Valgets kvaler (nok en kjøpsrådtråd)
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Utrolig hva jeg skjønner
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
- Lykkeliten
- Posts: 159
- Joined: 27 Apr 2005 12:55
- Location: Kristiansand
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Ja, en flat en
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Blir "sjel" i en twin,ikke bare en maskin. Dette både på godt og vondt. Det vonde er vibrasjoner,og litt mer...... "følsom" motorkarakteristikk, like over tomgangsturtall. At det ikke er så lett å krypkjøre med en twin. Dette som en følge av antallet sylindre. Det er jo et velkjent faktum at fler sylindre gir jevnere motorgange.Lykkeliten wrote: Det ante meg at du ville like en twin
Det gode er fin lyd og at du kjenner effektkurven forandrer seg. Dvs. at det er turtallsområder der motoren "trives" bedre.
PS! Bhrsk! Du trenger ikke reise til Holmestrand for å kjøpe Ducati! Geir Arnestad på AMD i Oslo hjelper deg gjerne! De har adresse Grefsenveien 26. Se her http://dwp.bigplanet.com/amd/herfinnerduoss/
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
-Pogo
-
- Posts: 11
- Joined: 09 Oct 2005 18:07
- MC: BMW R80ST -83 og BMW K75RT -91
- Location: A. - Agder
singel / twin
Å kjøre singel eller twin krever mere av føreren. Da mener jeg over 400cm pr. sylinder. Kjører selv en 600 1-sylider, og det er bare fryd.
Hadde nabokona med på en liten tur - og hun ville ikke hjem. (Passet på å holde turtall der vibrasjonene var som værst). Riktig turtall til riktig hastighet er viktig. La nybegynnerne kjøre 4-syl. Det er vel bare VFR`n og enkelte trippel-motorer som kan nærme seg en singel eller twin i gromlyd. De japanske er vèl mye dempet, men det går å fikse med små triks. Syntes selv engelske og italienske låter mest sexy. Harley-lyd er det gått inflasjon i.
Hadde nabokona med på en liten tur - og hun ville ikke hjem. (Passet på å holde turtall der vibrasjonene var som værst). Riktig turtall til riktig hastighet er viktig. La nybegynnerne kjøre 4-syl. Det er vel bare VFR`n og enkelte trippel-motorer som kan nærme seg en singel eller twin i gromlyd. De japanske er vèl mye dempet, men det går å fikse med små triks. Syntes selv engelske og italienske låter mest sexy. Harley-lyd er det gått inflasjon i.
Thruxton
BMW R80ST / Ducati Multistrada DS1000 / Aprilia Capo Nord
BMW R80ST / Ducati Multistrada DS1000 / Aprilia Capo Nord
Siden jeg hadde veldig lyst på Monster 620 har jeg nå har jeg kjøpt en.
Ble en brukt 2004-modell og litt obligatorisk ekstrautstyr (Termignoni bl.a.). Har kjørt noen hundre kilometer med den, og liker den veldig godt sålangt. Nå trenger jeg bare mye trening for å bli bedre motorsyklist, da jeg merker at det er en hel vinter siden jeg tok lappen. Er det forresten noen som har tips om passende parkeringsplasser eller lignende i eller rundt Oslo der man kan gjenoppfriske litt kjøregårdsøvelser? Helst lite grus og lite bebyggelse i nærheten så det ikke blir for irriterende for omgivelsene.
Er det mange som husker følelsen fra første turen med egen sykkel? For min del var det stor glede over endelig å disponere egen sykkel, blandet med litt frykt for at jeg skulle gjøre noe dumt som å legge den i bakken i lav hastighet i kryss eller lignende. Og etterpå var jeg helt utkjørt.
Ble en brukt 2004-modell og litt obligatorisk ekstrautstyr (Termignoni bl.a.). Har kjørt noen hundre kilometer med den, og liker den veldig godt sålangt. Nå trenger jeg bare mye trening for å bli bedre motorsyklist, da jeg merker at det er en hel vinter siden jeg tok lappen. Er det forresten noen som har tips om passende parkeringsplasser eller lignende i eller rundt Oslo der man kan gjenoppfriske litt kjøregårdsøvelser? Helst lite grus og lite bebyggelse i nærheten så det ikke blir for irriterende for omgivelsene.
Er det mange som husker følelsen fra første turen med egen sykkel? For min del var det stor glede over endelig å disponere egen sykkel, blandet med litt frykt for at jeg skulle gjøre noe dumt som å legge den i bakken i lav hastighet i kryss eller lignende. Og etterpå var jeg helt utkjørt.
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Grattis ja
Veivesenets kjøregård?
MC -03 og Senior MC har førerutviklingskurs. Var med Senior MC på Lånke sist lørdag, og det var helt herlig. Anbefales
Veivesenets kjøregård?
MC -03 og Senior MC har førerutviklingskurs. Var med Senior MC på Lånke sist lørdag, og det var helt herlig. Anbefales
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Grattis med fin ny sykkel!
Jeg husker godt første turen på egen tung sykkel ja (lettsykkel teller ikke).. Hadde kjøpt den ca en times kjøretur hjemmefra, og det sitret i hele kroppen - hele veien. Hadde det ikke vært for hjelmen, hadde smilet vært så bredt at huet ville ramla av, en sinnsyk opplevelse.. Hver gang jeg kjører over Norhordlandsbroen (like ved der jeg kjøpte sykkelen), kjenner jeg kriblinga i magen, og tenker tilbake på da jeg kjøpt min første "lille røde" Bandit 400..
Det var selvfølgelig et kick å gå over fra 400 til 900cc også, men ikke helt på samme måten. Min første sykkel (som var bare min, min min!!) vil nok alltid ha en egen plass i hjertet mitt..
Jeg husker godt første turen på egen tung sykkel ja (lettsykkel teller ikke).. Hadde kjøpt den ca en times kjøretur hjemmefra, og det sitret i hele kroppen - hele veien. Hadde det ikke vært for hjelmen, hadde smilet vært så bredt at huet ville ramla av, en sinnsyk opplevelse.. Hver gang jeg kjører over Norhordlandsbroen (like ved der jeg kjøpte sykkelen), kjenner jeg kriblinga i magen, og tenker tilbake på da jeg kjøpt min første "lille røde" Bandit 400..
Det var selvfølgelig et kick å gå over fra 400 til 900cc også, men ikke helt på samme måten. Min første sykkel (som var bare min, min min!!) vil nok alltid ha en egen plass i hjertet mitt..
'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Jeg innrømmer glatt at V-motorer har en mer sexy lyd enn en rekkemotor uten at jeg blir flau. Hadde selv en endunker på 650cc og med laserpotte var tøff-tøff-lyden direkte koselig
Ulempen var at vibrasjonene ble direkte sjenerende i motorveihastigheter på turer over 1-1,5 timers varighet. Så alt i alt må jeg si at rekkefirer er det som passer meg best akkurat nå ihvertfall.
Påstanden om at førere av 1- og 2-sylindrede maskiner er bedre førere tar jeg med et smil -->
Ulempen var at vibrasjonene ble direkte sjenerende i motorveihastigheter på turer over 1-1,5 timers varighet. Så alt i alt må jeg si at rekkefirer er det som passer meg best akkurat nå ihvertfall.
Påstanden om at førere av 1- og 2-sylindrede maskiner er bedre førere tar jeg med et smil -->
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Jeg òg, må vel sies å være et utslag av hvilke øyne som serDominator wrote: Påstanden om at førere av 1- og 2-sylindrede maskiner er bedre førere tar jeg med et smil -->
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Ja, purpurrød
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum