Var på EU-kontroll med bilen i dag,og testeren sa han hadde fått mye informasjon fra Vegdirektoratet og Statens vegvesen som gikk på likedan kontroll på MC...
Er sykker`n i orden skulle ikke det være noe problem....men disse nye med dingsbomser og duppeditter kan det vel være verre...
PKK (Periodisk Kjøretøy Kontroll) for MC ble heldigvis utsatt til 2018 - dvs ingen PKK per idag.
Forslaget som ligger fra de store verkstedkjedene (spesielt tyske og franske) er om årlig kontroll for MC. Det vil i praksis si kontroll for hvert halvår kjøring for oss som bare kjører halve året her i nord. Verkstednæringen i EU har selvfølgelig mye business å vinne på at en PKK for MC også blir vedtatt og driver lobby-virksomhet for dette. (Korrupt politikk IMO, men sånn er det mye som avgjøres... til ugunst for borgerne.)
Hvis du tenker på type oppgraderinger av elektronikk (firmware) eller diagnose via elektronikk (diagnoselogger) så er dette noe som gjøres når MC'n er inne til service. PKK er mer på grunnleggende sikkerhet som man egentlig gjør via "daglig sjekk". Utover det så er det avgass og støykontroll som gjør at man må sette på original potte.
Prisen på en PKK for MC blir trolig på 1000-2000 kr med timeprisen til MC-verkstedene. Tapt arbeidsfortjeneste pga ekstra innlevering til service koster også endel.
Sannsynligvis vil kapasiteten på MC-verkstedene bli sprengt pga kontroller og gjøre gjennomsnittlig ventetid for vanlig service lenger. Dermed kan det være flere MC'er som kjører på "overtid" ihht intervallservice og da virker jo PKK mot sin hensikt.