DrGreve wrote:Nå er det snart en mannsalder siden jeg kjørte opp så hvilke krav som stilles ang. sporvalg ved oppkjøring vet ikke jeg, så jeg må bruke logisk sans.Adele wrote:Sporvalg synes ihvertfall jeg er kjempe vanskelig! Generelt har jeg blitt lært å lage svingene så enkle og slake slik Takumseh viste, men samtidig så er det andre faktorer å ta hensyn til som dårlig sikt. Jeg tenker at i venstre-svingen med dårlig sikt vil du ha få muligheter til å omplassere sykkelen skulle det dukke opp en bil (eller en annen motorsyklist) som er i ferd med å skli over i feltet i ditt og at det i akkurat denne svingen derfor kanskje er mer hensiktsmessig å innta en plassering mer midt i feltet eller mot høyre slik IvanV77 tegnet den opp:
Men jeg vet ikke..sporvalg er vanskelig![]()
![]()
.
Jeg tror at hvordan du opptrer før sving er viktigere enn hvordan du tar svingen og her er clouet oversikt. Logisk sett vil du få bedre oversikt ut av en venstresving hvis du legger deg til høyre i din kjørebane før svingen og motsatt, til venstre i din kjørebane i en høyresving. Da oppnår du oversikt ut av svingen tidligere og kan planlegge tangeringspunktet eller tangeringspunktene hvis det er en S-kombinasjon.
Og fartstilpasningen inn mot sving skal være utført før du starter svingen og så går du på når du har fått oversikten. En sykkel svinger letter når du går på sammenlignet med å bremse, noe som bør unngås i en sving av åpenbare årsaker.
Derfor heter den delen av ramma som bakhjulet er montert på for svingarm
Ja "idealsporet" er lagt om nå og det gjør det vanskeligere for oss å kjøre opp nå, det jeg har forstått av kjørelærer og sensor er at det skal være god flyt (holde MC mest mulig rett opp gjennom sving), sikkert sporvalg inn, igjennom og ut av sving så det blir da som jeg tror det nærmeste vi kommer er som illustrert på bildet, men da er som sagt tidligere hjulene i hjulsporene og ikke uttafor mot hvitstripa som det kan synes på tegning.
Er vant til å tenke i den gamle banen med å legge seg ut i venstre hjulspor til jeg har oversikt på utgang i høyresving men nå skal mann legge seg fortere inn i høyre hjulspor for ikke å bli meiet ned av svingkuttere.