Hvem er 'de'? Oljeselskapene? De gjør det som er lønnsomt. Etterhvert som salget av fossildrivstoff går ned, og det vil det gjøre når alle nye biler går på alternativt drivstoff, så vil de fase ut oljeprodukter til fordel for alternative inntektskilder, og prisen på bensin/diesel vil gå opp. Du ser hvordan det er i oljebransjen; med en gang det er en liten nedtur, sparker de folk og reduserer produksjonen. Produksjonanleggene vil få redusert kapasitet, færre ansatte, redusert infrastruktur. De kommer ikke til å opprettholde et omfattende og dyrt logistikksystem når salget går ned, altså mindre drivstoff til pumpene.LordShaft wrote:Si at det blir slutt på salg av bensin og diesel biler i 2025... Så må de fortsatt ha fuel tilgjengelig for de bilene som er solgt fram til da. Så en plass mellom 2050 og 2070 tenker jeg at det er realistisk å se for seg at bensin er helt unødvendig å ikke vil være å få tak i lengreDa er jeg uansett så gammel og kjørt så mange 1000 km, at jeg bekymrer meg ikke nevneverdig over dette
Det vil ha en selvforsterkende effekt, jo dyrere drivstoff, desto flere vil fase ut fossilbilen, og gi dermed lavere salg, lavere produksjon og enda dyrere drivstoff. Så spørsmålet er ikke om det blir stopp i salg av fossildrivstoff eller ikke, men hvor går smertegrensen din? 20 kr/liter, 30 kr/liter, 40 kr/liter, 50 kr/liter?