Noen gode argumenter for lett istedenfor moped pliiz

Prat om lett MC.
ludde90
Posts: 6
Joined: 05 Oct 2005 09:30
Location: nordstrand!!!

Noen gode argumenter for lett istedenfor moped pliiz

Post by ludde90 »

Jeg har kjørt moped på hytta i sverige vært år holdt mye på med trimming og sånt , men nå er tia inne får å bestemme seg enten lett eller moped. Pappa mener at moped er trygegst og jeg sliter med å argumentere imot han. Kan noen gi meg noen gode argumenter?????
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

1. Moped lappen koster nesten like mye som lett lappen nå om dagen

2. Det er trafikkfarlig og kjøre i 45 km/t fordi alle vil forbi og kan derfor presse deg ut i grøfta ved farlige forbikjøringer

3. Du får bedre og trygere opplæring ved lettmc så du kan holde fartsgrensene

4. Og hvis du trimmer mopeden blir det dyrt og bli tatt evt koster det like mye som å liksegodt kjøpe lettmc
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

bra

Post by NeoN »

bra begrunnelse av kriz.. det er mye mer sikkert for deg å kjøre lett mc. du klarer å holde følge med trafikken, i motsetning til moped. Opplæringa til lett mc gjør at du tidlig får et bedre inntrykk av hvordan trafikken fungerer. + at du sparer noen kroner når du kjører opp til bil! å kjøre opp til tung mc blir også en enkel sak!

du kan også ha andre bakpå sykkelen:-D er alltid greit å ha ei deilig eksos rype bakpå;-)

selvfølgelig blir det litt dyrere med lett mc når det kommer til forsikring å slikt!

har du valget, gå for lett-mc;)
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Kjør opp til lett, og kjøp en brukt hvis du sliter med pengene!
Lett-choppere er jo et fint alternativ!
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

det er simpelthen det beste :D

Har ikke angret på det til nå :wink: Og kjøreerfaringen jeg har nå som jeg holder på med klasse B er uvurderlig, forhåpentligvis når jeg tar klasse A også :)

Lykke til, jeg måtte til med endel runder med de store høvdingene før jeg fikk lov. Bare vis dem ulykkestatistikkene med lett i forhold til moped :roll:
Image
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Du kan jo også bruke det et lett-mc er tryggere kjøretøy i seg selv, hadde det f. eks. vært kraftigere lys på min så hadde jeg sikkert klart å unngå det treet jeg traff :P
- Skyt her -
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Eike_Oak wrote:Du kan jo også bruke det et lett-mc er tryggere kjøretøy i seg selv, hadde det f. eks. vært kraftigere lys på min så hadde jeg sikkert klart å unngå det treet jeg traff :P
eller hvis du hadde hatt mer omfattende opplæring :lol:
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Jeg tror tom. kjørelæreren min hadde truffet det treet, kanskje litt saktere men han hadde truffet det
- Skyt her -
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

eller kanskje han aldri hadde havnet i den situasjonen ? :P
dragzyer
Posts: 55
Joined: 28 Aug 2005 14:13

Post by dragzyer »

lett mc, custom eller noe sånt :D
ludde90
Posts: 6
Joined: 05 Oct 2005 09:30
Location: nordstrand!!!

Post by ludde90 »

takk for alle de gode svarene, men vet noen av dere hvor jeg finner ulykkestatestikken for moped og lett mc trenger den så sååårt.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

gooooogle
Mr_Bye
Posts: 5
Joined: 24 Sep 2005 19:15
Location: Telemark

Post by Mr_Bye »

ok, du har et problem som lett burde la seg løses...
når du kjører moped blir du forbikjørt og biler presser seg forbi. En moped er ikke like trygg som en lett når det gjelder bremser etc. for at du skal holde følge med trafikken og slippe problemet med å bli presset av vegen, må du trimme. dette er jo seff ikke lov og onkel politi kommer og tar deg. når du blir tatt får du en sviende bot, og du mister trimmdelene.
når du tar lett mc så får du skikkelig opplæring, alt fra langkjøring, forbikjøring+++. du holder da trafikken, og du slipper å bli kjørt i grøfta.
Og dersom du har tenkt å ta større sykkel senere, er det lettere overgang. (også når det gjelder bil og det å kjenne hvor fort du kjører) du har lov til å ha pasasjer...+++ lykke til :D
Shadow 125. Bilister: Vi er her vi også!!! "Størst er først" er ikke så gøy for oss på sykkel
User avatar
Tommy
Posts: 9
Joined: 02 Oct 2005 22:01
Location: Bryne

Post by Tommy »

Så kan du begynne å spare opp din egen forsikringsbonus, så det blir billigere for deg, når du skal ha bil, elle større MC....................hvis du ikke krasjer da.
Tommy

'99 YZFR6
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Tror kanskje ikke det er lurt å blande inn argumenter som taler for større MC senere. Fedre har en tendens til å reagere ennå sterkere mot noe som kan lede til større utstyr. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply