
Ikke mye kreditt til sjåførene
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Gul vest og effektpotte. Da tenker jeg at man er rimelig sikker. Da har man jo sikret seg ved at man benytter begge tingene ingen kan bevise at hjelper noe som helst på sikkerheten. 

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Jeg skal prøve å være kort og konsis, så du kanskje forstår hva jeg mener.knutk wrote:Jeg regner med at mine vurderinger i trafikken er på linje med de fleste andre som kjører mc.jhn wrote:Ingen av de vil jeg tro ... spørsmålet var hvilke du faktisk gjør, eller vurderer.knutk wrote:Og hvilken av overnevnte tiltak er jeg forhindret av å gjøre om jeg har gul vest?
Som jeg nevnte, skjønner ikke enten/eller tankegangen. Kanskje jeg slekter på Ole Brum
Men jeg sliter med å skjønne sammenhengen mellom tankesett og eventuell sammenheng med gul vest siden jeg ikke forstår enten/eller tankegangen.
Vesten sitter på jakka og det tar meg 10 sekund ekstra å dra opp en ekstra glidelås. Hva er problemet?
Om man tror på at vesten kan øke synligheten, og er bevisst på at man som motorsyklist er litt mindre synlig enn andre, og oppfører seg etter det ... så blir "fordelen" vesten gir mindre.
Man kan nærmest eliminere muligheten for å bli nedkjørt ... tror jeg.
Men jeg har ikke sagt at det er noe problem med å ha vest på seg ... slutt nå med sånne tøvete spørsmål som ikke er relevant ... det blir så jævla mye ekstra knotting
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Veldig enig der.Okda wrote:Synes en del av innleggene nå har vært veldig mye bedre hvor det kommer innspill på hva som kan gjøre turen litt sikrere. Mange gode forslag til forbedring kan jo gjøre at det blir fokus på at dette kan være litt betenkelig og at enkelte tenker seg om en runde til før vi gjør en farlig manøver.
For min del har jeg i det minste fått lest meg opp igjen på litt ulykkesstatistikk. Jeg må nok justere oppfatningen jeg har hatt av at årsaken til dødsulykker. Blir nok litt for enkelt å skylde på bilistene hele tiden, da det ser ut som de kun har ansvaret for i underkant av 1 av 5 tilfeller

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Skal ikke hive så mange nye argumenter inn i tråden, men jeg kjøpte ny Klim jakke høsten 2015 og valgte denne fargekombinasjonen.


Slipper å ta på meg vest.
Ellers er jeg svært enig i at fartstilpasning, plassering, oppmerksomhet og tenke litt som bilist når du kjører mc kan redusere risiko.



Slipper å ta på meg vest.
Ellers er jeg svært enig i at fartstilpasning, plassering, oppmerksomhet og tenke litt som bilist når du kjører mc kan redusere risiko.

- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2931
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Er dette da av total inkludert utforkjøring og andre singelolykker?Tommas wrote:Veldig enig der.Okda wrote:Synes en del av innleggene nå har vært veldig mye bedre hvor det kommer innspill på hva som kan gjøre turen litt sikrere. Mange gode forslag til forbedring kan jo gjøre at det blir fokus på at dette kan være litt betenkelig og at enkelte tenker seg om en runde til før vi gjør en farlig manøver.
For min del har jeg i det minste fått lest meg opp igjen på litt ulykkesstatistikk. Jeg må nok justere oppfatningen jeg har hatt av at årsaken til dødsulykker. Blir nok litt for enkelt å skylde på bilistene hele tiden, da det ser ut som de kun har ansvaret for i underkant av 1 av 5 tilfeller
I hvor stor grad er billist ikke skyldig når vi tar bort de ovan?
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
@hakhap mener bestemt 20% er av totalen, men orker ikke å sjekke nå 
Om du ikke: kjører i fylla, i rus, med stjålet sykkel, uten lappen,på R-sykkel eller er under 30 år så er det faktisk en veldig veldig liten sjanse for å dø i en ulykke.
Så tror jeg trøster meg med det, tenker på innspill som har kommet, dropper foreløpig gul vest og satser på at denne diskusjonen har nådd så langt den kan

Om du ikke: kjører i fylla, i rus, med stjålet sykkel, uten lappen,på R-sykkel eller er under 30 år så er det faktisk en veldig veldig liten sjanse for å dø i en ulykke.
Så tror jeg trøster meg med det, tenker på innspill som har kommet, dropper foreløpig gul vest og satser på at denne diskusjonen har nådd så langt den kan

- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2931
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Litt fra Sverige
og rapporten http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20cent ... de_3.0.pdf har ikke lest den ennåCirka 30 procent av alla som omkommer i olycka med tvåhjulig motorcykel är påverkade av alkohol- och eller droger. Nästan lika stor andel av de som omkommer på tvåhjulig MC hade inget motorcykelkörkort och bland dess var 70 procent påverkade av alkohol och/eller droger. Sveriges Motorcyklister, SMC, har tagit fram rapporten "Extremt beteende 3.0".
Bland de körkortslösa som omkom på MC körde 78 procent ett olagligt fordon. Med olagligt menas avställt fordon, oförsäkrat fordon, fordon belagt med körförbud, ej landsvägsregistrerad cross eller enduro eller stulet fordon. Knappt hälften, 46 procent, av de körkortslösa ägde motorcykeln.
Statistiken visar tydligt att det krävs riktade åtgärder för att minska antalet MC-olyckor. Ensidiga satsningar på mitträcken och sänkta hastighetsgränser räcker inte.