Hva endte prisen på for deg på service og kam montering?Tob wrote:Alle klips på plass her så KTM er tydeligvis rause på de..
Nytt b stempel montert for å forebygge oljeforbruket, 1000k service gjennomført og fullt evo2 endelig montert! Dette blir bra!
The Tob - Madda video
Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart
Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart
Afrika blir om et par uker! Da blir det 200 ordentlige grus milLordShaft wrote:Bilde og film takkTob wrote:Alle klips på plass her så KTM er tydeligvis rause på de..
Nytt b stempel montert for å forebygge oljeforbruket, 1000k service gjennomført og fullt evo2 endelig montert! Dette blir bra!![]()
![]()
Når skulle du nedover til Afrika forresten?

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart
Endelig på veien igjen med mopeden! Var akkurat å hentet den. Nyservet å fin med nytt stempel og ventiltetninger .. og EVO2
Litt reservedeler fikk jeg med fra KTM!

Definitivt mer innsugslyd av denne her

Bare synd det nå er innkjøring som står på plakaten. Gleder meg stort til å kunne vri ordentlig på rulla

Litt reservedeler fikk jeg med fra KTM!

Definitivt mer innsugslyd av denne her


Bare synd det nå er innkjøring som står på plakaten. Gleder meg stort til å kunne vri ordentlig på rulla

- Daniel_hoy
- Posts: 54
- Joined: 15 Aug 2006 01:06
- MC: Husaberg FS650 2008
Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart
Hva skal innkjøres igrunn?
Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart
Nytt stempel og stempelringer gjorde at det behøvdes innkjøring fikk jeg beskjed om
Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart
Så forstår jeg deg rett? du har fått ny motor på sykkelen din 

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Daniel_hoy
- Posts: 54
- Joined: 15 Aug 2006 01:06
- MC: Husaberg FS650 2008
Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart
Ble ikke det byttet fordi motoren brukte olje? Jeg har mer tro på å kjøre inn en motor hardt. Men her er det mange teorier ute å går. Og er vel nesten like omdiskutert som hvilken olje som er best 
Jeg har spesielt tro på det som blir sagt her. http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !
Why ??
Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber.
If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ...
How can such a small amount of spring tension seal against thousands of
PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ??
Of course it can't.
How Do Rings Seal Against Tremendous Combustion Pressure ??
From the actual gas pressure itself !! It passes over the top of the ring, and gets behind it to force it outward against the cylinder wall. The problem is that new rings are far from perfect and they must be worn in quite a bit in order to completely seal all the way around the bore. If the gas pressure is strong enough during the engine's first miles of operation (open that throttle !!!), then the entire ring will wear into
the cylinder surface, to seal the combustion pressure as well as possible.

Jeg har spesielt tro på det som blir sagt her. http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !
Why ??
Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber.
If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ...
How can such a small amount of spring tension seal against thousands of
PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ??
Of course it can't.
How Do Rings Seal Against Tremendous Combustion Pressure ??
From the actual gas pressure itself !! It passes over the top of the ring, and gets behind it to force it outward against the cylinder wall. The problem is that new rings are far from perfect and they must be worn in quite a bit in order to completely seal all the way around the bore. If the gas pressure is strong enough during the engine's first miles of operation (open that throttle !!!), then the entire ring will wear into
the cylinder surface, to seal the combustion pressure as well as possible.
Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart
På jobb har vi innkjøring av motorene som står i type 92 og 93, der får de gå rolig opp til driftstemp, så er det makslast i 5 timer i strekk. Dette er fordi sylinderforingene blir "glaserte" av rolig innkjøring. Nå er dette gamle store mercedes-diesel, ikke sikkert det blir det samme. Men personlig tror jeg at om ikke du gir maks last under innkjøring,så tror jeg motoren har godt av å brukes litt ivertfall. Vil heller anbefale et oljeskift halvveis til "førstegangsservice", da det meste av spon da allerede er i oljen. En på jobb bygde opp motoren på en gammel VFR 750 fra bunn, og kjørte den inn hardt, den har nå godt over 50k på tellern, og går fint enda
Beklager for eventuell OT, carry on

Beklager for eventuell OT, carry on
Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart
Stempel ble byttet pga forbruk ja.
Ikke OT i det hele tatt Daniel. Mange meninger om dette, har lest litt teorier men blir ikke helt klok på hva som er best. Forhandler sier at det ikke skal være maks belastning og maks turtall under innkjør.
Ikke OT i det hele tatt Daniel. Mange meninger om dette, har lest litt teorier men blir ikke helt klok på hva som er best. Forhandler sier at det ikke skal være maks belastning og maks turtall under innkjør.
Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart
Jeg støtter mototune sin logikk, så S1000R'en fikk en dose med det 

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart
De første milene er jo kritisk og har allerede kjørt en 6-7 mil nå..
Rolig oppvarming (start, så på med hjem og kjør rolig) og så lite "full belastning" ble turen hjem. Ble jo noen forbikjøringer, mye variasjon på turtallet med rolige pådrag samt en god del motorbremsing. Aldri full gass og aldri fullt turtall, ei heller daukjøring.
Bør jeg legge om strategien og legge om til full braap, mener dere?
Sist kjørte jeg slik helt til tett under hundre mil. Det var kanskje til og med enda roligere da..
Når det er så mange meninger om et tema så tenker jeg ofte at "OK, da har det kanskje ikke så mye å si da?"
Rolig oppvarming (start, så på med hjem og kjør rolig) og så lite "full belastning" ble turen hjem. Ble jo noen forbikjøringer, mye variasjon på turtallet med rolige pådrag samt en god del motorbremsing. Aldri full gass og aldri fullt turtall, ei heller daukjøring.
Bør jeg legge om strategien og legge om til full braap, mener dere?
Sist kjørte jeg slik helt til tett under hundre mil. Det var kanskje til og med enda roligere da..
Når det er så mange meninger om et tema så tenker jeg ofte at "OK, da har det kanskje ikke så mye å si da?"

Last edited by Tob on 05 Apr 2016 13:20, edited 1 time in total.
Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart
I følge Mototune så er det vel ikke noe mas lenger da. De første milene som er kritiske i følge ham.
Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart
Nei, bare stempel og tetninger som er byttet så ikke ny motor. Håper dog den oppleves som nyLordShaft wrote:Så forstår jeg deg rett? du har fått ny motor på sykkelen din

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart
Jaja, det er bare en ting å si:

Hit men ikke lengre. 12 mil innkjøring så ble det brå stopp. Plutselig tenningskutt rett over en bakketopp på tur til jobb. Finfin start på dagen i går ..
Det er olje på maskineriet og den sviver rundt, men null tenning. Hentet av KTM idag så får vi se hva som egentlig er problemet ..

Jaggu bra det er meldt stråålende vær så langt meldingen rekker da. Hadde sett for meg å være ferdig med innkjøring denne helgen jeg
Jaja .. Får skremme ut busaen da. Jeg har jo vært å fikset meg internasjonalt førerkort, så nå kan jeg jo miste den norske

Hit men ikke lengre. 12 mil innkjøring så ble det brå stopp. Plutselig tenningskutt rett over en bakketopp på tur til jobb. Finfin start på dagen i går ..
Det er olje på maskineriet og den sviver rundt, men null tenning. Hentet av KTM idag så får vi se hva som egentlig er problemet ..

Jaggu bra det er meldt stråålende vær så langt meldingen rekker da. Hadde sett for meg å være ferdig med innkjøring denne helgen jeg

Jaja .. Får skremme ut busaen da. Jeg har jo vært å fikset meg internasjonalt førerkort, så nå kan jeg jo miste den norske
