Den Store Adventure Tråden

Prat om tung MC.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Trondgv »

Janthomas, er det du som la ut noen bilder på advrider på Africa Twin tråden? Fine bilder i så fall. :thumleft
Jantomas
Posts: 20
Joined: 02 Aug 2016 11:03
MC: AT DCT, Adv 990, WRR, Excf 250
Location: Oslo

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Jantomas »

Trondgv wrote:Janthomas, er det du som la ut noen bilder på advrider på Africa Twin tråden? Fine bilder i så fall. :thumleft
Stemmer! Har blitt litt aktiv der også i det siste, he he. Jeg ser forresten i ettertid at sladdeteknikk er diskutert tidligere i denne tråden på side 24.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by JohnnyTh »

Jeg må innrømme at jeg på turen min i sommer tenkte mer og mer på å kjøpe meg en traktor slik at jeg kunne dratt på skikkelig langtur. Ikke mye problemer med KAwasakien, men når tempraturen ble 40°C så blir tank og sal helvetes varm. Var faktisk så varm at jeg vurderte å kjøpe et esel-tepp å legge over. Gadde kanskje sluppet det problemet på en GS. MEn så var det alle de kjedelige motorvei strekkene da. De er ganske fine på min.
knutk
Posts: 2378
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

JohnnyTh wrote: ........
Gadde kanskje sluppet det problemet på en GS. MEn så var det alle de kjedelige motorvei strekkene da. De er ganske fine på min.
For de fleste av oss utgjør motorvei-mil en liten del av det totale distansen vi kjører i løpet av et år.

Har selv en 1200GSA og en K1300GT som er på vei ut døra. GT'n har mye til felles med din GTR, og du har helt rett i at den er praktfull på motorvei. Men GSA er ikke borte den heller. Med sine fiskekasser bak blir den totale utformingen like strømlinjeformet som en bensinpumpe. Dog funker det forbausende bra. GSA har litt større vindskjerm enn GS, og den har små deflektorer på hver side, I tillegg til at bensintanken beskytter underkroppen blir total beskyttelse akseptabel. Den har ikke helt samme høyfartsstabilitet som GT'n, men opp til over 160 er beskyttelsen grei, stabiliteten holder og motoren henger fint med, uten vibrasjoner. Chassiset er stramt og fint i motorveifart selv om sykkelen kan være myk når det kreves. Det dynamiske fjæringssystemet må oppleves før en får seg til å tro på det.

Jeg sier ikke at ADV sykkel er for alle, men man bør ikke avskrive den før den er prøvekjørt.
Om jeg skulle sammenligne GT'n mot GSA og benytte bilterminologi ville GT'n tilsvare BMWs M serie mens GSA ville minne om X-serien.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by JohnnyTh »

Jeg har prøvd en K1200 en gang og med mindre 1300 er veldig anderledes så synes jeg ikke den er så veldig lik til min. Jeg satt forholdsvis fremoverbøyd på K1200'en På GTR'en sitter jeg nesten helt rett. K1200 føltes også mye "trangere".

Denne gangen kjørte jeg jo med min datter, så skjeldent jeg var over 160 km/t. Når jeg kjører alene så blir det ofte litt over dette.

Bortsett fra dette med varmen og mer bagasjeplass så ser jeg ikke helt hva en traktor gjør bedre enn den sykkelen jeg har i dag. Jeg kjører jo stort sett på vei. Men varmen var plagsom. Egentlig burde jeg klare å gjøre noe med dette. Jeg er jo tross alt teknisk isolatør. Har vurdert å isolere tank og sidedeksler med 5mm pyrogel. Får se om jeg finner på noe.

Men så er de jo stilige disse GS'ene da. Må få prøvd en snart. Virker jo litt daffe når man ser på antall hk. Det oppleves kanskje anderledes når man kjører
knutk
Posts: 2378
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

JohnnyTh wrote: ............
Men så er de jo stilige disse GS'ene da. Må få prøvd en snart. Virker jo litt daffe når man ser på antall hk. Det oppleves kanskje anderledes når man kjører
En twin har helt klart en annen karakter enn en firer, på godt og vondt.
Større stempel gjør den mindre kvikk når turtallet kryper opp over, men den leverer dreiemoment tidligere på lavere turtall, og motorbrems er mer merkbar.
Noen liker det, andre ikke. Den er som den er, må prøves.
I racing vil en twin aldri kunne stille opp mot en firer, men på svingete veier hvor man må ned i fart før en sving for så å dra på synes iallefal jeg at en twin er mer morsom å kjøre enn en firer.
Bare husk at det er dreiemoment som teller i praksis, HK er bare en kalkulert verdi basert på moment x turtall x en konstant. Dvs at man får masse hester på papiret om man drar opp turtallet på motoren uten at det sier noe om hva motoren gir på lavere turtall.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by JohnnyTh »

knutk wrote:
JohnnyTh wrote: ............
Men så er de jo stilige disse GS'ene da. Må få prøvd en snart. Virker jo litt daffe når man ser på antall hk. Det oppleves kanskje anderledes når man kjører
En twin har helt klart en annen karakter enn en firer, på godt og vondt.
Større stempel gjør den mindre kvikk når turtallet kryper opp over, men den leverer dreiemoment tidligere på lavere turtall, og motorbrems er mer merkbar.
Noen liker det, andre ikke. Den er som den er, må prøves.
I racing vil en twin aldri kunne stille opp mot en firer, men på svingete veier hvor man må ned i fart før en sving for så å dra på synes iallefal jeg at en twin er mer morsom å kjøre enn en firer.
Bare husk at det er dreiemoment som teller i praksis, HK er bare en kalkulert verdi basert på moment x turtall x en konstant. Dvs at man får masse hester på papiret om man drar opp turtallet på motoren uten at det sier noe om hva motoren gir på lavere turtall.
Nå ja. De hesten er da ikke bare på papiret. Det tror jeg faktisk jeg skal klare å bevise for deg :)
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by JohnnyTh »

Ser den er testet til 3,75 sek på 0-100. Det var jo ikke gale, men 0-200 var litt mer stusselig :)
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by JohnnyTh »

Kunne vært greit med en slik traktor når veien forsvinner tenker jeg. Det må jo være den største fordelen. Det var et fjellpass i Atlass fjellene på Sahara siden jeg måtte snu på grunn av dårlig vei. Traff et par syklister som hadde krysset og de rapporterte om 50 km med dårlig vei det elven hadde vasket vekk toppdekket på veien. Da fant jeg ut det var greiest å snu, det hadde jeg kanskje ikke trengt med en slik traktor. Men så er det motet da. Ikke sikkert jeg hadde turt å ta fatt på en slik tur uansett alene.
User avatar
Geiroe
Posts: 21
Joined: 19 Jul 2016 21:20
MC: Honda VF1000F2 85mod

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Geiroe »

Det er vel ikke stor forskjell på GS og GSA vil jeg tro, men 0-60Miles på 2,9s er vel ikke noen sinke akkurat.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_f ... celeration
knutk
Posts: 2378
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

En ADV sykkel er ikke best til noe, men god til det meste.
Undertegnede kjøpte en F800GS for et par år siden for å supplere min 1300GT og kunne utvide bruksområdet.

Det tok ikke så lang tid før jeg tok meg selv i å velge GS fremfor GT for det meste, dvs all småkjøring og korte/middels lange dagsturer. På ren asfalt slår GT'n GS (inkludert R1200GSA) både i komfort og kraft, men GS'n er grei nok, og jeg kjører aldri på full gass uansett.
Men kroppen min kan kun sitte på en sykkel om gangen, så etter hvert sklei tanken over på å kombinere, dvs kjøpe en 1200GSA som erstatning for både F800 og GT.
Det er gjort, og GSA funker fint.

Paradokset mitt nå er at jeg fortsatt bruker F800 mest.....
User avatar
mekkern
Posts: 5136
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by mekkern »

Geiroe wrote:Det er vel ikke stor forskjell på GS og GSA vil jeg tro, men 0-60Miles på 2,9s er vel ikke noen sinke akkurat.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_f ... celeration
den lista der er laget resultater som er uriktige.
masse stemmer jo ikke. -Ikke i nærheten..

Edit:lista er jo "riktig" men resultatene som "testerne" har funnet er tvilsomme for å si det mildt.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by JohnnyTh »

mekkern wrote:
Geiroe wrote:Det er vel ikke stor forskjell på GS og GSA vil jeg tro, men 0-60Miles på 2,9s er vel ikke noen sinke akkurat.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_f ... celeration
den lista der er laget resultater som er uriktige.
masse stemmer jo ikke. -Ikke i nærheten..

Edit:lista er jo "riktig" men resultatene som "testerne" har funnet er tvilsomme for å si det mildt.
2,9 sekunder er et helt annet tall enn det jeg fant i tester på nettet.
User avatar
Palma
Posts: 4746
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Palma »

Er det ikke slik at hvemsomhelst kan redigere Wikipedia da??

Sendt herifra!
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 177
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by poulet_cavalier »

2,9 sek er BMW's offisielle tall. Usikker på hvordan det måles, men det er nok ganske idealisert. Forskjellene kommer bedre fram om man ser på 1/4 mile der GS gjør den på 11:40 og S1000rr gjør den på litt over 9 (målt i praksis - det finnes en youtube video).

Men GS'en er ikke noen sinke i trafikken akkurat, unntatt kanskje på autobahn der det nok er mer moro med ZZR/GTR o.l.
Post Reply