Johnnykn wrote:Fra mitt ståsted så er det viktigere å ha noe som virkelig fungerer og som er mulig å reparere i bushen fremfor alle nymotens greier som man må ha profesjonell hjelp fra et verksted for å få start igjen.
Jeg digger Africa Twin og Honda sin tilnærming til konseptet

Det er i utgangspunktet et godt argument.
Problemet er vel at om man virkelig skal kjøre hardcore i bushen er denne sykkelen for stor, så da velger man en lettere sykkel.
Dessuten, de "moderne" greiene har nå vært i drift i snart 10 år, og har vist å være driftsikre.
I praksis kommer storparten av kundene til å kjøre sykkelen som alle andre adv. sykler, dvs mest på asfalt. Da er det feks veldig greit å kunne justere demperne etter underlag og kjørefohold. Denne justeringen er gjort av en liten steppermotor som styrer en ventil, i praksis en konet aksling som blir skrudd ut og inn. Om systemet mot formodning skulle slutte å virke funker demperen helt fint alikevel, men uten justerings muligheten. De har laget en DSG kasse, tung og med masse ekstra leamikk i stedet for å sette på en quickshifter. Om QS slutter å funke sitter man igjen med en manuell girkasse. Om DSG kassen slår seg vrang trenges ikke mye fantasi for å forutse utfallet.
Poenget mitt er at den mekaniske delen av de "moderne" greiene nå har vært i drift i mange år, og har vist seg å være driftssikkre.. Nyvinningene ligger i programvaren. Når nå Honda helt melder seg ut og benekter at jorda snurrer rundt står de selvsagt fritt til det, på samme måte som kundene står fritt til å kjøpe deres produkter. Dessverre for Honda viser salgstallene for deres seneste modeller av store sykler at der ikke er så mange kunder som benekter jordas rotasjon, og de fleste velger noe annet. Egentlig litt synd at de sløser bort en potensielt bra sykkel med en forstokket tankegang.