verste fall knekke.
Nå kan du forsiktig ta av stempelet, men husk på en ting. Inne i det hullet i veiva (der kryssbolten skal gjennom) er det et nålelager. Det er et slags "rør" med mange avlange ruller/nåler på.
Dette må du for all del ikke miste i gulvet, for det er skjøre saker. Du bør heller ikke ta på det noe særlig. Det anbefales at du bytter dette lageret.

Stempelringer: Stempler har som regel en eller to stempelringer og de skal ned i spor i stempelet.
En ting er svært viktig: I disse sporene er det en liten tapp. Stempelring endene tres på slik at de nærmest møtes ved den ”tappen”, gjøres ikke dette kan ringene knekke når en fører stempelet inn i sylinderen.
Det pleier å være en pil eller et merke på toppen av stempelet. Denne pilen skal peke mot eksosporten. I visse tilfeller står det også EX. Står det IN skal det peke mot innsuget. Så tar du og gjør alt i motsatt rekkefølge.
Først så banker du forsiktig kryssbolten gjennom hullet og nålelageret, så fester du klipsene.
Nå er det på tide å smøre stempelet og sylinderen skikkelig inn med olje (2-takts olje om du har 2-takter).
Ikke bruk for mye olje, men heller ikke for lite. Brukes overdrevne mengder med olje, kan det hende den ikke starter.
Så fører du forsiktig og beint stempelet inn i sylinderen, mens du samtidig med lett trykk presser stempelringene sammen.
Ikke press hardt, da stempelringene kan knekke.
Forsikre deg om at stempelet glir lett inn og ut ved å bruke kicken eller evn. snurre på den viften som kjøler sylinderen.
Så tar du og skifter tennplugg til en med høyere varmenummer, om du ikke allerede har det/har gjort det.
Deretter trer du på topppakningen og topplokket og fester det skikkelig. Bruk alltid nye pakninger. Skru helst fast mutterene i kryss, først lett og så sterkere. Som en hovedregel kan en si at de skal festes med et moment på 2 kg. Sett på tennplugghetta og start mopeden.
Kjør forsiktig, den må nå kjøres inn.

Håper dette var til stor hjelp! :D
Yamaha Aerox 2004

Image
NeoNxiX

Post by NeoNxiX »

Låner denne tråden litt jeg.

Er det noen som bor rundt Stjørdal/Torndheim, som kan hjelpe meg med å sette på nytt stempel?
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
_Adler_

Post by _Adler_ »

Den guiden jeg laget gjelder ac (air cooled) motorer, har en lc motorer blir det litt mer innviklet, men sikkert ikke så særlig vanskelig.

RS2 er vell vannkjølt den?

NeoNxiX: Hadde jeg bodd der ville jeg gjerne ha hjulpet deg, men desverre bor jeg ikke i det området... :wink:
Yamaha Aerox 2004

Image
NeoNxiX

Post by NeoNxiX »

_Adler_ wrote:

RS2 er vell vannkjølt den?

NeoNxiX: Hadde jeg bodd der ville jeg gjerne ha hjulpet deg, men desverre bor jeg ikke i det området... :wink:
Ja, den er nok vannavkjølt ja.
Det blir så dyrt å gjøre dette på et verksted :(
_Adler_

Post by _Adler_ »

Hvorfor ikke prøve selv? Trenger ikke verksted for å skifte sylinder, man lærer mye av å mekke og så er det også morsomt :D
Yamaha Aerox 2004

Image
NeoNxiX

Post by NeoNxiX »

ja, men jeg tror det kan bli litt problemer hvis jeg ikke har vært borti det der før :P
Andy03

Post by Andy03 »

en gang må jo være den første da smarten :wink:
-Derbi SM X-Treme 2003-
Post Reply