10.000km eller mer pr oljeskift er svært mye, uansett oljekvalitet og motorkvalitet. Jeg har skiftintervall på 6000, bytter helst på 5000, da er oljen helt klart moden for skroting, tynn og fæl. Det ALLER viktigste er likevel at oljen blir skiftet hvert år.
Hadde jeg hatt sykkel med garanti hadde jeg helt klart byttet olje mellom intervallene for service.
Dette gjør jeg på båten, kjøper filtre og olje gjennom en grossist og tar vare på kvitteringene. Disse fremlegger jeg ved hver service. Jeg skriver også ned bakerst i serviceboken når jeg gjør dette for min egen dokumentasjons skyld.
Merkeverksted er helt fornøyd med dette og sier som rett er at det nok er den mest ivaretatte motoren de har innom, nå går garantien ut denne sommeren og jeg har tenkt å kutte ned til kun diagnosesjekk annethvert år, med mindre det skjer noe stort.
Denne tilnærmingen kan lett overføres til motorsykkel, og de kan ikke si en dritt på garantien, her er all mighty EØS inne i bildet med klokkeklar rettspraksis på garantibetingelser og uorginale deler osv. Det er jo derfor meca, mekonomen, biltema, skruvat, snap drive osv. går som hakka møkk, ingenting eget med motorsykkelimportører, de er bare litt ekstra grinete fordi problemet hittil ikke har vært særlig stort. Vi snakker om folk som ikke vil det beste for sykkelen din, kun det beste for sin egen lommebok as usual.
Men hey, kjøp orginalfilter og hold kjeft om det hvis du er i tvil på ditt eget forhold til verkstedet
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)