Hei! Første innlegg på forumet!
Har en 2005 Honda CBF600S jeg har montert scorpion red factory rund bakpottet på.
Lurte litt på i forhold til desibel krav.
Stock så er det oppgitt at det er 85 db på 3500rpm
Målte (med db måler fra bilverksted) 0,5 meter bak sykkelen i en vinkel på 45grader til siden i samme høyde.
Da målte jeg 91 db på 3500 UTEN db killer.
Hvordan er det og få dette godkjent.
Med db killer så er påtten e-merket/godkjent (fulgte med papirer)
Mvh. Arnt-K.M
Godkjenning av eksos
Re: Godkjenning av eksos
Høres jo ikke så mye ut, men hvis du vil ha papirer på det så er det f.eks. http://www.mamut.net/morset/subdet10.htm
Det går et skille i vognkort før og etter 2003 tror jeg. Etter 2003 er det angitt dB og et nr som skal stemme overens med det som er preget på potta mener jeg. På eldre vognkort står det ikke nødvendigvis noe nr som skal stemme overens med potte og det var vel mer en generell maksgrense på 100dB.
Relativt sjelden kontroller og hvis potta ikke låter mer enn 91 dB, så blir du neppe stoppet pga det.
Det går et skille i vognkort før og etter 2003 tror jeg. Etter 2003 er det angitt dB og et nr som skal stemme overens med det som er preget på potta mener jeg. På eldre vognkort står det ikke nødvendigvis noe nr som skal stemme overens med potte og det var vel mer en generell maksgrense på 100dB.
Relativt sjelden kontroller og hvis potta ikke låter mer enn 91 dB, så blir du neppe stoppet pga det.
Re: Godkjenning av eksos
Er potta CE-merket og godkjent med 85db, rr det 85db som gjelder.
Alt over gir mangellapp.
Alt over gir mangellapp.
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Godkjenning av eksos
Bruk varmepistol og få bort scorpion merket, kjør med den og bytt til orginal hvis du blir stoppet. -Med mindre papirene som fulgte med er ordentlige TÜV papirer som beskriver typegodkjennelse for akkurat denne pottet til akkurat din sykkel. CE merking betyr ikke en dritt, det betyr bare at ikke hele nabolaget faller om død når du starter opp om morgenen, ingenting som betyr noe for kjøretøykontrollen desverre.
- ole m.
- Posts: 1233
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Godkjenning av eksos
Er potta e-merket og for din sykkel, så er den som du sier godkjent med dB-killer montert. Men du må ha dokumentasjon på dette fra produsenten, vise sykkelen på en trafikkstasjon, og få dette skrevet inn i vognkortet.
Re: Godkjenning av eksos
Når busaen ble målt og godkjent (av forrige eier) måtte kontrolløren bøye apparatet bort for å 'komme under'. Jaggu godt det finnes fornuftige kontrollører også
Forøvrig imponert over lyden i gsxsen til madammen som har 100db fra fabrikk (5000rpm).
Forøvrig imponert over lyden i gsxsen til madammen som har 100db fra fabrikk (5000rpm).