Skev ramme

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Skev ramme

Post by Desmo-Dude »

Hva gjør man får å finne ut om evt. ramme,gaffel ol har fått seg en trøkk etter velt.Er dette noe vanlige mc verksteder kan påta seg?Vurderer å kjøpe en sykkel,som i følge selger bare har hatt en "pen" velt,men har lyst til å få den sjekket for sikkerhets skyld.Har sett de gamle kåpe delene,og det var så vidt jeg kunne se bare skli skader..ikke sprekker og sånn.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

enkleste for deg er å spyle vann på bakken. du kjører sykkelen gjennom vanndammen og ut på tørr asfalt. når du har kjørt på den tørre asfalten i ca 5-10 m ser du etter om du bare lagde et spor. har du t spor eller spor som er breiere enn dekkene så er den ramme skeiv.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

medic1136 wrote:enkleste for deg er å spyle vann på bakken. du kjører sykkelen gjennom vanndammen og ut på tørr asfalt. når du har kjørt på den tørre asfalten i ca 5-10 m ser du etter om du bare lagde et spor. har du t spor eller spor som er breiere enn dekkene så er den ramme skeiv.
Bruk heller tiden din på noe du kan istedenfor å skrive slikt vissvass!

Eks: hvis man strammer kjedet og ikke får bakhjulet rett vil man også se to spor etter sykkelen. Altså er den metoden ubrukelig for rammesjekk.

For å sjekke en ramme skikkelig bør man ha tak i mål og toleranser som fabrikken oppgir. Ramma bør nok også plukkes ren for deler før måling.

Det skal ganske mye til for å ødelegge ramma, bøyd gaffel og knuste kåpedeler er en indikasjon på at ramma bør sjekkes. Litt skliskader på kåpa tyder på at alt er ok med ramma.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Må si meg veldig enig med pelsen her... Skjev ramme er på langt nær så enkelt å oppdage. Det er kanskje ikke heller så lurt å lure alle med dårlig justert bakhjul til å tro at ramma deres er skjev? ;)

Nei, kom deg på verksted. De fleste har utstyr til å sjekke dette, hvis ikke vet de hvor du kan dra. Det er direkte livsfarlig å kjøre med skjev ramme. Ikke bare grunnet skjevheter, men også pga potensielle sprekker som plutselig ryker. Fatalt...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
SS-R
Posts: 102
Joined: 17 Jul 2005 22:34
Location: Trondheim

Post by SS-R »

Må innrømme at jeg blir litt skremt av noen av innleggene her inne. Men den ramme oppmålings prosedyren der tok kaka medic.... Og du snakker om sikkerhet og i andre tråder???? Må innrømme at når det kommer til slike ting synes jeg folk skal holde kjeft når de ikke har peiling i stede fårr å skrive ett eller annet vås som man bare kommer på. Det kan rett og slett forårsake liv. Det er altis noen med enda mindre peiling der ute som tar rådene som god fisk. FARLIG!!!!!!!!!!

Jeg tør si dette på bakgrunn av at dette tross alt er faget mitt.
SS-R
....................................................................
Street freak fra Trondheim.
På gata: HD Elektra glide Street sled.
I bakken: ZXR 750R Proto bike mk3 Hillclimber
I hode: Funny/pro stock drag bike til ET klassen
.....................................................................
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Det medic sier her blir faktisk brukt av kjøreskoler og biltilsynet ved oppkjøring.

Man kan da bruke dette? Så lenge man er klar over at dette ikke gir noe 100% riktighet. Små skjevheter finner man selvfølgelig ikke, men ser man at det blir to spor så sjekker man jo om bakdekk står riktig. Gjør man det og retter dette, og får ett spor igjen er saken klar, eller?

Uansett er vel dette bedre enn å ikke gjøre noe i det hele tatt? Bare spør jeg :shock:
User avatar
SS-R
Posts: 102
Joined: 17 Jul 2005 22:34
Location: Trondheim

Post by SS-R »

Om sykkelen har vert ute for et kræsj skal rammen besiktiges og kontrollmåles av et autorisert verksted. Dersom det er usikkerhet om rammen er skev. Kan ikke tenke meg at biltilsyn og kjøre skoler kan stå for at det er en god nok kontroll å kjøre over en vann dam.
SS-R
....................................................................
Street freak fra Trondheim.
På gata: HD Elektra glide Street sled.
I bakken: ZXR 750R Proto bike mk3 Hillclimber
I hode: Funny/pro stock drag bike til ET klassen
.....................................................................
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Joda, har sykkelen vært i en kræsj, så må den inn og få sjekket rammen, kjøper den.
Men vanntrikset brukes faktisk, det har jeg selv vært gjennom.

Antar dere reagerer fordi hovedinnlegger nevner "etter en velt", så jeg sier ikke at dere tar feil. Bare at det medic nevner faktisk er en måte som brukes....
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

"Vanntrikset" er en måte å sjekke sporing. Denne tråden handler om noe annet - rammeskjevhet. Det det reageres på er følgende utsagn
medic1136 wrote:har du t spor eller spor som er breiere enn dekkene så er den ramme skeiv.
il4
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Riktig det brap, og en av grunnene til sporing er at ramma er skjev....
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

For å forsøke å gjøre en lang historie kort:

1. En sykkel som går i bakken og bare sklir uten å treffe noe hardt eller slår rundt trenger ikke sjekk av ramma.

2. Har en av 2 ovennevnte inntruffet så få hoien på godkjent verksted. Som tidligere nevnt er ikke _skjevhet_ det mest farlige, men skjulte svakheter/sprekker som plutselig gir seg i stor fart.

3. Vannpyttrikset gidder jeg ikke kommentere engang...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Den er i vater :)
User avatar
SS-R
Posts: 102
Joined: 17 Jul 2005 22:34
Location: Trondheim

Post by SS-R »

Keihin sier det godt.

Men det med skade på rammer er faktisk både mer vanskelig og viktigere å konstatere.

I metalurgiens verden er det mange rare ting som skjer. Alle deler samme hva slags metall blir herdet der det har vert et slag strekk eller bøy. dette gjør metallet sprøere og svakere. Gamle stålrørs rammer tåler dette mye bedre enn dagens alurammer. en ramme kan selvfølgelig være skadet selv om hjulene sporer riktig. Trenger ikke være rakett forsker for å skjønne det.

MEN

Jeg sier dette og roper et varsko her inne fordi Jeg kan flere steder lese litt av vært når det gjelder råd i disse forumene.
Snakk altid med fag folk om det er noe viktig du lurer på. om ei dyse er for stor eller for lita driter jeg faktisk i. til å med om du mekker sund sykkelen din etter råd herfra. MEN IKKE SATS LIVET DITT PÅ FORSTÅSEGPÅERE.

Takk for meg.
SS-R
....................................................................
Street freak fra Trondheim.
På gata: HD Elektra glide Street sled.
I bakken: ZXR 750R Proto bike mk3 Hillclimber
I hode: Funny/pro stock drag bike til ET klassen
.....................................................................
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Takker så mye for mange velmenende råd,og ikke minst engasjement :)
Det som er vanskelig å vite om denne sykkelen jeg sikter til,er jo om den faktisk bare skrubbet bortover asfalten,eller om den har vært gjennom noe mer.I følge selger er det ikke noe mer enn skrubbing på asfalt,men har lært meg at man skal være forsiktig med å stole for mye på folk man ikke kjenner...i hvertfall en som er desperat etter å få solgt!
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Post Reply