Hei folkens
Sykkelen har begynt å mislike meg. Den nekter å starte ved første trykk på startknappen, noe den alltid har gjort før.
Jeg må trykke på startknappen ca. 4-5 ganger før startmotoren kobles inn. Jeg hører klikk fra start-releet hver gang jeg trykker på startknappen.
Batteriet er et to år gammelt Excide AGM 12Ah (210 CCA) og er fulladet.
Kan det være et feilende start-rele eller kan det være startmotoren som begynner å takke for seg?
Kan det være batteriet, selv om jeg tviler på det. Fordi når startmotoren kobler inn, har den ikke noe problem med å starte motoren.
Noen forslag?
Startrele, startmotor eller batteri problem?
- Palma
- Posts: 4834
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Startrele, startmotor eller batteri problem?
Begynn enkelt.. Sjekk kontaktene på batteriet. Skru av og puss de rene, det kan være bare dårlig kontakt. Sjekk evt og kontakter på starter. Det kan og være dårlig kontakt i startbryteren din
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Startrele, startmotor eller batteri problem?
Etter det måler du batterispenningen over polene mens du starter, den skal ikke synke alt for lavt. Batteriet kan være fulladet, men likevel være dårlig.
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: Startrele, startmotor eller batteri problem?
Klikker det i startrelèet hver gang du trykker på startknappen så virker sistnevnte.
Ett godt batteri skal tappes med maks 2 volt når startknappen engasjeres. (Fra 12,5-12,8v)
Er batteri og kontakter i orden er det nok selve relèet som begynner å krangle, eller at det er noe feil med starter eller starterclutch.
Ett godt batteri skal tappes med maks 2 volt når startknappen engasjeres. (Fra 12,5-12,8v)
Er batteri og kontakter i orden er det nok selve relèet som begynner å krangle, eller at det er noe feil med starter eller starterclutch.
- Norse
- Posts: 483
- Joined: 03 Oct 2015 19:05
- MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97
Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80 - Location: Stavanger
Re: Startrele, startmotor eller batteri problem?
Har også vært borti at startmotoren er litt kranglete. Hvis ingenting skjer når du trykker inn starteren, sett sykkelen i gir og rikk litt frem og tilbake. Prøv deretter om startmotoren funker. Om dette virker, så kan det være "børstetrøbbel" i starteren.