Jasså?ole m. wrote:Trådtittelen her er vel laget av noen som ikke kan sin kjemi? "95 Oktan with or without H2O"?
Opplys meg?

Jasså?ole m. wrote:Trådtittelen her er vel laget av noen som ikke kan sin kjemi? "95 Oktan with or without H2O"?
Du må gjerne forklare for en gammel maskinist én eller to av de "positive" egenskapene dette hygrofile "drivstoffet". Eneste fornuftige jeg har funnet å bruke sprit til (utenom å drikke det) er til stormkjøkken og forvarming av primus. Er ellers totalt ubrukelig i både forbrenningsmotorer og zippolightere. Dessuten er brennverdien elendig sammenliknet med HFO, MGO, parafin og bensin. (Under halvparten, og følgelig får man dobbelt så høyt forbruk).Sjobing wrote: Har kjørt løpsbiler på E85 i mange år, og dette drivstoffet har også mange positive egenskaper.
Så vidt jeg kjenner til er det hovedsakelig 2 ting som gjør E85 attraktivt ved racing.Bikeridr wrote:Du må gjerne forklare for en gammel maskinist én eller to av de "positive" egenskapene dette hygrofile "drivstoffet". Eneste fornuftige jeg har funnet å bruke sprit til (utenom å drikke det) er til stormkjøkken og forvarming av primus. Er ellers totalt ubrukelig i både forbrenningsmotorer og zippolightere. Dessuten er brennverdien elendig sammenliknet med HFO, MGO, parafin og bensin. (Under halvparten, og følgelig får man dobbelt så høyt forbruk).Sjobing wrote: Har kjørt løpsbiler på E85 i mange år, og dette drivstoffet har også mange positive egenskaper.
Kjører du på diesel, så er ikke det et problem da dieselmotorer kan ha mye høyere kompresjon (typisk 2-2,5x av ottomotorer)Ambro wrote:Så vidt jeg kjenner til er det hovedsakelig 2 ting som gjør E85 attraktivt ved racing.Bikeridr wrote:Du må gjerne forklare for en gammel maskinist én eller to av de "positive" egenskapene dette hygrofile "drivstoffet". Eneste fornuftige jeg har funnet å bruke sprit til (utenom å drikke det) er til stormkjøkken og forvarming av primus. Er ellers totalt ubrukelig i både forbrenningsmotorer og zippolightere. Dessuten er brennverdien elendig sammenliknet med HFO, MGO, parafin og bensin. (Under halvparten, og følgelig får man dobbelt så høyt forbruk).Sjobing wrote: Har kjørt løpsbiler på E85 i mange år, og dette drivstoffet har også mange positive egenskaper.
1. Høyt oktantall
Jaha, og det er en fordel??Ambro wrote: 2. Mye høyere kjølende effekt i det drivstoffet fordamper, som gjør at du får plass til mer drivstoff og luft i sylinder, som igjen gir deg mere effekt, samtidig som motor vil bli mindre varm enn om en skulle tatt ut tilsvarende effekt med vanlig bensin.
Du kan kjøre med enda høyere med diesel (typisk 2x).Sjobing wrote:E85 har høyere "bankefasthet" så du kan kjøre med høyere komp
Hæ? (Hispano-Suiza kjører med 4 bar overtrykk på sine diesler).Sjobing wrote:høyere turbotrykk
DobbeltHÆ??? ("Mer tenning"? Den gleder jeg meg til å få elaborert).Sjobing wrote: mer tenning
Nei, vi snakker ikke "kjøling" her, bare mindre effektivitet.Sjobing wrote: Så er det som nevnt over her mye bedre kjøleegenskaper, eksostempen ligger fort ca 100 grader lavere på E85 kontra bensin.
Ja, du - kjør vanninjeksjon sammen med sprit, du.. (Dessuten er det ikke såå efektivt på bensin heller).Sjobing wrote: Du kan åpna endel av det samme med å kjøre vanninjeksjon sammen med bensin også, men det er et annet eventyr...
Du kan ikke kjøre med diesel på en bensinmotorBikeridr wrote: Du kan kjøre med enda høyere med diesel (typisk 2x).
.....
Nei, helt riktig, og det er derfor "bensinmotorer", eller Ottomotor, som det heter på fagspråket, er underlegen dieselmotorer på de aller fleste områder, unntatt turtall.Daniel_hoy wrote:Du kan ikke kjøre med diesel på en bensinmotorBikeridr wrote: Du kan kjøre med enda høyere med diesel (typisk 2x).
.....![]()
Jøss, det hadde jeg aldri tenkt på.Daniel_hoy wrote: Med mer tenning så er det snakk om mer fortenning.
Jeg gjentar: HÆ??Daniel_hoy wrote: Med E85 kan du hente ut mye mer effekt enn med bensin på samme oppsett om du justerer drivstoff mengde og tenning.
Eller kanskje du??Daniel_hoy wrote: Ser ikke ut som om du vil forstå hva det er snakk om her, ...
Der er vi 101% enigeDaniel_hoy wrote: Men at det skal blandes inn 20% ethanol i bensinen syns jeg ikke noe om.
Mulig det, og 2,7x forbruk. Da er vi tilbake til "begynnelselsen i tråden. Sprit er elendig som drivstoff i en (otto)motor grunnet meget lavere energitetthet.Daniel_hoy wrote: Saab bensin 150 hk, E85 180 hk. 20% effekt økning
Nå har jeg et anstrengt forhold til amerikanskproduserte greier, så denne kar jeg være ukommentert.Daniel_hoy wrote: Chevrolet Tahoe EcoTec3 5.3L V-8 FlexFuel (L83) Bensin 355 hk, E85 380hk. 7% effekt økning
Joda, helt klart. Heldigvis slipper jeg unna banebiler, da jeg holder meg til 2 hjul bensindrevet og diesel p 4 hjul. Spriten skal drikkes, ikke sløses bort på noen bane.Daniel_hoy wrote: Hvert drivstoff har sitt bruksområde:
Diesel til bruksbilen
98 oktan til sykkelen
E85 til banebilen