Nord-Norgetur 2016

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4601
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Bikeridr »

Nå har jo jeg ganske kort PMS-sesong etter jeg flytta, men kjenner også at jeg begynner å bli bittelitt utålmodig når jeg ser på kalenderen at det ennå er 4 1/2 måned igjen til dette..

@jhn; tror det kanhende vanker en (virtuell) klem til deg fra kona. Hun var litt lunken på at jeg skulle dra alene til Italia, men da jeg fortalte at jeg hadde ombestemt meg for tur og rutevalg ble det straks full aksept. Hvor hun, med sin (etter min mening) sjarmerende russiske aksent fortalte at det var mye bedre at jeg reiste med "galt folk fra Norge" på tur :thumleft

(Hennes mening er at "alle" som kjører sykkel er gale :) )
User avatar
Gielas
Posts: 1185
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Gielas »

Ser frem til å kjøre til Finnmark for tredje året på rad :thumleft
Gielas
User avatar
Gielas
Posts: 1185
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Gielas »

jhn wrote:Jeg er normalt en ganske tålmodig fyr, og har aldri latt meg plage av PMS, men nå kjenner jeg at jeg gleder meg til denne turen ... ganske uavhengig av hvor den måtte gå. :thumleft
:thumleft 8)
Vi sees!
Gielas
User avatar
jhn
Posts: 2065
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by jhn »

@Bikeridr. Det er rart hva man kan finne på bare for en kvinnelig omfavnelse ... selv en virtuell. :shock:

@Gielas. Ja, vi snakkes. Håper jeg har mere tid til overs denne sommeren enn i fjor :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Jeg ser det spekuleres litt av Lordshaft (hvis jeg tolker det rett?) at han kunne tenke seg å følge med over Kvarken...
Ikke noe galt i det, men jeg vil bare nevne at det er ingenting i veien for å snu ruta på hodet, at vi starter med kysten (Kystriksveien-Lofoten-Senja og videre nordover) hvis det skulle være mer ønskelig :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4601
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Bikeridr »

@DrGreve:
Ja, det tror jeg kanskje er et bedre valg. Hvis det blir splittelse etter Hamningberg, så er det jo greit å allerede ha unnagjort créme de la créme av norske veier i Nordland og Troms. E6 er jo, som kjent innstinnihælvette drepende kjedelig. Selv skal jeg uansett ikke sørover i Norge, men jeg kunne gjerne fått med meg kystriksveien nordover. Flaut å innrømme det, men jeg har ennå tilgode å kjøre den sør for Lofoten :redface

Trofors - Kystriksveien - Tromsø - Alta - Nordkapp - Børselv - Hamningberg - Skiippagurra - Karasjok - Kautokeino - Kivilompo (Fin) - Hetta (Fin).
Der blir det kanskje splitt, så fortsetter de som vil "hjem" via Karesuvanto - Skibotndalen - Nordkjosbotn og E6 videre sør.
De av oss som da reiser sørover gjennom Finland, så blir det da ca Tornio - Vaasa (avhengig av jhn's ferie, om han blir med videre eller ei, men for de som planlegger Riga - Stockholm og hjemover) - Korpilahti - Sysmä - Helsinki - Tallinn (Est, ferge Helsinki-Tallinn er 2 timer og koster ca 50 Eur med sykkel) - Riga.
Jeg kjenner til en del goodie-goodie veier mellom Korpilahti og Lahti, men det er jo ikke noe i veien for at vi finner flere alternativer mellom Lahti og Helsinki. Fra Vaasa til Helsinki er det 50-60 mil alt etter trasévalg, og jeg foretrekker 60-mils-alternativet :thumleft

www.bestbikingroads.com er jo en fin plass å leite opp koseveier :D
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:@DrGreve:
Ja, det tror jeg kanskje er et bedre valg. Hvis det blir splittelse etter Hamningberg, så er det jo greit å allerede ha unnagjort créme de la créme av norske veier i Nordland og Troms. E6 er jo, som kjent innstinnihælvette drepende kjedelig. Selv skal jeg uansett ikke sørover i Norge, men jeg kunne gjerne fått med meg kystriksveien nordover. Flaut å innrømme det, men jeg har ennå tilgode å kjøre den sør for Lofoten :redface

Trofors - Kystriksveien - Tromsø - Alta - Nordkapp - Børselv - Hamningberg - Skiippagurra - Karasjok - Kautokeino - Kivilompo (Fin) - Hetta (Fin).
Der blir det kanskje splitt, så fortsetter de som vil "hjem" via Karesuvanto - Skibotndalen - Nordkjosbotn og E6 videre sør.
De av oss som da reiser sørover gjennom Finland, så blir det da ca Tornio - Vaasa (avhengig av jhn's ferie, om han blir med videre eller ei, men for de som planlegger Riga - Stockholm og hjemover) - Korpilahti - Sysmä - Helsinki - Tallinn (Est, ferge Helsinki-Tallinn er 2 timer og koster ca 50 Eur med sykkel) - Riga.
Jeg kjenner til en del goodie-goodie veier mellom Korpilahti og Lahti, men det er jo ikke noe i veien for at vi finner flere alternativer mellom Lahti og Helsinki. Fra Vaasa til Helsinki er det 50-60 mil alt etter trasévalg, og jeg foretrekker 60-mils-alternativet :thumleft

http://www.bestbikingroads.com er jo en fin plass å leite opp koseveier :D
Jeg har ingen motforestillinger what so ever, hvis det er ønske om å snu ruten, så gjør vi det :thumleft
User avatar
Kikken
Posts: 76
Joined: 11 Nov 2015 13:57
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Location: Trondheim

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Kikken »

Bikeridr wrote:...Flaut å innrømme det, men jeg har ennå tilgode å kjøre den sør for Lofoten :redface ...
Da har du en fantastisk fin mc-opplevelse til gode :thumleft
- og husk; gode veier må kjøres begge veier
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4601
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Bikeridr »

Kikken wrote: - og husk; gode veier må kjøres begge veier
Vet det - derfor skal jeg først og fremst dræge LordShaft "andre veien" gjennom "dom finska skogarna", så blir det Kystriksveien sørover når jeg skal kjøre Trollstigen og de veiene der igjen, kanskje til neste år :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

En av plassene vi passerer på Nord-Norgeturen er yttersiden av Andøya. Richy Wida har laget en videosnutt hvor han drar på midnattsol-tur og han starter fra Stave Camping og kjører nordover til stranden like nord for Bleik :)
[youtube][/youtube]
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4601
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Bikeridr »

Ja, jeg har sett alle filmene i Midnattsolturen til Richy Vida. Meget flott laget og ganske morsomt redigert og presentert.

Ja, og så er jeg også positiv til å snu ruta, som foreslått. Må bare få med oss de andre på det. Forresten, lite påmeldinger etter meg på førstesiden.
Men gledelig at også Palma leker med tanken å reise i østerled til Riga. Kanskje vi får overtalt jhn også til å droppe Vaasa og ta etpar-tre ekstradager..? Han er jo lærer, så "kort sommerferie" blir ikke godtatt som unnskyldning ;-)

Forresten jhn; er i Hvg i morgen, hvis du vil diskutere turforslag over pappkruskaffen. :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:Ja, jeg har sett alle filmene i Midnattsolturen til Richy Vida. Meget flott laget og ganske morsomt redigert og presentert.

Ja, og så er jeg også positiv til å snu ruta, som foreslått. Må bare få med oss de andre på det. Forresten, lite påmeldinger etter meg på førstesiden.
Men gledelig at også Palma leker med tanken å reise i østerled til Riga. Kanskje vi får overtalt jhn også til å droppe Vaasa og ta etpar-tre ekstradager..? Han er jo lærer, så "kort sommerferie" blir ikke godtatt som unnskyldning ;-)

Forresten jhn; er i Hvg i morgen, hvis du vil diskutere turforslag over pappkruskaffen. :)
Hvis jeg får bestemme så er ruta snudd, og jeg er litt skuffet over meg selv at jeg ikke tenkte tanken allerede i starten.
Å kjøre kysten nordover gjør at overgangene mellom fergene blir mer sømløs og man trenger ikke stå opp i otta or å rekke en ferge... I tillegg kan man bruke den tid man ønsker over Senja før ferga Botnhamn-Brensholmen/Sommarøy. Sistnevnte samband går oftere..
Eneste bakdelen er som før nevnt at de som velger å forlate følget i Karasuando ikke får være med til Mekka.
Og hvis vi snur ruta så foreslår jeg at bikeridr tar på seg ruteplanleggingen øst for Porsanger :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4601
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote: Eneste bakdelen er som før nevnt at de som velger å forlate følget i Karasuando ikke får være med til Mekka.
Ja, der kunne jeg også ønsket meg en tur innom. Får prøve å få ordnet det ved en senere anledning.
DrGreve wrote: Og hvis vi snur ruta så foreslår jeg at bikeridr tar på seg ruteplanleggingen øst for Porsanger :)
I'm on it :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by tshansen »

Det blir nok flere påmeldinger etterhvert. Lite vits å melde seg på slikt hvis en ikke er sikker på at mann kan :thumleft

Tror dette kan bli et fantastisk eventyr jeg [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2065
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by jhn »

Bikeridr wrote:Ja, jeg har sett alle filmene i Midnattsolturen til Richy Vida. Meget flott laget og ganske morsomt redigert og presentert.

Ja, og så er jeg også positiv til å snu ruta, som foreslått. Må bare få med oss de andre på det. Forresten, lite påmeldinger etter meg på førstesiden.
Men gledelig at også Palma leker med tanken å reise i østerled til Riga. Kanskje vi får overtalt jhn også til å droppe Vaasa og ta etpar-tre ekstradager..? Han er jo lærer, så "kort sommerferie" blir ikke godtatt som unnskyldning ;-)

Forresten jhn; er i Hvg i morgen, hvis du vil diskutere turforslag over pappkruskaffen. :)
Vaasa var egentlig bare noe jeg slengte ut ... jeg kan egentlig kjøre hvor som helst, bare det klaffer med alt annet, som familie og jobb.

At jeg er lærer stemmer vel ikke helt, selv om jeg jobber på et opplæringsfartøy, men jeg ser at det kan tolkes slik.
Det er en midlertidig jobb, så om det dukker opp noe annet drar jeg.

Ang kaffe ... jeg er inne i Porsangerfjorden på en oljevernøvelse.
Vi har stort sett vært her hele feb i håp om å bli terrorisert av is, kulde og vind, men neida, bare finvær.
Vi har hatt forskjellige observatører med oss hele tiden ... fra både inn og utland ... for å se på litt utstyr og hvordan vi gjør ting.
De er litt skuffet over den harde arktiske vinteren, kan man si ...
så kaffen får vi ta neste gang
Post Reply