Valgets kvaler (nok en kjøpsrådtråd)

Prat om tung MC.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Enhver ny "ducatisti" er velkommen! Det gjør ikke noe,at det er fler av oss! 8)
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Utrolig hva jeg skjønner :wink:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

:D Det ante meg at du ville like en twin 8)
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Ja, en flat en :wink:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Lykkeliten wrote::D Det ante meg at du ville like en twin 8)
Blir "sjel" i en twin,ikke bare en maskin. Dette både på godt og vondt. Det vonde er vibrasjoner,og litt mer...... "følsom" motorkarakteristikk, like over tomgangsturtall. At det ikke er så lett å krypkjøre med en twin. Dette som en følge av antallet sylindre. Det er jo et velkjent faktum at fler sylindre gir jevnere motorgange.
Det gode er fin lyd og at du kjenner effektkurven forandrer seg. Dvs. at det er turtallsområder der motoren "trives" bedre.
PS! Bhrsk! Du trenger ikke reise til Holmestrand for å kjøpe Ducati! Geir Arnestad på AMD i Oslo hjelper deg gjerne! De har adresse Grefsenveien 26. Se her http://dwp.bigplanet.com/amd/herfinnerduoss/
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Så sant så sant Desmo :D
Velocette
Posts: 11
Joined: 09 Oct 2005 18:07
MC: BMW R80ST -83 og BMW K75RT -91
Location: A. - Agder

singel / twin

Post by Velocette »

Å kjøre singel eller twin krever mere av føreren. Da mener jeg over 400cm pr. sylinder. Kjører selv en 600 1-sylider, og det er bare fryd.
Hadde nabokona med på en liten tur - og hun ville ikke hjem. (Passet på å holde turtall der vibrasjonene var som værst). Riktig turtall til riktig hastighet er viktig. La nybegynnerne kjøre 4-syl. Det er vel bare VFR`n og enkelte trippel-motorer som kan nærme seg en singel eller twin i gromlyd. De japanske er vèl mye dempet, men det går å fikse med små triks. Syntes selv engelske og italienske låter mest sexy. Harley-lyd er det gått inflasjon i.
Thruxton


BMW R80ST / Ducati Multistrada DS1000 / Aprilia Capo Nord
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

Siden jeg hadde veldig lyst på Monster 620 har jeg nå har jeg kjøpt en. :)

Ble en brukt 2004-modell og litt obligatorisk ekstrautstyr (Termignoni bl.a.). Har kjørt noen hundre kilometer med den, og liker den veldig godt sålangt. Nå trenger jeg bare mye trening for å bli bedre motorsyklist, da jeg merker at det er en hel vinter siden jeg tok lappen. Er det forresten noen som har tips om passende parkeringsplasser eller lignende i eller rundt Oslo der man kan gjenoppfriske litt kjøregårdsøvelser? Helst lite grus og lite bebyggelse i nærheten så det ikke blir for irriterende for omgivelsene.

Er det mange som husker følelsen fra første turen med egen sykkel? For min del var det stor glede over endelig å disponere egen sykkel, blandet med litt frykt for at jeg skulle gjøre noe dumt som å legge den i bakken i lav hastighet i kryss eller lignende. Og etterpå var jeg helt utkjørt. :)
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Grattis med ny sykkel :D
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Grattis ja :)

Veivesenets kjøregård?
MC -03 og Senior MC har førerutviklingskurs. Var med Senior MC på Lånke sist lørdag, og det var helt herlig. Anbefales :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Grattis med fin ny sykkel!

Jeg husker godt første turen på egen tung sykkel ja (lettsykkel teller ikke).. Hadde kjøpt den ca en times kjøretur hjemmefra, og det sitret i hele kroppen - hele veien. Hadde det ikke vært for hjelmen, hadde smilet vært så bredt at huet ville ramla av, en sinnsyk opplevelse.. Hver gang jeg kjører over Norhordlandsbroen (like ved der jeg kjøpte sykkelen), kjenner jeg kriblinga i magen, og tenker tilbake på da jeg kjøpt min første "lille røde" Bandit 400..

Det var selvfølgelig et kick å gå over fra 400 til 900cc også, men ikke helt på samme måten. Min første sykkel (som var bare min, min min!!) vil nok alltid ha en egen plass i hjertet mitt.. 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Jeg innrømmer glatt at V-motorer har en mer sexy lyd enn en rekkemotor uten at jeg blir flau. Hadde selv en endunker på 650cc og med laserpotte var tøff-tøff-lyden direkte koselig :wink:

Ulempen var at vibrasjonene ble direkte sjenerende i motorveihastigheter på turer over 1-1,5 timers varighet. Så alt i alt må jeg si at rekkefirer er det som passer meg best akkurat nå ihvertfall.

Påstanden om at førere av 1- og 2-sylindrede maskiner er bedre førere tar jeg med et smil --> :smt042
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Dominator wrote: Påstanden om at førere av 1- og 2-sylindrede maskiner er bedre førere tar jeg med et smil --> :smt042
Jeg òg, må vel sies å være et utslag av hvilke øyne som ser :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

Dominator wrote: Påstanden om at førere av 1- og 2-sylindrede maskiner er bedre førere tar jeg med et smil --> :smt042
Så lenge vi er enige om at rød er den raskeste fargen er det greit. ;)
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Ja, purpurrød :lol:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Post Reply