Den Store Adventure Tråden

Prat om tung MC.
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 177
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by poulet_cavalier »

Palma wrote:Er det ikke slik at hvemsomhelst kan redigere Wikipedia da??

Sendt herifra!
Ja men alle kan også rette feil om noen driver med "kødd"
User avatar
B040
Posts: 47
Joined: 09 Oct 2015 09:33
MC: 2018 BMW R1200GSA
1991 BMW R80 GS
2000 BMW C1 200
1990 Honda XR600r

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by B040 »

Nå er det jo også forskjell på 0-60 miles/h og 0-100 km/t. :-k
Å si at det er stor forskjell på GT og GTR er vel å ta hardt i syns jeg
http://www.motorcycle-usa.com/photogall ... jpg?378220
http://catalog-moto.com/wp-content/uplo ... umph_5.jpg
[-(
Last edited by B040 on 15 Aug 2016 14:19, edited 1 time in total.
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 177
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by poulet_cavalier »

B040 wrote:Nå er det jo også forskjell på 0-60 miles/h og 0-100 km/t. :-k
Ja 3,5% :-)
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by JohnnyTh »

B040 wrote:Nå er det jo også forskjell på 0-60 miles/h og 0-100 km/t. :-k
Å si at det er stor forskjell på GT og GTR er vel å ta hardt i syns jeg
http://www.motorcycle-usa.com/photogall ... jpg?378220
http://catalog-moto.com/wp-content/uplo ... umph_5.jpg
[-(
Ser jeg tenkte på feil sykkel. Jeg tenkte på K1300s. Blir forvirra av disse BMW betegnelsene. :D GT og GTR er nok i samme klasse.
User avatar
B040
Posts: 47
Joined: 09 Oct 2015 09:33
MC: 2018 BMW R1200GSA
1991 BMW R80 GS
2000 BMW C1 200
1990 Honda XR600r

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by B040 »

Regna med det var noe sånt ja :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Tommas »

Ktm sin adventure familie blir lett gjenkjennelige forfra i 2017 ;-)


Image
User avatar
Trondgv
Posts: 2978
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Trondgv »

Får håpe de kvitter seg med den frontlykta.
User avatar
ole m.
Posts: 1233
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by ole m. »

Tommas wrote:Ktm sin adventure familie blir lett gjenkjennelige forfra i 2017 ;-)


Image
Huff, dette var ikke pent. Men det er jo en asfaltsykkel også dette her da. 8)
knutk
Posts: 2379
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

Ser at lykta "lyser svart". Er det Lucas anlegg på KTM? :roll:
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Busa Trond »

Ducati får mye skryt av gutta i denne testen!

[youtube-iframe]EnN8J66lbFw[/youtube-iframe]
User avatar
RuneMC
Posts: 2050
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by RuneMC »

Men "veltabilitet" er jo en parameter de ikke tester - tror GSA'n er i en særklasse der :)
Jantomas
Posts: 20
Joined: 02 Aug 2016 11:03
MC: AT DCT, Adv 990, WRR, Excf 250
Location: Oslo

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Jantomas »

Det merkelige med AT er at den ser nesten ut som en normal sykkel men likevel ikke velter så fort asfalten blir litt ujevn. (Kan noen si meg hvordan man laster opp bilder her?)

Her er forresten en altfor lang tekst jeg skrev om gruskjøring på et amerikansk forum men aldri fikk kommentarer på. Enten forstår de ikke engelsk der borte eller så er alt jeg skriver bare tøv. :)

I've been riding quite a bit of gravel lately, and agree with much of the above. I use stock tires, mostly normal air pressure and sit down unless it's particularly bumpy and little chance of loosing the front. Traction control is turned down only one notch which allows just a little bit of wheel spin on the straights but still allows for enough sideways drifting at the rear for a beginner. I've also tried two notches down and it's mostly worked well but has thrown a couple of surprises. I was sceptical about the tc from the start, both because I thought it could make me lazy or careless, and also out of concern that it may fail to work. It has however allowed me to experience a bit of drifting without taking huge risks, and I actually think it may be a good teacher since I gradually learn when and why it may kick in. Not sure about this but perhaps with time my throttle control and reading of the available traction will get good enough to allow me to turn the tc off. (Probably not.:))

Being old and risk averse and riding a new heavy bike, there's lots of things that can put me off trying to drift the rear through a corner. Many roads have a hump in the middle and are surrounded by trees so you either have a very short sight line or have to deal an off camber situation. Then you have marbles and loose over hard pack and those mostly long straightish high speed compact dirt roads that give good grip until there's some lose stuff that you didn't see or didn't have the time to react to. Within only a couple of months time - or even weeks - I've also noticed that the awesome gravel from last time has sometimes deteriorated a lot. Or, like today, that a long stretch was covered in loose sand.

At it its best gravel can be great though. My favorites are little travelled roads with an even distribution of not too big or round stones. It's my impression that the gravel can settle over time if there's not much traffic. Since meeting somebody mid corner is also a concern, for practice I prefer roads without any through traffic. I'll typically go slowly the first time to check for other users. Our roads are often built for logging wood and have a dead end. Or they are closed further up. Up hill is a clear favorite for drifting since engine braking alone will typically give all the braking force I need.

Having said a bit about my (limited ) experience and preferred conditions I'll add some speculations about riding technique. Comments and corrections are more than welcome since I don't want to give false advice. Part of what I write will naturally be conventional wisdom.

I focus a lot on being VERY light on the bars since trying to use them for support can easily make the front wash out. This is especially true for standing riding, but applies for seated as well. But it isn't easy. As I've found from other sports, the hips - or butt - plays a big part in keeping balance. Steering the bike through the foot pegs (grape stomping kind of motions weighing one foot at the time) and by shifting weight on the seat can for example help you stay centered in a rut without fighting the bars. I fear ruts but whenever I have to go down there I'll make every effort to stay at the bottom until I find an easy exit.

Drifting is for me the holy grail. I yesterday rode some nice gravel up and down repeatedly and felt as if I was almost constantly spinning the rear wheel a bit whether from gassing it in the turns or on the straights (not so much, I like to keep the speed down) or from engine braking on tight corners entries or when going down hill. I have the dct gear box and now mostly put it in manual for active gravel riding and use the paddles to shift. I use low gears and I find the combination of thumb control and a good slipper clutch awesome for engine braking in critical situations.

As said above I run stock tires and shy away from all sorts of low friction situations. The big question for anyone who wants to learn to drift the rear wheel on gravel will (I guess) be how do you initiate a controlled rear wheel slide while keeping the front on track? I believe the word "concert" may have been used by an earlier posters to highlight that you need to make different inputs or body movements work together in a coordinated way.

What I seem to have found is that more or less simultaneously as you gas it you need to counter steer the bike. I try to do it in a push-pull fashion using both arms and with the outside elbow up/forward. It can perhaps also be thought of as pushing down on the inside handle while lifting the outside up to tip the bike into the turn with some force. At this point it's also helpful to weight the outside of the seat in a counter lean fashion while tilting the upper body forwards to anticipate the acceleration. Especially without grippy tires the bar control becomes very important. You do need to give some steering input and lean the bike in rather decisively. But you do not want to exit the corner hanging after the bars!
Last edited by Jantomas on 11 Sep 2016 20:50, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Du må bruke en alternativ host til bildene dine, som flickr, imgur, photobucket osv :thumleft

Når det kommer til gruskjøring, er jeg langt ifra noe erfaren... men jeg har jaggu fått meg noen km på det denne sesongen. Å som du sier, jeg er også veldig lett på styret, men alltid et gir "for lavt" så jeg har mulighet til å umiddelbart gå på gass om sykkelen blir nervøs. Men er dette riktig? eller bare føles det riktig? Jeg er på ingen måte erfaren nok til å kunne gi andre råd. Selv om jeg merker tydelig forandring på sykkelen om jeg gjør ditt eller datt.

Stå å kjøre kan være nødvendig, spesielt om grusen er veldig løs. Men det går overraskende fint å sitte å kjøre på medium til kompakt grus.

Men den aller største forskjellen jeg selv har gjort i forhold til å heve mitt eget nivå på grus. å kjøpe egnet dekk til slikt bruk. Jeg er faktisk ikke flink nok til å skrive, så jeg kan få begynt å forklare forskjellen på "kontroll" med tkc70 dekkene framfor et 90/10 dekk =D>

Jeg har jo også muligheten til å skru av alle hjelpemiddel på bakdekket, mestringsfølelsen når du "legger" deg i svingen, gir på gass, kjenner at hekken sklir litt ut å bare "pulsere" litt på gassen for å kontrollert gasse seg /sladde seg gjennom svingen... Fantastisk. Ser nok ikke like proft ut som der føles, men helvete for en konge opplevelse det er :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4747
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Palma »

Det var vel ikke mye tøv det du skrev, men selvopplevd og erfaring :thumleft
Grus er gøy, det er helt klart. Men selv liker jeg heller ikke hastigheter alltid. Noen ganger er dagsformen der og det går greit å frese gjennom svinger med lett sladd. Og som Lården skriver, grusdekk er gull ! Og det med riktig gir, har av og til kommet i situasjoner jeg burde ha vært i 3. eller 2. gir og det har blitt for lite respons ved pådrag. Så et gir lavere enn vanlig turkjøring er nok smart.
Og det som skal til er mengdetrening, og teste ut teknikker i felten. Det er jo greit å ha litt av teorien (les Youtube) i bunnen da..
Ja kroppen brukes mer og på en annen måte ved slik kjøring, stadig raske flyttinger av tyngdepunktet.
Jantomas
Posts: 20
Joined: 02 Aug 2016 11:03
MC: AT DCT, Adv 990, WRR, Excf 250
Location: Oslo

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Jantomas »

Når jeg først er på grus kunne jeg tenkt meg bedre grep foran. Bak er det mer komplisert. Mer bakhjulsgrep krever hardere gassing for å tvinge ut hjulet. Og jeg liker slow mo. Det ideelle bakdekket for meg skulle skli ganske lett ut men ikke for fort eller langt. Og slett ikke på asfalt. :) Jeg har fått stadig flere sykler og stadig dårligere råd :-k og prøver nå å bruke ting jeg har til det det passer til. Det er i hvertfall teorien. Men nye fothvilere og skjerm var det ingen vei utenom. Og snart blir det vel nye dekk også...

Når det gjelder teknikk lærte jeg å sladde på snø med bobla til mor før jeg ble tenåring. Da tror jeg ikke engang det fantes bilbelter. Men det er så lenge siden at jeg kanskje husker feil. Jeg mener også å huske at vi dro feil vei i rattet samtidig som vi gav gass ut av svingene. Det er vel akkurat den koordinasjon eller timingen der jeg er ute etter. Også prøver jeg å forstå når eller hvorfor fordekket noen ganger griper og andre ganger ikke. Er man ikke sikker så gir man bare en halvhjertet input og får kanskje et enda verre resultat? Det eneste jeg er sikker på er at feildoserte svinger bør tas rolig.
Last edited by Jantomas on 08 Sep 2016 15:22, edited 2 times in total.
Post Reply