Hadde det ikke vært Mac ville jeg sagt kjøp en ny SSD(*) disk og byttet den selv. Men diskene er kanskje loddet fast på Mac'en??
Ingen automatikk at man får beholde defekt disk, spesielt om det er i garantitiden. Da vil produsent ofte kreve defekt tilbake for analyse og/eller reparasjon som så sendes ut på markedet igjen som reservedel eller "refurbished".
I det profesjonelle markedet er det vanlig med opsjon på supportkontrakten for å kunne beholde defekt disk slik at man kan destruere denne selv. (Dvs for å ha full kontroll på sensitive data). Koster litt pr disk, men mye mindre enn reservedelsprisen for ny disk.
Prøv-før-du-kjøper er vanlig for programmer som Ibas og andre har. Er du heldig fungerer dette.
http://www.ibas.no/file-recovery-for-mac/#fordeler
Fungerer ikke de så er alternativet at en Ibas-ingeniør bruker sin kunnskap og maskinvare. Vurderingsprisen (mulig/ikke mulig å gjenopprette) tror jeg er rundt 3500,- for privatpersoner. Deretter tikker taksameteret alt etter som hvor lang tid det tar.
*) SSD vs "snurredisk"
Fart 1000:1
Støtsikkerhet: 100:1
Ville aldri kjøpt ny laptop med noe annet enn SSD utifra at det kun skal et uheldig støt til før lesehodene på en snurredisk er nede i magnetplatene og vips er det gjenopprettingstid med varierende hell.
Evt kryptering av disk kan vanskeliggjøre eller umuliggjøre gjenoppretting. Selve filosofien bak kryptering er at det er viktigere at dataene ikke kommer på avveie enn at de kan gå tapt.