Corel VideoStudio Pro X9

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
Post Reply
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Corel VideoStudio Pro X9

Post by Bikeridr »

Siden man jo nå har ikke mindre enn to -2- stk action kameraer å leke seg med, i tillegg til ytterligere tretten -13- andre enheter med mulighet for filmopptak (hvorav fire + action kameraer blir med på NN-turen) så lurer man jo på, når man nå skal se seg etter nytt videoredigeringsprogram. Altså, hvilket skal man gå for?

Jeg har til nå brukt litt lødig blanding av GoPro Studio, Garmin Virb Edit, Windows Movie Maker, Virtualdub, Avidemux og Adobe Premiere Elements 8. Adobe Premiere Elements var egentlig det programmet jeg tenkte å oppgradere (til 11 som er gjeldende versjon), men så dukket altså dette her Corel VideoStudio Pro X9 opp. Samme pris som APE (oppgraderingspris, og kul forkortelse, ser jeg) men med betydelig flere "features", bl.a native 64-bit og mulighet for redigering i 4K (Som min fremtidige Canon EOS 1D X Mk II har muligheten til).

Så da er spørsmålet; er det noen her som har erfaringer med Corel VideoStudio Pro X9 eller en tidligere utgave? Evt, har dere noen andre å anbefale i prisleiet kr 500,- - 2.000,- som er verdt å satse på?

Jeg trenger ikke noe GT-fænsy, bare det kan legge til litt titler, rulletekster, flere lydspor og småtteri og gjerne litt enkelt å bruke. En fordel om det også kan brenne 1080p direkte til Blu-Ray. :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Corel VideoStudio Pro X9

Post by tshansen »

Siden du allerede er gått til innkjøp av dette, er det vel bare å si tut og kjør :thumleft

Jeg har bare erfaring med adobe og final cut pro til apple. To veldig gode programmer. Jeg vil nok tro at adobe kommer med muligheter som oppfyller dine krav etterhvert som 4k blir mer utbredt :-k

Blir ålreit å høre hvordan dette programmet er i bruk. Er det veldig ulikt adobe ? med tanke på oppsett, hurtigtaster osv?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Corel VideoStudio Pro X9

Post by Bikeridr »

LordShaft wrote: Blir ålreit å høre hvordan dette programmet er i bruk. Er det veldig ulikt adobe ? med tanke på oppsett, hurtigtaster osv?
Nja, ikke så veldig ulikt vil jeg tro. Corel har jo også bl.a Paintshop som ofte er omtalt som "Photoshop, bare billigere" og som i tillegg tar PS plugins. Samme forsto jeg med VideoStudio, skal evt ta Premiere/Final Cut plugins.
Jeg finleste litt på siden (Corel) og fant at de tok seg ekstra betalt for Blu-Ray plugin men ingen prisopplysninger. Under videre snoking fant jeg en "ultimate" utgave til kr 799,- men også den uten BR. Så jeg skrev på chat'en deres og spurte etter pris på denne. Da fikk jeg et "special price for you, my friend" tilbud med ultimate-utgaven, en effektpakke (verdt $130,- ifølge reklamen) og den omtalte BR-plugin til kr 836,- :D
Så da ble det plutselig løp-og-kjøp :thumleft

Den ultimate-utgaven har mulighet for sync og multi-camera på 6 kameraer mot 4 i originalutgaven (jeg trenger sikkert alle 6 :roll: ) I tillegg til inntil 8 lydspor og 21 (tjueen!) videospor samt XAVC import (hva nå enn det er)
Feature comparison list (Har kjøpt den lengst til venstre)
Post Reply