Hvorfor har cruisere ballongdekk?
Hvorfor har cruisere ballongdekk?
Jeg lurer på hvorfor mange custom/cruiser-sykler har ballongdekk? Tynne felger og dekk som er ganske runde i kanten.
Og en annen ting. Jeg har en Aprilia Classic 125 med 130 bakdekk originalt. Kan man øke en dimensjon eller to her? Bare lurer jeg...
Ser slik ut nå:
Og en annen ting. Jeg har en Aprilia Classic 125 med 130 bakdekk originalt. Kan man øke en dimensjon eller to her? Bare lurer jeg...
Ser slik ut nå:
hvis det er orginal dimensjonen som er 130 kan du øke med 10 lovlig men du får sikkert pressa på 150...
og hvorfor ballongdekk? fordi de ikke er lagd for å lene seg skikkelig over som f.eks r sykler
og hvorfor ballongdekk? fordi de ikke er lagd for å lene seg skikkelig over som f.eks r sykler
[img] http://www.freewebs.com/fantten/hh.bmp [/img]
Dette er diskutert i denne tråden: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=1488rc-marcus wrote:Ja 150 ekke noe problem når det gjelder klaring.
Men bare lurer på om 150/80 blir for bredt for felgen, eller om det kan ska vere sann...
Re: Hvorfor har cruisere ballongdekk?
Opprinnelig var det på grunn av syklenes konstruksjon. Rammen, layouten på demperene og demperenes konstruksjon på de klassiske cruiserene er ikke tilpasset dagens hastigheter, og løsningen var derfor å benytte dekk med mer flex i sideveggene for å få en del fjæring/støtdemping allerede i dekket.rc-marcus wrote:Jeg lurer på hvorfor mange custom/cruiser-sykler har ballongdekk? Tynne felger og dekk som er ganske runde i kanten.
I dag er det klassiske utseendet også viktig, i tillegg til at man kan spare penger på å montere crappy dempere og benytte seg av demping i dekket.
il4
- indianeren
- Posts: 973
- Joined: 29 Apr 2005 14:54
grunnen er at harley ikke kunne matche komforten som indian (og senere andre) fikk med sin fjærende ramme.
Derfor hev de på 16" ballongdekk tidlig på 40 tallet for å skape mere komfort..og har holdt på dette til den dag idag mest pga visuelle inntrykk kanskje. Og japsene hermer etter..
Det er merkbart forskjell på 18" og 16" på en stivramme sykkel komfortmessig.. men jeg liker 18" best fordi det gir bedre kjøreegenskaper og respons.
Derfor hev de på 16" ballongdekk tidlig på 40 tallet for å skape mere komfort..og har holdt på dette til den dag idag mest pga visuelle inntrykk kanskje. Og japsene hermer etter..
Det er merkbart forskjell på 18" og 16" på en stivramme sykkel komfortmessig.. men jeg liker 18" best fordi det gir bedre kjøreegenskaper og respons.
Står ingenting om hvilke dekk jeg kan ha på min felg der. Hvem kan man spør slikt om?Keihin wrote:Dette er diskutert i denne tråden: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=1488rc-marcus wrote:Ja 150 ekke noe problem når det gjelder klaring.
Men bare lurer på om 150/80 blir for bredt for felgen, eller om det kan ska vere sann...
-
- Posts: 11
- Joined: 09 Oct 2005 18:07
- MC: BMW R80ST -83 og BMW K75RT -91
- Location: A. - Agder
smale / brede
Brede dekk gjør at sykkelen blir tregere i svinger. Smale dekk foran og brede bak gir heller ikke optimal kjøreegenskaper. Jeg gikk fra 100/80-18 til Pirelli 90/90-18 og dermed blei SRX`n ennå mere lettkjørt.
Enkelte cruisere ville kjøre bedre i svinger med mindre differanse mellom for- og bakdekk.
Enkelte cruisere ville kjøre bedre i svinger med mindre differanse mellom for- og bakdekk.
Thruxton
BMW R80ST / Ducati Multistrada DS1000 / Aprilia Capo Nord
BMW R80ST / Ducati Multistrada DS1000 / Aprilia Capo Nord
Jeg er rimelig sikker på at dette er akkurat likt som ved felgbytte. _Kun_ de som står i vognkortet vil bli godtatt i en teknisk kontroll. Ser du i http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1997 ... 8-001.html pkt. 5.6 og 5.7 så stemmer nok det.Winalot wrote:De dekkdimensjonen som står på vognkortet trodde jeg var de mest optimale dimensjonene eller tar jeg feil?
Skaffer du andre dimensjoner på dekk/felg må du ta med TÜV godkjenning (eller tilsvarende) og møte opp på Biltilsynet for å få dette oppført i vognkortet. Dette er regelverket, men så lenge ting ikke er ekstremt så blir det sjeldent slått ned på.
Det er forøvrig ikke poenget i denne tråden. Derimot at å legge på mer enn 10mm med dekk på en felg vil gi uforutsigbare konsekvenser på kjøreegenskapene som 100% sikkert ikke er positive. Vil man ha bredere dekk så bytt felg og hele rukkelet eller enda bedre; bytt sykkel