For ikke å dra dette tema til en BT vs de andre diskusjon vil jeg bare gi dette svaret. Foreslår eventuell videre diskusjon i egen streng.Bergen wrote:Ikke enig i at Biltema har dårligere gel batteri enn mange kjente og dyrere merker. Har mange kompiser som bruker batteri fra Biltema uten problemer på flere av sine sykler.knutk wrote: Hvilket batteri?
Mange er så kjipe at de springer på Biltema.
Mitt syn er: Spar pengene andre steder.
Man kan selvsagt ha flaks å få et bra batteri også derifra, men ved å observere andres erfaringer med batteri derifra ville jeg ikke satt det i min sykkel.
Dra til BMW forhandler og betal de ekstra kronene. Ta også med deg en smart-lader for vedlikeholdslading i løpet av vinteren.
Har handlet nok dyrt skrot fra diverse kjente leverandører, bla. batterier.
Men helt enig i at det må en original canbuslader til. Det er viktig om du skal lade via canbus pluggen.
Min skepsis til BTs batteri baserer seg på følgende:
BTs batteri har relativt stor indre motstand i forhold til andre mer annerkjente (og dyrere) batteri. (I tillegg passer ofte ikke kassa helt, så det kan bli køddent å montere..)
På nyere BMWer betyr dette følgende:
Når man aktiverer ABS blir der relativt mye strømforbruk (husk at dynamoen leverer begrenset strøm, og batteriet er relativt lite).
Indre motstand i batteriet forårsaker spenningstap, og lav spenning til ABS-servo betyr at servomotor snurrer treger = større strøm = raskere slitasje.
Dårlig batteri er en fin måte å sikre seg at man må skifte ABS- enheten etter noen år.
BMS-K computer (Motorstyring) på de nyere syklene har innebygget en terskel for minimum spenning. Faller spenningen for lavt legger ikke BMS-K inn tenning og bensin. Startmotor snurrer, men motor vil ikke starte.
I stedet for å måtte legge ut egenandel for bergningsbil mens man er på tur (og i tillegg må kjøpe nytt batteri i allefall) er det mye greiere å gjøre det først som sist.
Det jeg nevner er ikke oppdiktet, har sett det med egne øyner.