tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
jhn
Posts: 2065
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: LordShaft - *Sykkelen ut for salg*

Post by jhn »

Epylypzon wrote:
jhn wrote:Det ble en GS ja, jeg hadde en mistanke.
jhn wrote:Jeg synes jo han har vist en uvanlig stor interesse for GS i et par tre innlegg ... en litt merkelig positivitet, kan vi si ... men han har vel kanskje fremdeles ikke prøvd en?

Uansett .. avsløringen må jo nesten bli verdt litt hornmusikk og et kakestykke \:D/
Gratulere med den, det er jo en kongesykkel. :thumleft
Men som du også sier, synd det er så mange av de
Bare å herje litt med den i skogen, så blir den ikke en av de mange.
98,9% av gs eiere bruker dem ikke :D
Men likevel, det er overraskende mange å møte langs veien.
Det har nok en betydning hvor man ferdes .... jeg ferdes mye langs en typisk turistvei.
Jeg husker noen turer i fjor ... jeg førte statistikk.
I løpet av tre forskjellige 1,5 timers kjøreturer langs de 15 nordligste milene med vei her i landet, møtte jeg fra 17-20 sykler, av disse var 10-13 elns, altså over 50 %, en GS.
Men det må sies ... det er jo langveisfarende det er snakk om, og de kjører jo helst sykler som er ment for den slags
knutk
Posts: 2379
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: LordShaft - *Sykkelen ut for salg*

Post by knutk »

Epylypzon wrote: Bare å herje litt med den i skogen, så blir den ikke en av de mange.
98,9% av gs eiere bruker dem ikke :D
Det er helt korrekt.
Man ser på YT at det lar seg gjøre. GS-Trophy feks. ser man at mange gir syklene juling, og de tåler det tilsynelatende.

Men uansett hva sykkel tåler eller ikke, så snart man er ute på veger hvor man vil kvi seg å kjøre en Mondeo er 1200 for stor og tung. Ja, det lar seg gjøre, men man har det mye mer moro om man kjører en lettere sykkel.
Skal man holde på med gjørmebad innbiller jeg meg at en en-donker er det mest saliggjørende.

De fleste som kjører 1200 bruker den vesentlig på asfalt, men iblant ser de en stikkvei hist og her som de ønsker å ta. På en ordinær asfalt sykkel med asfalt dekk vil man kvie seg, mens en adv sykkel (og jeg snakker ikke bare om BMW, det samme gjelder for samtlige 1200cc adv sykler) med sine mer robuste dekk og lenger fjæringsvei gjør slike avstikkere til en fryd.

Jeg vet ikke hvor mye juling en 1200GS tåler, men bøylene til BMW er definitivt ikke til pynt.
Har ikke erfaring med 1200, men da jentungen ble påkjørt med sin F700GS og den ble slengt i bakken og snurre bortover asfalten var det imponerende å se at bøylene og sidevæsker tok hele støyten. Ikke en skramme i lakken. (den hadde handtakbøyler, TT bøyler høy/lav og variokofferter.
Bøylene ble oppstripa, men de er rustfrie, og hadde ikke forsikringselskapet bytta dem kunne man lett ha fjærna stripene med fint sandpapir. Handtakbøylene holdt, og kofferten holdt seg på plass slik at jentungen låg under sykkelen i rommet som ble skapt av bøylen fremme og koffert bak. Koffertene ble oppskrapa og ble byttet. Hun fikk bare blåmerker, men ble møkkete. Tok henne med i vaskehallen på bensinstasjonen like ved, spylte henne rein og så kjørte vi videre.

Dette var ikke en 1200, men den er bygget etter samme filosofi.
Derfor er mitt råd. Kjør som faa...., sykkelen tåler mye juling, og det er bare å vaske den ren etterpå-
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: LordShaft - *Sykkelen ut for salg*

Post by Epylypzon »

knutk wrote:
Epylypzon wrote: Bare å herje litt med den i skogen, så blir den ikke en av de mange.
98,9% av gs eiere bruker dem ikke :D
Det er helt korrekt.
Man ser på YT at det lar seg gjøre. GS-Trophy feks. ser man at mange gir syklene juling, og de tåler det tilsynelatende.

Men uansett hva sykkel tåler eller ikke, så snart man er ute på veger hvor man vil kvi seg å kjøre en Mondeo er 1200 for stor og tung. Ja, det lar seg gjøre, men man har det mye mer moro om man kjører en lettere sykkel.
Skal man holde på med gjørmebad innbiller jeg meg at en en-donker er det mest saliggjørende.

De fleste som kjører 1200 bruker den vesentlig på asfalt, men iblant ser de en stikkvei hist og her som de ønsker å ta. På en ordinær asfalt sykkel med asfalt dekk vil man kvie seg, mens en adv sykkel (og jeg snakker ikke bare om BMW, det samme gjelder for samtlige 1200cc adv sykler) med sine mer robuste dekk og lenger fjæringsvei gjør slike avstikkere til en fryd.

Jeg vet ikke hvor mye juling en 1200GS tåler, men bøylene til BMW er definitivt ikke til pynt.
Har ikke erfaring med 1200, men da jentungen ble påkjørt med sin F700GS og den ble slengt i bakken og snurre bortover asfalten var det imponerende å se at bøylene og sidevæsker tok hele støyten. Ikke en skramme i lakken. (den hadde handtakbøyler, TT bøyler høy/lav og variokofferter.
Bøylene ble oppstripa, men de er rustfrie, og hadde ikke forsikringselskapet bytta dem kunne man lett ha fjærna stripene med fint sandpapir. Handtakbøylene holdt, og kofferten holdt seg på plass slik at jentungen låg under sykkelen i rommet som ble skapt av bøylen fremme og koffert bak. Koffertene ble oppskrapa og ble byttet. Men hun fikk bare blåmerker, men ble møkkete. Tok henne med i vaskehallen på bensinstasjonen like ved, spylte henne rein og så kjørte vi videre.

Dette var ikke en 1200, men den er bygget etter samme filosofi.
Derfor er mitt råd. Kjør som faa...., sykkelen tåler mye juling, og det er bare å vaske den ren etterpå-
Skal vel være forsiktig med å si at dem tåler alt, men har ikke tall på hvor mange ganger min har vært i bakken. Å den har landet på asfalt/grus/gress og "steinrøys".
Blir jo såklart litt riper av det. Avkjøring i høy hastighet vet jeg ikke, men det er somregel ikke stor fart når man velter ved slik kjøring.

En endunker er udiskutabelt lettere å kjøre med, men det kan nesten ikke sammenlignes.

Touratech har fra i år sluttet å bruke GS800 på Portugal turene, og på Island kommer de også kun til å bruke 1200. Fordi de er robuste, og ifølge dem, lettere å knotkjøre med, kan kjøre i dypere vann etc.. Jeg har aldri prøvd gsa i skogen så det vet jeg kan ikke si noe selv om det. Det jeg vet er at man må bruke clutch/gass på 800 en, da den ikke er sterk på det laveste registeret(mellom 1200-2500rpm)- I tillegg har jo 1200`en lavere tyngdepunkt.
User avatar
EasyRider
Posts: 62
Joined: 21 Feb 2016 11:44
MC: Kawa :)

Re: LordShaft - *Ny sykkel hentes i morgen*

Post by EasyRider »

Først av alt Gratulerer med ny sykkel :thumleft

Selv om jeg ikke helt forstår valget, hvorfor kjøpe seg en sykkel som er like vanlig som bobla på 70 tallet... :shock: :-#
kremt.. sorry jeg skal ikke si noe mer, har aldri kløvet opp på en GS.

Uansett, så leste jeg litt om valget ditt for ny sykkel. Du sa skrev aldri konkret hva som irriterte deg på KTM.
Kunne du ha skrevet noe om det? eller er det noe som er forbeholdt de som blir med på turene etter noen glass.

Håper å få se denne doningen du har kjøpt deg på prehøst turen. :thumleft
Kawasaki ZZR 1400 Black
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9173
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: LordShaft - *Ny sykkel hentes i morgen*

Post by ojda »

Gielas wrote:
ojda wrote:Huff dette var triste greier, det finnes så mange flotte sykkler der ute.
Så ender du opp med en conteiner på 2 hjul :(
Og takk for den du :evil:
Ikke bli lei deg Gielas, jeg bare tuller med han \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Gielas
Posts: 1185
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: LordShaft - *Ny sykkel hentes i morgen*

Post by Gielas »

ojda wrote:
Gielas wrote:
ojda wrote:Huff dette var triste greier, det finnes så mange flotte sykkler der ute.
Så ender du opp med en conteiner på 2 hjul :(
Og takk for den du :evil:
Ikke bli lei deg Gielas, jeg bare tuller med han \:D/
Skjønte det, følger bare opp 'tonen' på forumet... :roll:
Gielas
Bjerknez

Re: LordShaft - *Ny sykkel hentes i morgen*

Post by Bjerknez »

Nå har jeg endelig litt tid til overs (Har jo kommet meg på jobb) så da kan jeg få gratulert deg skikkelig med ny sykkel Lordy :thumleft
Jeg skal inrømme at det var et overraskende valg du gjorde der. Det er jo tross alt en BMW og det blir jo aldri feil 8)

Jeg kommer aldri til å få gåsehud av 1200GS, men jeg er ganske sikker på ut fra tester og meninger at dette må være verdens beste adventure sykkel. Det er bare utseendet jeg henger meg opp i og jeg er nok ikke helt der at funksjon går før utseende. Selv om jeg annser meg selv som godt voksen så er jeg tydeligvis ikke voksen nok til å tenke slik ennå, hehe.

Bare pass på at du lager deg noen kjennemerker på sykkelen din. Kjipt å sette seg på en annens sykkel å kjøre av gårde :lol:

Jeg tror jeg fortsatt kommer til å hilse på deg hvis jeg treffer deg langs veien :lol:

Gratulerer igjen med ny sykkel. Jeg vedder på at du kommer til å få mange flotte turer på denne :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Ny sykkel hentes i morgen*

Post by tshansen »

Hehehe takk for det Ove :thumleft

Det har seg slik, etter 400 mil i begynnelsen av denne sesongen... så legger en seg liksom litt føringen på hvordan en liker å kjøre, hvor en liker å kjøre og hva en skal planlegge av turer framover. Å da måtte jeg velge sykkel utifra de kriteriene og ikke hvilken sykkel som ser best ut, eller hvem som kjører sike sykler.
GSA har definitivt et ufortjent gubbepreg over seg. Men jeg liker å tro at det er for at de har dannet seg så mye erfaring i livet, samt prøvd alt av andre sykler at nå vil de bare ha noe som passer de og deres bruk! :lol:

Hver gang jeg setter meg på sykkelen så vandrer liksom tankene til hvor langt kommer jeg meg denne gang. Småturer i nabolaget er nesten ikke interessant lengre.
Jeg er enda ikke helt 100% sikker på om BMW innfrir på alle områder, eller om den har mange "svakheter" den også. Skulle den mot formodning ha dette, ja så må jeg finne ut om jeg kan leve med de eller om jeg skal finne meg ny sykkel.

Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg gleder meg veldig til å hente denne sykkelen. KTM'en ble langt mer et impulskjøp enn GSA'en. Denne har jeg gått å tenkt på hele denne sesongen. Lest meg opp og ned i mente. Sjekket alt av tester osv osv! Ja det har vært på grensen til galskap. Selv om det er mange andre sterke og gode kandidater på markedet kommer en ikke unna at BMW har satt standarden i dette segmentet. Å det kan umulig være for ingen ting. Det er også et jævlig pluss at den er bedre egnet for oss som raver 2 meter over bakken \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: LordShaft - *Ny sykkel hentes i morgen*

Post by supermons »

Grattis med ny sykkel!

Var vanskelig å finne bildeposten med så mye engasjement rundt nykjøpet, men så flott ut den sykkelen, gleder meg til dine bilder av din sykkel :)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: LordShaft - *Ny sykkel hentes i morgen*

Post by Toven »

Grattis med prompemaskin :lol: :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Ny sykkel hentes i morgen*

Post by tshansen »

Takk og bukker gutter :thumleft

Ja skal nok se om jeg ikke får tatt noen bilder i løpet av helgen. I dag bøtter det ned (av alle dager) så spørs hvor mye kjøring og bilder det blir i dag. Men i morgen og søndag derimot \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: LordShaft - *Ny sykkel hentes i morgen*

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:Takk og bukker gutter :thumleft

Ja skal nok se om jeg ikke får tatt noen bilder i løpet av helgen. I dag bøtter det ned (av alle dager) så spørs hvor mye kjøring og bilder det blir i dag. Men i morgen og søndag derimot \:D/
Nei BMW'en kan jo bli våt vetu :erte
User avatar
mekkern
Posts: 5141
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: LordShaft - *Ny sykkel hentes i morgen*

Post by mekkern »

Gratulerer med ny sykkel(igjen) :lol:

ser klart at dette er sykkel for deg med de kroppslige begrensninger du har... :mrgreen:
De fleste sykler er ikke bygget for din høyde og må i så fall tilpasses noe.
mange synes at sykkelen er i høyeste laget og da passer den jo deg. :thumleft

Når du får på 3 svære kasser og hele torturatekk katalogen så ser du definitivt ikke stor ut i forhold til sykkelen... :-P

Håper denne innfrir dine forhåpninger til det fulle. \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Ny sykkel hentes i morgen*

Post by tshansen »

mekkern wrote:Gratulerer med ny sykkel(igjen) :lol:

ser klart at dette er sykkel for deg med de kroppslige begrensninger du har... :mrgreen:
De fleste sykler er ikke bygget for din høyde og må i så fall tilpasses noe.
mange synes at sykkelen er i høyeste laget og da passer den jo deg. :thumleft

Når du får på 3 svære kasser og hele torturatekk katalogen så ser du definitivt ikke stor ut i forhold til sykkelen... :-P

Håper denne innfrir dine forhåpninger til det fulle. \:D/
Takk for det Mekkern :thumleft Denne sykkelen er pinadø så stor at du muligens må rydde litt ekstra i oppkjørselen til huset neste gang jeg kommer innom å tar en kaffe i mannehulen :D Hvordan går det med prosjektene dine forresten?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: LordShaft - *Ny sykkel hentes i morgen*

Post by Bjerknez »

Bare husk at noen steder så er broer/jernbanebroer ganske lave. Kanskje noe du nå bør begynne å tenke på Lordy. Kan jo ikke risikere at du får riper i tåppbåksen :lol:
Locked