I går var jeg innom Løvaas i Holmestrand og prøvekjørte litt.
Først prøvesatt jeg en GSX600F og en ZX6R. Umiddelbart likte jeg ZX6R best, men må innrømme at ingen av dem kjentes særlig riktige ut. Sittestillingen var i overkant sportslig, og det er uvant å se ned på full kåpe. Det er mulig jeg ville likt dem bedre dersom jeg hadde prøvekjørt, men jeg prioriterte å prøvekjøre Ducati siden jeg først var hos Løvaas. Det er forresten ganske fine veier like i nærheten der.
Syklene jeg prøvekjørte var Monster 620 og en Multistrada 1000. På forhånd trodde jeg at Monster 620 ville være for liten og lav og helt upassende for mine 189 cm, så jeg har egentlig ikke sett noe særlig på den tidligere. Da jeg prøvekjørte virket den derimot helt riktig. Lyden er fin, den kjentes lett ut, clutchen er myk og snill, og sittestillingen var lett foroverlent og jeg tror 6-7 timers kjøring skal gå greit når man trenger det.
Etterpå prøvde jeg Multistradaen. Det er nok litt forskjell på Multistrada 620 og 1000, men jeg fant meg ikke til rette på samme måten på Multistradaen. Tørrclutchen var litt kranglete og uvant, men det er samme clutch på Multistrada 620 og Monster 620. 1000ccm motoren var unødvendig sterk for meg som nybegynner - selv om jeg ser poenget når man har passasjer og bagasje. Det var litt mer plass å bevege seg på for å skifte sittestilling - noe som sikkert kan være greit på litt lengre turer, men jeg smeltet ikke akkurat sammen med sykkelen på noen måte.
Så nå har jeg altså veldig lyst på Monster 620.