Den Store Adventure Tråden

Prat om tung MC.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Epylypzon »

Image

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Flanker »

Nice! Men det bakdekket ser rimelig slitt og firkanta ut?
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Epylypzon »

Ja. Det har gått over 6500km det nå.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
knutk
Posts: 2379
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

Epylypzon wrote:Image

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Det taket du har som dekker teltet pluss litt til, tar det mye ekstra plass på sykkelen?
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Epylypzon »

knutk wrote:
Epylypzon wrote:[img]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160806/3843ac5fed20a4ea160ac38619dfd423.jpg[/img]

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Det taket du har som dekker teltet pluss litt til, tar det mye ekstra plass på sykkelen?
Det er en helsport tarp. Nei det er ikke rare greiene. Spørs hvor mange stenger man tar med seg da

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
User avatar
jhn
Posts: 2065
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by jhn »

knutk wrote:
KliffArne wrote:
knutk wrote: ... bla bla ...

... bla bla bla ...
... bla bla ....
Vil bare påpeke at dere to er de eneste som ser noe seksuelt i denne ordvekslingen :-s :-#
Jantomas
Posts: 20
Joined: 02 Aug 2016 11:03
MC: AT DCT, Adv 990, WRR, Excf 250
Location: Oslo

Re: RE: Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Jantomas »

Bergen wrote:
Epylypzon wrote:Det spørs hva du definerer som grusveier. Hvis jeg hadde blitt frakjørt av en xj på rød/ svart turer så hadde jeg parkert gs en for godt. Om det ikke var en enduro kar som stod på fothvilerne på xj en
Sendt fra min Z3 Compact
Da tror jeg at jeg hadde funnet en ny hobby :)
Det var første dag på "grønn tur"..
Jeg liker å stå når jeg kjører. Det har jeg lært meg fra litt endurokjøring med lette sykler. Betyr det at jeg vil være rask på grus? Jeg har knapt prøvd gruskjøring med tung sykkel, men tviler på det. For meg handler stående kjøring om komfort og om å bruke kroppen mer aktivt til å absorbere humper og balansere sykkelen i sving. Lykken er er å kunne bakhjulstyre gjennom litt krappe svinger med passe underlag, grei dosering og god siktlinje. Foreløpig funker dette bare i en av tretti svinger, he he. Min venn som sitter på en rt og gasser på de lange rette strekningene holder lett følge. Merk at jeg er helt fersk på grus. Og jeg ønsker ikke en trynings i stor fart. Å kjøre i hundreogtjue på kompakte grusveier er neppe veldig vanskelig. Før det pluselig blir det. Hvis jeg kommer meg på grustreff får jeg kanskje se folk som legger lange raske sladder sittende. Det er sikkert gøy og kanskje også effektivt. Men jeg tror ikke det er noe for meg. :) Hva var det jeg ville ha sagt? Det handler ikke så mye om å komme fort frem, men om å danse med sykkelen. Jeg har et sandtak der jeg holder endurosykkelen med verdens beste grus. Den støver ikke og er myk som en EU-godkjent gummiasfalt for lekende barn. Da er det gøy å se hvor breie sladder man kan få til. Jeg har også kjørt endel mer teknisk på steinete fjellveier og stier i utlandet. Men sakte. Og det hjelper neppe særlig på rask grus med 250 kilo mellom knærne og en elg eller råner midt i veibanen. Jeg er forresten nærmere seksti enn femti og begynte først med litt off road for fire år siden. Balansen er bra fra avansert sykling og brettseiling.
User avatar
RuneMC
Posts: 2050
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by RuneMC »

Artig video som formidler noe av følelsen med å kjøre på grusveier ( ...heelt tilfeldigvis på en AT :) )
[youtube][/youtube]
Jantomas
Posts: 20
Joined: 02 Aug 2016 11:03
MC: AT DCT, Adv 990, WRR, Excf 250
Location: Oslo

Re: RE: Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Jantomas »

Jantomas wrote:
Bergen wrote:
Epylypzon wrote:Det spørs hva du definerer som grusveier. Hvis jeg hadde blitt frakjørt av en xj på rød/ svart turer så hadde jeg parkert gs en for godt. Om det ikke var en enduro kar som stod på fothvilerne på xj en
Sendt fra min Z3 Compact
Da tror jeg at jeg hadde funnet en ny hobby :)
Det var første dag på "grønn tur"..
Jeg liker å stå når jeg kjører. Det har jeg lært meg fra litt endurokjøring med lette sykler. Betyr det at jeg vil være rask på grus? Jeg har knapt prøvd gruskjøring med tung sykkel, men tviler på det. For meg handler stående kjøring om komfort og om å bruke kroppen mer aktivt til å absorbere humper og balansere sykkelen i sving. Lykken er er å kunne bakhjulstyre gjennom litt krappe svinger med passe underlag, grei dosering og god siktlinje. Foreløpig funker dette bare i en av tretti svinger, he he. Min venn som sitter på en rt og gasser på de lange rette strekningene holder lett følge. Merk at jeg er helt fersk på grus. Og jeg ønsker ikke en trynings i stor fart. Å kjøre i hundreogtjue på kompakte grusveier er neppe veldig vanskelig. Før det pluselig blir det. Hvis jeg kommer meg på grustreff får jeg kanskje se folk som legger lange raske sladder sittende. Det er sikkert gøy og kanskje også effektivt. Men jeg tror ikke det er noe for meg. :) Hva var det jeg ville ha sagt? Det handler ikke så mye om å komme fort frem, men om å danse med sykkelen. Jeg har et sandtak der jeg holder endurosykkelen med verdens beste grus. Den støver ikke og er myk som en EU-godkjent gummiasfalt for lekende barn. Da er det gøy å se hvor breie sladder man kan få til. Jeg har også kjørt endel mer teknisk på steinete fjellveier og stier i utlandet. Men sakte. Og det hjelper neppe særlig på rask grus med 250 kilo mellom knærne og en elg eller råner midt i veibanen. Jeg er forresten nærmere seksti enn femti og begynte først med litt off road for fire år siden. Balansen er bra fra avansert sykling og brettseiling.
Det er nødvendig med liten oppdatering her. Jeg vært på grus igjen og har nå dobbelt så mye peiling som sist. Det sier endel! :)

Stort sett har jeg kjørt sittende. Hvorfor? Når det ikke er mye humper trenger man ikke avlaste demperne og ryggraden ved å bruke beina så mye. Og man tåler raskere akselerasjon og nedbremsing uten å komme ut av balanse og dra i styret. Forøvrig fant jeg ut at mange av prinsippene fra stående kjøring kan overføres på sittende. Det gjelder å la styret (stort sett) få leve sitt eget liv, og i stedet kontrollere sykkelen med føttene og rumpa (også kalt hoftene). Som ved stående kjøring er det også bra å klemme knærne mot tanken ved nedbremsing. Jeg var heldig og fant mye grus med passe grep og hastighet, dvs svinger som lar deg sladde i moderate hastigheter. Og med mange bakker. Oppover og litt dosering samt lang siktlinje, er en klar favoritt. På grunn av behovet for avrenning på veiene, skråner de gjerne ned fra midten. Dette gjør det vanskelig å få god siktlinje og riktig camber på en gang. Finner man gode svinger mot slutten av en blindvei uten andre trafikkanter kan man kjøre ned igjen et stykke og bruke mere av veibanen på vei opp igjen.

Mine første sittende sladder fungerte omtrent sånn tror jeg: Omtrent samtidig som man gasser på, så kontrastyrer man litt (jeg liker å bruke begge armer med motsatt bevegelse - altså skyve og dra samtidig). Da får man spinn på bakhjulet samtidig som sykkelen får litt nedlegg og naturlig vil inn i svingen. Det som nå er kritisk er at man ikke selv tipper inn eller faller bakover. Å sitte langt fremme er viktig. Selv presset jeg rumpa bakover mens jeg tiltet overkroppen litt frem for å motstå akselerasjonen. Men rumpa kan også brukes til å styre eller balansere sykkelen gjennom svingen. Jeg følte at jeg ble sittende litt på utsiden av setet og nærmest måtte danse meg gjennom. Det vil si omtrent som ved stående kjøring.

Trolig er også bruk av føtter viktig. Mer generelt, og kanskje særlig på litt løse eller sporete utforkjøringer, ble jeg veldig komfortabel med å fotstyre sykkelen. Druetråkking er et stikkord. Men jeg snakker ikke da om sladding, men om å styre rundt hindringer uten å tryne.

Hvordan man bruker føttene i sladd, vet jeg dessverre mindre om. Når man fotstyrer normalt, så trykker man jo ned den fothvileren som sitter på den siden du ønsker deg til. Dette virker kanskje unaturlig hvis man skal inn i en sladd. Da vil man ofte fort ha vekten over på ytre fot og eventuelt heller stikke den indre litt ut og frem for å få bedre vektfordeling og kunne ta seg for litt om sykkelen skulle legge seg for mye ned. Så min gjetning er at ved en planlagt sittende sladd, så bruker man heller litt kontrastyring som input, for deretter å vektlegge den ytre fothvileren eller utkanten av setet for å øke grepet.

Jeg forsøkte meg forresten et par ganger med insidefoten ut og frem (bøy i knærne og opp med tærne er viktig) i krappe svinger, men kom til at jeg heller ville satse alt på å kontrollere sykkelen uten "dab". På en lett sykkel med svære knaster på grus og sand har man masse grep og samtidig liten vekt å fange opp med foten. Foten vil typisk også pløye gjennom det mykere underlaget med helen først. Dessuten kan man bruke styret veldig aktivt i sladd med stort nedlegg.

På sykler som nærmer seg et kvart tonn og på fast grus, tror jeg man kan få seg en skikkelig trøkk om man stepper nedi. Eventuelt at foten bare sklir uten å gjøre noen nytte for seg. Og man balanserer trolig bedre på setekanten når man kan bruke begge beina på hvilerne. Min gjetning er at denne finbalanseringen med overkroppen er enda viktigere når man ikke har masse grep på forhjulet som på en enduro- eller cross sykkel med heftige sideknaster.

Jeg er ny på forumet og forberedt på å få litt tyn for synsinga mi. Men det hadde vært enda bedre både for meg og andre lesere om noen med peiling kunne gi konstruktive kommentarer. Jeg hadde det uansett grusomt fint på øde skogsbilveier igår. Kanskje var det egentlig bare det jeg ville si. :)
Last edited by Jantomas on 13 Aug 2016 10:29, edited 4 times in total.
User avatar
Palma
Posts: 4747
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Palma »

Du halloooo Jantomas, dette er gull skriving. Og du beskriver dine erfaringer på en topp måte. Selv er jeg ikke komfortabel med å sitte ved gruskjøring, syns det blir litt ustødig. En av grunnene til å stå er at og merkelig nok, tyngdepunktet blir lavere da du får all vekta på fotpinnene, Man kan bruke sykkelen mye mer sideveis ved korrigeringer i sporete vei osv.
Veldig bra at du syns masse og skriver det. Her er det ingen som er ferdig utlært, og skulle noen mene å være det så er de ikke utlært, bare ferdig :-k
Hvor i landet holder du til forresten ?
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2930
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by hakhap »

Palma wrote: En av grunnene til å stå er at og merkelig nok, tyngdepunktet blir lavere da du får all vekta på fotpinnene
sykkelens tyngdepungt blir lavere men ikke den totale tyngdepunkten endrer seg ikke
When you sit on a bike, the bike/rider move together as a unit. When you stand up on the pegs, the rider/bike separation allows the "bike" itself to move freely and independently under the rider, which is critical in dirt riding. The combined CG does not, and cannot, change, but the "bike's CG" (and its inertia) is greatly lowered when it's seperated from (i.e., not rigidly attached to) the rider. The whole thing is about independant movement between the bike and the rider. Makes sense now?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Jantomas
Posts: 20
Joined: 02 Aug 2016 11:03
MC: AT DCT, Adv 990, WRR, Excf 250
Location: Oslo

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Jantomas »

hakhap wrote:
Palma wrote: En av grunnene til å stå er at og merkelig nok, tyngdepunktet blir lavere da du får all vekta på fotpinnene
sykkelens tyngdepungt blir lavere men ikke den totale tyngdepunkten endrer seg ikke
When you sit on a bike, the bike/rider move together as a unit. When you stand up on the pegs, the rider/bike separation allows the "bike" itself to move freely and independently under the rider, which is critical in dirt riding. The combined CG does not, and cannot, change, but the "bike's CG" (and its inertia) is greatly lowered when it's seperated from (i.e., not rigidly attached to) the rider. The whole thing is about independant movement between the bike and the rider. Makes sense now?
Ja, dette er vel omtrent fasit'en. Greit å få den kjapt. Et viktig poeng er at alt det som er bra med å stå, det blir dårlig når man faller. Eller altså kommer ut av balanse. Drar man for hardt i styret for å redde seg, så går man ned. (Bruk av knærne er derfor viktig.) En av grunnene til at jeg prøvde sittende kjøring var nettopp den uvant harde akselerasjonen.

En siste og viktig årsak til at jeg valgte å sitte er at man kun står trygt om man raskt kan flytte rumpa langt nok bak og ned. Det er nødvendig ved hard bremsing, ved kjøring ned bratte bakker og i veldig humpete terreng. På en endurosykkel skal du ikke engang ha en matpakke på bakskjermen. :). Da får man lett et spark i rumpa og går over styret. På min tunge trail bike (ikke det samme som trial) har jeg en duffelbag på baksetet. Men for mer teknisk terreng på trå- eller motorsykkel er sitting selvsagt uaktuelt.

Jeg bor forresten i Oslo.
Last edited by Jantomas on 13 Aug 2016 10:33, edited 5 times in total.
User avatar
Trondgv
Posts: 2978
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Trondgv »

Tar turen til Bergen i morgen tidlig for å teste ut Energater dressen til Rukka. Fikk såvidt kontakt med dem nå rett før stengetid og et sett i min størrelse er lagt av. Får jeg en god pris nå i morgen går jeg muligens på en smell om det passer. :redface
User avatar
Trondgv
Posts: 2978
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Trondgv »

Oops, prøvde både Rukka Energater og prøvesatt en GS i dag [emoji36]

Image
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by quattrokim »

Blei ein dyr dag idag med andre ord?
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Post Reply