Lurer på om det er plass til to sånne i Bora'n? Eller kanskje jeg skulle skaffe meg en T5 og montere 4 i varerommet i en uttrkkbar "lydboks". Så kunne jeg bruke bilen til "spilledåse" og transport?
Bare tulla! Den tingen veide jo over 150 kg???????
Fant en intressant tabell om støy. Skal vi se om jeg får limt den inn her.
Støy og lyd
Redusert hørsel Støy er et undervurdert stress- og helseproblem. For eksempel er over 300 000 mennesker betydelig plaget av trafikkstøy. Redusert hørsel pga. støy er den yrkesskade som er hyppigst i Norge.
Støymåling og lydnivåer Figuren nedenfor viser støynivået fra enkelte kjente lydkilder. Støy måles i desibel som forkortes dB. Mennesker oppfatter høye toner bedre enn lave toner. Enheten dB(A) er en tilnærming til hvordan mennesket oppfatter lydstyrke. Merk at lydenergien vi utsettes for dobles ca. for hver 3 dB. For eksempel er 60 dB ti ganger mer lydenergi enn 50 dB.
Desibel
Lydkilde
140 dB
Jetmotor på 50 meter (ødelagt trommehinne)
120 dB
Pressluftbor, rockekonsert (smertegrense)
100 dB
Kraftig industristøy, jernbane
80 dB
Sterkt trafikkert vei, dørklokke (sjenerende støy)
Må kverrulere litt på den tabellen, for det første, db-skalaens referanse er den menenskelige høregrense, så den regnes som 0 db, ikke 1.
" Mennesker oppfatter høye toner bedre enn lave toner. Enheten dB(A) er en tilnærming til hvordan mennesket oppfatter lydstyrke."
Mennesker oppfatter "mellomtoner" bedre, vi oppfatter både høye og lave toner dårlig.
Et lite inspill: dbA-skalaen er vektet etter 60 db, det er mindre forskjell på mellomfrekvensene og de høye og lave på høyere lyd. Dermed "undervurderer" A-skalaen lave og høye frekvenser, når lyden er høy.
Forøvrig vil en øking på 10 db oppfattes som ca en subjektiv dobling av volumet.
ATWindsor wrote:Må kverrulere litt på den tabellen, for det første, db-skalaens referanse er den menenskelige høregrense, så den regnes som 0 db, ikke 1.
" Mennesker oppfatter høye toner bedre enn lave toner. Enheten dB(A) er en tilnærming til hvordan mennesket oppfatter lydstyrke."
Mennesker oppfatter "mellomtoner" bedre, vi oppfatter både høye og lave toner dårlig.
Et lite inspill: dbA-skalaen er vektet etter 60 db, det er mindre forskjell på mellomfrekvensene og de høye og lave på høyere lyd. Dermed "undervurderer" A-skalaen lave og høye frekvenser, når lyden er høy.
Forøvrig vil en øking på 10 db oppfattes som ca en subjektiv dobling av volumet.
AtW
Jeg bare kopierte,så jeg regner meg ikke som "skyteskive"!
ATWindsor wrote:Må kverrulere litt på den tabellen, for det første, db-skalaens referanse er den menenskelige høregrense, så den regnes som 0 db, ikke 1.
AtW
Jeg bare kopierte,så jeg regner meg ikke som "skyteskive"!
Neida, var tabellen i seg seg jeg "angrep", dvs alltid kjekt å korrigere småting som ikke er helt presist, så folk unngår misforståelser.
Håvi wrote:bekrefter at det er den høyeste målte lyden. sto Iillustrert vitenskap.
Det tror jeg at jeg har lest et sted også, 240 db lydeffekt, det er mye, lurer på om det ikke er i megawatt-klassen, bare på lydenergi. Skal regne det ut når jeg kommer hjem, orker ikke å stresse mde det nå
Det er nok mulig å få til større lydeffekt på jorden om man vil, men det er jo litt begrenset poeng da