Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Etter ca 5000km på min BMW GSA med chrome eksos, ser jeg at chromen blir misfarget. Ca blå, gul og grønn.
Når jeg vasket i dag gikk det meste av fargen bort. ( trodde dette misfarget hele eksosen tvers igjennom )
Hva er kjemien her
Varme er svaret du ser etter. Stålet reagerer på varmen og får blåfarge når det kjøles. Ifølge det o store utland skyldes det ofte at sykkelen går for magert eller for fett (feil med drivstoffblanding) eller dårlig kvalitet på chrommen. Hadde ikkje bekymret meg for dette, heilt normalt
Fargen er bare i overflaten, krom har alltid et oksydbelegg og det blir farget i høy temperatur. Kromoksyden kan poleres vekk og det danner seg straks nytt oksyd hvis det er luft tilstede, og det hender jo. Krommen har ikke fått noen farge, bare oksydbelegget.
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Single-sided swingarms date from at least the late 1940s. In 1948 the Imme R100 produced by Norbert Riedel of Germany had both a single-sided front wheel suspension as well as a single-sided rear swingarm that doubled as the exhaust pipe.[3] Later in 1950, Moto Guzzi introduced the Galletto, a large-wheel step-through scooter. In 1980, BMW introduced its first single-sided swingarm on the R80G/S, the "Mono-lever", which was superseded by the "Para-lever" used currently. Honda currently features this style of swingarm on the Honda VFR. Ducati has created several models featuring single swingarms, most notably the Massimo Tamburini-designed 916 series. While Ducati abandoned this style for the 999, the company returned to it for the 1098 superbike in 2007, and it survives in the current Ducati 1199. The Triumph Sprint ST also features a single-sided swingarm.[4]
FjellBekken wrote:Hvem var først ute Honda eller Bmw?
Ingen av de nevnte
Enkeltsving ble prøvd lenge før krigen og mange avarter har blitt lansert av blant andre Moto Guzzi, Tyske Imme og BMW. På BMW sin løsning var kardangen en del av konstruksjonen .
Honda og ELF lagde den moderne versjonen som først kom på VFR750R RC30 og når patentet gikk ut så dukket plutselig Ducati frem med en versjon som var mistenkelig lik Honda/Elf sin. En kompis av meg i Tyskland monterte en bakfelg fra Ducati på sin RC30 og det var bolt on