Den store fototråden

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by tshansen »

Er det noen av dere som har gode erfaringer med å printe ut bilder på fotopapir osv selv?

Det er jo et hav av skrivere der ute, noen helt sikkert bedre enn andre. Noen er sikkert langt dyrere enn de trenger å være, som med alt annet. Jeg har en skriver nå, som er noen år gammel (billig greie for å skrive ut dokumenter)
Men siden foto ha begynt å bli såpass stor hobby, vurderer jeg å investere i en god skriver. ;-) Er det noen som har konkrete forslag, eller ting jeg bør være obs på i den jungelen som er der ute?

Alle gode råd blir satt pris på. :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Baffin
Posts: 45
Joined: 03 Nov 2015 22:07

Re: Den store fototråden

Post by Baffin »

Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Image
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store fototråden

Post by Tommas »

Kan i det minste anbefale å hoppe over multimaskiner som skal kunne alt, og gå rett på en som er dedikert til utskrift. Vi har brukt Canon i mange år, knall resultat. Greit å sjekke litt på forbruk av blekk også, blir overraskende dyrt :thumleft
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Den store fototråden

Post by Flanker »

Sist jeg vurderte dette landet jeg på at det var like greit å bestille print fra ymse fotosjapper som å ta investerings- og driftskostnader på en skikkelig fotoprinter... YMMW
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

Med min kjennskap til blekkskrivere og fargelasere så holder dette til julekort osv men ikke til fotoalbum/henge på vegge - da er det framkalling som gir best valuta for pengene.

Blekkskrivere krever gjerne spesialblekk som er dyrere enn vanlig for å holde lang tid uten å falme. Gjerne kreves også spesialpapir for best resultat. (Det finnes blekk som garanteres å holde i 100 år uten å falme nevneverdig). Blekk er nesten ensbetydende med høy sidekostnad uten at det tangerer profesjonelt framkalt foto. (Blekkskriverne er billige fordi de garanterer salg av blekk som produsentene tjener de store pengene på.) Litt for lenge siden jeg har tittet på blekkskrivere, så teknologien kan ha forbedret noen av ulempene som var vanlige før (dyser som tørket hvis skriveren stod en stund uten å brukes, dermed måtte blekkpatronene spytte litt blekk (som bruker forholdsvis mye blekk) for å klargjøre disse (ellers blir det striper på utskriften der en dyse er tett.)

Fargelaser har forsåvidt god oppløsning og mye bedre til sporadisk bruk enn blekkskrivere (pga ingen dyser som kan tørke. Tonerpulver er laget av plastpartikler i nanostørrelse som overføres arket via elektrisk lading og smeltes fast. Generelt lavest kost per side (tonerpulver er drøyt i bruk og vanlig kopipapir er helt OK). Det finnes også spesialpapir (glossy, tykt, transparent med hvit bakgrunn, osv) som kan heve presentasjonen, men igjen ikke fullt på høyde med proffe foto. Selv har jeg en rimelig fargelaser med wifi som brukes av hele familient til skole/jobb ting pluss type julekort (med div bilder) som sendes familien.

Termiske sublimeringsskrivere - disse har jeg ikke noen erfaring med. Bruker både spesielle ark med farger og spesialpapir der farge smeltes eller sublimeres fra fargearkene over på papiret, men hvert fargeark er engangsbruk. Ligner mest på foto man får framkalt, men regn med høyest sidekostnad av alle.

Skal jeg vise bilder til familie nå så er det enten iPad (den kan jo sendes rundt) eller TV-skjerm med Flickr som gjelder :)

Til albumbruk eller som personlige gaver ville jeg valgt proft laget fotobok.
Last edited by RuneMC on 14 Feb 2016 10:29, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by tshansen »

Takker for veldig godt innspill rune :thumleft

Jeg ser jo at jeg kan framkalle mye for den prisen det koster å invistere i skikkelig utstyr :redface

Blir nok til at jeg heller velger framkalling og fotobøker enn alt det andre dere beskriver.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store fototråden

Post by Tommas »

Min meget fotointeresserte sviger-famile kjører i hvertfall nær 100% hjemmeprint, med unntak av fotobøker til presanger etc. Bildene ser ihvertfall helt topp ut 8 år senere, men det blir alltid brukt godt papir.

Er vel så mye konkurranse på fotofronten også disse dager at det er et godt alternativ.
Last edited by Tommas on 14 Feb 2016 14:06, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by tshansen »

Kjører du hjemmeprint, vil det nok bli mer brukt enn om du skal drive å bestille hver gang. Men jeg ser bare nå hvor mye blekk som går på den printeren vi har til dokumenter å alt mulig bruk. De tørker som sagt ut. En printer du bruker daglig vil nok det være litt annerledes med.

Å det er jo ikke alle bildene mine som er interessant å printe ut. Men det er en del familiebilder fruen kunne tenke seg å sette sammen i album osv. Hun er av den ekstremt kreative typen når det kommer til slike ting ;-)
Jeg ser at (kan det være standard størrelse) koster 0.69 øre bildet å fremkalle... :-k via cewe foto greier som japanphoto har? Den kom også best ut i test ser det ut som. :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by hakhap »

Tommas wrote:Min meget fotointeresserte svinger-famile kjører i hvertfall nær 100% hjemmeprint, med unntak av fotobøker til presanger etc. Bildene ser ihvertfall helt topp ut 8 år senere, men det blir alltid brukt godt papir.
er det mye brukt med kamera på slike treff?? :lol: :lol:
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store fototråden

Post by Tommas »

hakhap wrote:
Tommas wrote:Min meget fotointeresserte svinger-famile kjører i hvertfall nær 100% hjemmeprint, med unntak av fotobøker til presanger etc. Bildene ser ihvertfall helt topp ut 8 år senere, men det blir alltid brukt godt papir.
er det mye brukt med kamera på slike treff?? :lol: :lol:

Haha, en "n" kan gjøre mye ut av seg ;-)

Men ja, mye kamerabruk der :thumleft
Bjerknez

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:Er det noen av dere som har gode erfaringer med å printe ut bilder på fotopapir osv selv?

Det er jo et hav av skrivere der ute, noen helt sikkert bedre enn andre. Noen er sikkert langt dyrere enn de trenger å være, som med alt annet. Jeg har en skriver nå, som er noen år gammel (billig greie for å skrive ut dokumenter)
Men siden foto ha begynt å bli såpass stor hobby, vurderer jeg å investere i en god skriver. ;-) Er det noen som har konkrete forslag, eller ting jeg bør være obs på i den jungelen som er der ute?

Alle gode råd blir satt pris på. :thumleft
Her har jeg kanskje noen gode tips og komme med Lordy. Jeg var syyykt nerd på akkurat dette for noen år siden.

Jeg kjøpte meg denne A3+ skriveren fra Canon:
http://www.canon.no/printers/inkjet/pixma/pixma_pro-1/

Den er helt knall! Det skal også sies at fotopatronene til disse skriverene er MYE større enn vanlige fotoskrivere og varer mye lenger. Når det gjelder fotopapir så glem Canon sitt orginale papir. Bare søppel (stort sett) Jeg har god erfaring med Ilford Gold Fiber Silk.

En annen ting du bør tenke på er en SKIKKELIG skjerm samt skjermkalibrering. Skjermkalibrering kan være skikkelig pain in the ass, men det er artig når man først får det til å funke, slik at bildene faktisk ligner på det man ser på skjermen etter man har skrevet dem ut. De fleste har store problemer med å få til dette, meg inkludert. Men til slutt så fikk jeg det til.

Jeg anbefaler en skjerm med 2560 oppløsning eller mer som ikke mister lyset så fort man endrer synsvinkelen. De fleste laptop skjermer suger balle når det kommer til dette. Men Dell har en meget bra skjerm som ikke koster så alt for mye. Jeg har den selv og den heter Dell U2713H:
http://www1.euro.dell.com/content/produ ... l=no&s=bsd

Hvis dette er litt over det nivået du vil legge deg så kjøp en vanlig "fotoskriver" til en 1000-lapp, kjøp deg i hjel på fargepatroner og lev med litt forskjeller i utskriftene.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by tshansen »

Jeg blir nok å gå til innkjøp av en Mac, hvor godt kalibrert denne er i forhold til prints vet jeg ikke :-k Men ser mange bruker den komboen.

10.000 for printer pluss litt papir da ser jeg. Det blir fort litt kroner. Hvor mye kostet blekk patronene da? Husker du det?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:Jeg blir nok å gå til innkjøp av en Mac, hvor godt kalibrert denne er i forhold til prints vet jeg ikke :-k Men ser mange bruker den komboen.

10.000 for printer pluss litt papir da ser jeg. Det blir fort litt kroner. Hvor mye kostet blekk patronene da? Husker du det?
Blekkpatronene koster ca. 300-350 pr.stk., men den bruker 12stk. patroner.

Her får du kjøpt alle i et sett:
http://www.scandinavianphoto.no/produkt ... plett-sett

Disse patronene er dog mye større enn de som finnes i billige fotoskrivere. Skriveren blir også levert med 12stk. helt fulle patroner.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store fototråden

Post by tshansen »

4000 spenn for nye patroner? Er du rape gal? Da må jeg spørre? Hvordan er kvaliteten på print fra cewe eller andre aktører? :-k

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:4000 spenn for nye patroner? Er du rape gal? Da må jeg spørre? Hvordan er kvaliteten på print fra cewe eller andre aktører? :-k

Note4
Tror du er nødt til å se det totale bilde her når du ser disse prisene. Som nevnt så er disse patronene mye større enn ordinære blekkpatroner. Derav også billigere. Man må også tenke på at vi her snakker 12stk. patroner.

Man er mer rape gal hvis man skal begynne å skrive ut masse bilder med en billig fotoskriver. DET blir dyrt det! Vertfall i lengden.

Poenget med en slik skriver som dette samt riktig kalibrert skjerm etc. gjør at du kan "fremkalle" bildene dine selv on the go. Kjøp deg et skjærebrett på Clasern så kan du skjære til bildene du har skrevet ut i etterkant. Jeg har dekorert hele veggen på kontoret med egne bilder som er printet ut med denne.

Men her snakker vi om en stor kvalitetsskriver. Den veier hele 25kg. og tar good plass på skrivebordet ditt. Dette er ikke en skriver du drasser rundt på for å si det sånn.

Gå til en forhandler som fører disse slik at du kan bestille den der evt. Jeg vet Staples fører Canon produkter og kan bestille denne skriveren. Sikkert flere også. Denne skriveren får du ikke sendt hjem til deg billig. Frakten av denne er veldig dyr.
Post Reply