Ny PC, hjelp!

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
Post Reply
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Ny PC, hjelp!

Post by JK95 »

Da er romjulssalget snart i gang, og gavekort fra Elkjøp samt cold, hard cash skal forhåpentligvis kombineres til en ny PC \:D/
Her trenger jeg dog noe hjelp fra dere med litt mer peiling enn meg, hva bør jeg se etter? :redface Målet er i hovedsak kun å ha noe jeg kan redigere amatørvideo på, alt annet går på padda. Her er det ikke snakk om noe supermaskin for proffer, da "må" jeg vel ha Mac til en månedslønn, men jeg skal jo kun prøve å raske sammen noen forsøk på film :-# Kanskje dere også har forslag til redigeringsprogram som ikke koster en formue?

Har sett på denne: http://www.elkjop.no/product/data/barba ... ar-pc-sort
Vil den fungere, eller må jeg opp i 5000kr-klassen? :?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Bikeridr »

Den har delt videominne, så iallefall bør du be Elkjøp å oppgradere (til din kostnad selvsagt) til max RAM, dvs 12GB.
256GB SSD er rask nok, men til video (og foto), så må du nok belage deg på ekstra eksterne disker. De koster ikke allverden, men en 2TB bør du i såfall unne deg.
Ellers er det en "helt grei" maskin. Riktignok den tregeste av core-maskiner, men helt sikkert rask nok til normalt bruk.
Har du imidlertid råd og anledning, ville jeg gått for iallefall Core i5. Regner med den hovedsaklig blir brukt hjemme på strøm til videoredigering og da er vel batteritid noe du kan nedprioritere til fordel for prosessorhastighet. Ser også at den du lenker til er en dual-core. Tror du blir best tjent med en quad-core eller bedre.

Er egentlig redd for at en laptop til "vanlig" videoredigeringsbruk og kanskje litt foto med Lightroom f.eks, vil sende deg opp på et budsjett i 6-8.000,- klassen hvis du ikke ønsker å ta kaffepause mellom hvert tastetrykk ;-)

Mhp videoredigering er det bel to som er markedsledende, Adobe og Corel. Jeg har selv en tidlig utgave av Adobe Premiere Elements (litt under 1.000-lappen). Denne er ikke 64-bit (vet ikke nå da), og følgelig blir den treg ved rendering av HD-videoer (1080) da den kun kan nyttiggjøre seg litt over 3GB RAM.

I dag bruker jeg Corel Videostudio (ultimate-utgaven med etpar ekstra add-ons bl.a for brenning til Blu-ray). Jeg betalte for ca et år siden kr 853,- inkl to add-ons og jeg er veldig fornøyd med dette programmet. Det er 64-bit og kan følgelig bruke all tilgjengelig RAM (begrensningen er vel på kanppe 17 Exabyte).
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ny PC, hjelp!

Post by JK95 »

Tror jeg forstår :thumleft
Denne da, sånn til sammenligning? http://www.elkjop.no/product/data/barba ... ar-pc-sort
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Bikeridr »

Nei, nei, nei! Bare Nei!

AMD prosessor = Tvilsom kompatibilitet i dag.
Acer = Bloatware deluxe GT og du kan ikke fjerne det uten at laptopen slutter å fungere.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny PC, hjelp!

Post by tshansen »

Helt sjukt at det ikke skal kunne gå an å få seg en billig velfungerende PC uten all den driten
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ny PC, hjelp!

Post by RuneMC »

Muligens
https://www.dustinhome.no/product/50109 ... icecompare

Men ville også sjekket finn.no for brukte Surface 3 hvis du vil ha noe som kan brukes som nettbrett
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Tommas »

Multicom har jeg alltid fått bra pc'er fra, så kan anbefale de generelt.

Du får også muligheten til å kjøpe en absolutt clean PC. Ikke noe crap.

Ville også gått for dedikert grafikkkort, det er bedre enn alt annet om du skulle finne på å spille litt også. Støter Intel også, det er rett og slett ingen oppside ved å velge amd i dag.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ny PC, hjelp!

Post by JK95 »

Så da anbefaler dere...? Er helt blank på slikt
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ny PC, hjelp!

Post by RuneMC »

Den jeg linket har det som er nevnt (intel i5 cpu, 8GB RAM, dedikert Nvidia grafikk m/2GB RAM, 512GB SSD) og har nedsatt pris.

Så lenge den kommer m/Win10 er det uviktig om det er "bloatware" - det kan avinstalleres.
Pass spesielt på å fjerne prøveversjon av Antivirus fra div produsenter og bruk Microsoft Defender som er "god nok". Lite kan få en PC til å gå tregere enn f.eks. to AV programmer som går i beina på hverandre.

Edit... leste første posten din. Gavekort...elkjøp... ok... good løck...

Intel lager cpuer som heter følgende:
Core i3 - lett bruk, kun surfing og office
Core i5 - kan yte ganske bra, spes m/dedikert grafikk
Core i7 - tyngre prosessering som f.eks. videoredigering. Dedikert grafikk kan være lurt da nyere programmerkan utnytte GPU

Disse cpuene har innebygget Intel HD grafikk som holder til surfing, filmtitting osv, men ikke krevende spill.
Elkjøp ligger ofte litt bak fordi ca annethvert år kommer intel med ny generasjon prosessorer som gjerne yter 10-20% bedre.
Dvs du kan ha i7 i forskellige generasjoner. i7 på laptop kommer også i både 2-kjerne og 4-kjerne varianter - den med 4 vil yte dobbelt så godt...
Bjerknez

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Bjerknez »

Videoredigering krever en del av pc'en, men det er ikke dermed sagt at du bær ut med en månedslønn (uten at jeg vet hva du tjener).
SSD disk er et must. De fleste laptoper med respekt for seg selv har vel dette i dag, men IKKE kjøp en uten SSD. Dette gjelder uansett om du driver med videoredigering eller ikke.

Størrelsen på disken spiller liten trille for hastigheten, men jo større jo bedre så klart da du får bedre plass. En ekstern HD til å lagre orginal videoer samt ferdig redigerte videoer på er et must. Kjøp gjerne SSD her også, men da blir det fort dyrt. Dog ikke nødvendig.

Det med RAM er forsåvidt viktig. Jo mer jo bedre. Men sats på 16GB. RAM så har du nok. Men 8GB. funker sikkert det også.

Når det kommer til CPU så gå for en intel i5/i7.

Det viktigste når det kommer til videoredigering er i mine øyne skjermen. Å drive med Adobe Premiere Pro på en 15/17" skjerm med 1080p oppløsning er et mareritt. Det funker ja, men du får ikke plass til så mye på skjermen. Kjøp deg evt. en ekstern skjerm og koble pc'en til. Du får 2560x1440 skjermer ganske billig i dag.

Veldig billige laptop'er er ofte kjent for dårlig byggekvalitet, dårlig batterikapasitet, bråker veldig og eller blir fort varme grunnet billige kjølekomponenter, dårlig skjerm, stappfull av bloatware etc.

Som alt annet så får du vel litt etter hva du betaler, men for 3-4.000,- så tør jeg påstå at man ikke får en fullgod laptop til videoredigering. Jeg ville nok satset litt høyere. Nærmer du deg 10.000,- så befinner du deg i en annen liga.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Ny PC, hjelp!

Post by kvase »

Stasjonær er best
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Post by Elolz »

Mye enig med de over her, men ja, stasjonær er det absolutt beste valget om du har muligheten til det. Men antar det gjerne er utelukket siden du selv linket en laptop. SSD er et must, og 8-16GB RAM.

Ikke gå for noe annet enn i5 eller i7. Men mange ser seg blind på disse navnene. Det er nemlig viktig å se på er hvilken versjon av disse prosessorene det er snakk om, U-versjonene er mye mye svakere modeller som de skamløst hiver på i5 og i7 navnet på, jeg regner ikke dette som ekte i5 og i7 prosessorer da de har både færre kjerner og langt lavere cache enn standard i5/i7-modeller!! Se f.eks på maskinen RuneMC foreslo, denne har i5-6200U, som bare har to kjerner og bare 3MB cache! Det er overhodet ikke det man forbinder med i5 kraft, og det er en skam at de får holde på sånn! Desverre går forbrukerne fem på, og ender opp med en i5/i7 som er å regne som en i3 i praksis.

HQ og HK versjonene derimot (som man f.eks finner i Multicom sine laptoper) er the real deal. Sammenligner man i5-6300HQ, som er det nærmeste tilsvarende med 6200U, så har denne dobbelt så mange kjerner (4) og cache (6MB)! Det er dette som er standard for i5 om man f.eks kjøper en i5 til en stasjonær PC.

Ellers er merkevalg viktig når det gjelder laptoper. Acer er rimelige, men direkte søppel fylt med bloatware, og de ryker etter kort tid. Lenovo har også litt dårlig rykte på seg. Asus er hakket bedre, men er kjent for dårlige kjøleløsninger/vifter. HP og MSI har litt bloatware, men man kan fjerne det meste uten problemer, og jeg har et bedre inntrykk av de enn de fleste konkurrentene. Multicom sine får stadig toppkarakterer i tester, og er vel eneste der du får en fersk pc uten bloatware! Men de koster litt.

Billigste alternativet jeg fant: https://www.netonnet.no/art/data-og-net ... 956.10997/
Ellers er det et par Lenovo alternativer fra 6490-7990kr om du tør å gå for Lenovo.
Går du litt opp igjen i pris til f.eks denne får du 16GB RAM og grafikkort med 4GB RAM og bedre design: https://www.netonnet.no/art/data-og-net ... 909.10997/

Ellers er alle Multicom sine gaming laptoper gode valg, da de har både riktige prosessorversjoner, 8-16GB RAM, og ingen bloatware. Disse leveres uten operativsystem (koster 990kr om du kjøper via de). Men pass på at du får SSD, eller få noen til å installere en for deg. (Kjøpte en SSD til 550kr og installerte selv i min laptop, gjort på få minutter).

Her er hele søket med riktige prosessorer, 8-16GB RAM, SSD etc lagt inn (url-tags funket ikke på alt dette):

Code: Select all

https://www.prisguide.no/kategorier/baerbar-pc?f[608][]=Intel%20Core%20i5&f[608][]=Intel%20Core%20i7&f[10372][]=8&f[10372][]=64&f[10342][]=Solid%20State%20Drive%20(SSD)&f[10369][]=6300HQ&f[10369][]=6440HQ&f[10369][]=6700HQ&f[10369][]=6820HK&f[10369][]=6820HQ&f[10369][]=6920HK&f[561][]=4&f[561][]=4&s=price%20asc
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Bikeridr »

@JK95:
Hør på Elolz her :)

@Elolz:
Det var mye nyttig info, takk for den og det blir malen for mitt neste kjøp :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ny PC, hjelp!

Post by JK95 »

Grøss, det går mye av "lønna" her ser jeg, før prøve å spare litt av dagpengene fremover :?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ny PC, hjelp!

Post by Bikeridr »

JK95 wrote:Grøss, det går mye av "lønna" her ser jeg, før prøve å spare litt av dagpengene fremover :?
Mulig det, men du kommer til å takke deg selv senere.
Husk: "Å kjøpe billig blir ofte 3x så dyrt". Du kjøper en "middelmådig" maskin og den går i veggen etter kun kort tid i ren frustrasjon, deretter kjøper du en dobbelt så dyr.. ;-)
Post Reply