Tragisk helikopterulykke
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3269
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Tragisk helikopterulykke
Jeg er like hel, jeg jobber utenfor Hammerfest på Scarabeo 8, som det blei nevnt tidligere her. Vi bruker samme helikopter som i ulykken, og de står selvsagt på bakken nå.
Er ganske preget av dette, har flere kjente som jobber både på GFB og i CHC Helikopterservice.
Tankene går til de omkomne, pårørende og kollegaer
Er ganske preget av dette, har flere kjente som jobber både på GFB og i CHC Helikopterservice.
Tankene går til de omkomne, pårørende og kollegaer
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Re: Tragisk helikopterulykke
Godt og høre Onkel
Dog er det trist at folk du kjenner/hvet hvem er omkom i ulykken... Tragisk.

Dog er det trist at folk du kjenner/hvet hvem er omkom i ulykken... Tragisk.
Re: Tragisk helikopterulykke
Jeg kom hjem fra Statfjord A på mandag og er i god behold hjemme. Var på Gullfaks B før jul og kjenner folk som er der nå. Ser ikke ut som noen av mine nærmste venner er rammet direkte. Veldig trist for de av mine kolegaer som er rammet og deres familie.
Re: Tragisk helikopterulykke
Av det jeg har lest så merket jeg meg en pensjonert turbindesigner hadde en interessant kommentar:
http://www.tu.no/artikler/dette-var-hel ... -ar/346865
Den aktuelle delen og hvordan den produseres
https://www.youtube.com/watch?v=oD4jKBOIBwc
Laget i to deler som sveises sammen pga begrensninger i produksjonsmaskinene. (Dvs krever nytt redesignet produksjonsutstyr om delen skal kunne lages i ett sammenhengende stykke. Trolig for store kostnader ved det til at Airbus vil gjøre den investeringen...)
http://www.tu.no/artikler/dette-var-hel ... -ar/346865
Jeg kan ikke se at det nye designet har forbedret drivakslene i vesentlig grad. De lager akselen med samme sveiseskjøt i veldig utmattingsbelastet område i akselen.
Den aktuelle delen og hvordan den produseres
https://www.youtube.com/watch?v=oD4jKBOIBwc
Laget i to deler som sveises sammen pga begrensninger i produksjonsmaskinene. (Dvs krever nytt redesignet produksjonsutstyr om delen skal kunne lages i ett sammenhengende stykke. Trolig for store kostnader ved det til at Airbus vil gjøre den investeringen...)
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9329
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Tragisk helikopterulykke
Det blir lissom å sikre sine egene kjente når sånt oppstår, å det er godt å høre at både du og Stian er i "havn"Kant1 wrote:Jeg er like hel, jeg jobber utenfor Hammerfest på Scarabeo 8, som det blei nevnt tidligere her. Vi bruker samme helikopter som i ulykken, og de står selvsagt på bakken nå.
Er ganske preget av dette, har flere kjente som jobber både på GFB og i CHC Helikopterservice.
Tankene går til de omkomne, pårørende og kollegaer
Men det er også utrollig trist å lese om de andre

2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Tragisk helikopterulykke
Trist ulykke, kjenner flere av de som har vært med i redningsarbeidet i dag -må ha vært litt av et syn. Glad jeg ikke hadde vakt i dag.
Dette betyr vel slutten for CHC som sliter kraftig med økonomien. Statoil er jo ikke akkurat kjent for å fornye kontrakter med ulykkesselskap.
Dette betyr vel slutten for CHC som sliter kraftig med økonomien. Statoil er jo ikke akkurat kjent for å fornye kontrakter med ulykkesselskap.
Re: Tragisk helikopterulykke
Det er alltid godt å høre at alle "kjente" har det bra. Man kjenner jo en lettelse når man får vite det, men når man leser i riksmedia at en eller annen fremmed mann, er veldig lettet over at ingen av hans var involvert, kjenner jeg en liten usmak.ojda wrote:Det blir lissom å sikre sine egene kjente når sånt oppstår, å det er godt å høre at både du og Stian er i "havn"Kant1 wrote:Jeg er like hel, jeg jobber utenfor Hammerfest på Scarabeo 8, som det blei nevnt tidligere her. Vi bruker samme helikopter som i ulykken, og de står selvsagt på bakken nå.
Er ganske preget av dette, har flere kjente som jobber både på GFB og i CHC Helikopterservice.
Tankene går til de omkomne, pårørende og kollegaer
Men det er også utrollig trist å lese om de andre
Det må jo være litt spesielt som pårørende å lese i VG f.eks at det heldigvis ikke var hans, men dine venner/familie som omkom.
Det er sånne ting vi som enkeltpersoner kjenner på og sier til hverandre, men det er ingen nasjonal nyhetssak.
Re: Tragisk helikopterulykke
Er er enda ikke sikker på om det var kjentfolk ombord. Mange av mine kollegaer har vært med på aksjonen å slike hendelser er veldig tøff på mange måter!
Glad jeg ikke var på jobb i går! Selv om en stor del av meg hadde lyst å bidra med noe
Glad jeg ikke var på jobb i går! Selv om en stor del av meg hadde lyst å bidra med noe
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Tragisk helikopterulykke
Nå vet vi jo ikke hvilken komponenter som bidro til tragedien. Presse og media liker å dra frem alt mulig og spekulerer vilt etter ulykker og man forledes til å konkludere på mildt sagt sviktende grunnlag.RuneMC wrote: Den aktuelle delen og hvordan den produseres
https://www.youtube.com/watch?v=oD4jKBOIBwc
Laget i to deler som sveises sammen pga begrensninger i produksjonsmaskinene. (Dvs krever nytt redesignet produksjonsutstyr om delen skal kunne lages i ett sammenhengende stykke. Trolig for store kostnader ved det til at Airbus vil gjøre den investeringen...)
Jeg sier ikke at nevnte komponent frifinnes, men man skal vokte seg vel for å konkludere på synsinger.
Håper ikke det.Lasse Liten wrote: Dette betyr vel slutten for CHC som sliter kraftig med økonomien. Statoil er jo ikke akkurat kjent for å fornye kontrakter med ulykkesselskap.
CHC, tidligere Helikoper Service, har vært en av de fremste firma i sitt felt og bidratt til å legge lista de andre strekker seg etter når det gjelder sikkerhet.
Hvilken innflytelse CHC sitt eierskap har på denne kvaliteten kjenner jeg ikke til, men det vil være leit på mange plan om firma må avvikle.
Derimot har jeg tungt for å se en fremtid for Super Puma's videre drift i Nordsjøen, uansett konklusjon.
Selv om fabrikken gjør hva de kan og modifiserer til krampa tar dem kan man ikke stikke under en stol at de to største helikopter ulykkene i Norge har skjedd med nettopp denne typen, og man skal være en dyktig forhandler om man greier å overbevise oljeseskapene m/ansatte at man nå trygt kan fly med denne typen. Man er kommet dit hen at slike beslutninger er basert på statistikk og følelser, og da kommer ingeniørene til kort.
Re: Tragisk helikopterulykke
Mente ikke å konkludere. Bare vise til hvilken del som har vært sentral i tidligere ulykker. Delen er visstnok også sentral i oljesmøringen av motoren. Nødsmøringen med vann og glykol har iflg tidligere rapporter ikke gitt like god sikkerhetsmargin som produsenten har indikert. Vi har altså ikke bare ett men to "røde flagg" i designet.
Men for all del la oss vente på havarikommisjonen.
Noen helikoptertyper har jo en låsebolt som låser rotor til aksel - den kalles populært "the Jesus bolt" mener jeg å huske fra et Discovery-program. (Fordi hvis den løsner/brister så er man på vei til Jesus...)
Men for all del la oss vente på havarikommisjonen.
Noen helikoptertyper har jo en låsebolt som låser rotor til aksel - den kalles populært "the Jesus bolt" mener jeg å huske fra et Discovery-program. (Fordi hvis den løsner/brister så er man på vei til Jesus...)
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3269
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Tragisk helikopterulykke
Gode innlegg på slutten her, fra Rune og Knut.
Jeg synes selv at pressen "tar litt av" i sin dekning av denne saken,(og andre alvorlige hendelser) og pusher grensene for hva som er, eller var, god presseskikk.
Synes å se en utgliding av dette de siste årene, sannsynligvis et resultat av jakten på flere klikk.
Har nå fått sortert ut mine bekjente som jobber på GFB og i CHC, og ingen jeg kjenner er blandt de forulykkede.
Jeg synes selv at pressen "tar litt av" i sin dekning av denne saken,(og andre alvorlige hendelser) og pusher grensene for hva som er, eller var, god presseskikk.
Synes å se en utgliding av dette de siste årene, sannsynligvis et resultat av jakten på flere klikk.
Har nå fått sortert ut mine bekjente som jobber på GFB og i CHC, og ingen jeg kjenner er blandt de forulykkede.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Re: Tragisk helikopterulykke
Problemet med presse er at all informasjon skal forkortes ned til å passe i en overskrift med krigstyper.RuneMC wrote:Mente ikke å konkludere. Bare vise til hvilken del som har vært sentral i tidligere ulykker. Delen er visstnok også sentral i oljesmøringen av motoren. Nødsmøringen med vann og glykol har iflg tidligere rapporter ikke gitt like god sikkerhetsmargin som produsenten har indikert. Vi har altså ikke bare ett men to "røde flagg" i designet.
Men for all del la oss vente på havarikommisjonen.
Noen helikoptertyper har jo en låsebolt som låser rotor til aksel - den kalles populært "the Jesus bolt" mener jeg å huske fra et Discovery-program. (Fordi hvis den løsner/brister så er man på vei til Jesus...)
Kjenner ikke til detaljer om problemene i Britisk sektor men denne ulykken og forrige store ulykke utenfor Brønnøysund har trolig helt ulike årsaker.
I denne ulykken fremstår der vitner som har observert rotor som har løsnet, dvs man kan mistenke at akslingen har knekket. Veldig forenklet: I Brønnøysund ulykken var der en aksling fra ene motoren (SP har to motorer som har hver sin aksling som leder inn til en felles girkasse) som røyk, motor spant opp og disintigrerte. Der sprutet motordeler, både inn i kabinen samt at stagene til rotorstyringen ble kappet slik at bladene mistet styringen, og det hele ble en himla røre.
I aviser/nyheter kan man få inntrykk av at der er ett problem som går igjen og aldri er blitt løst. Tror at problemstillingen er mer kompleks enn som så.
Tragisk helikopterulykke
En god regel er å ikke lytte til hva media sier, bare helt overfladisk! Det er helt sjokkerende hva de klarer å lire ut av seg i forskjellige situasjoner
Denne saken er intet unntak
Denne saken er intet unntak
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app