Lyddemper:roll:

Prat om moped & scooter.
Post Reply
thesimpsons

Lyddemper:roll:

Post by thesimpsons »

Hei, lurte bare på om det går ann å sette inn en form for lyddemper i scooteren..?? og hvis man da skulle gjøre dette vil det gå under kategorien "trimming"?? :?
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

hva mener du egentlig? :?
Scooteren har jo en lyddemper fra før av
_Adler_

Post by _Adler_ »

Forstår heller ikke spørsmålet helt...
Etter det jeg klarer å tolke syns du scooteren bråker for mye og du vil gjøre slik at den bråker mindre. Da vil du sette på en slags lyddemper. Har jeg rett?
En ny scooter skal jo ikke bråke noe særlig egentlig, og å dempe lyden kommer nok ikke under kategorien "trimming".

Det du kan gjøre er å ha i ny dempervatt i lyddemperen, skifte ut den som er i nå. Du kan kjøpe spesiell dempervatt hos speedoptions.no eller crash.no eller du kan bruke glave eller rockwool. Ser ingen grunn for at du trenger det nå, men....
Yamaha Aerox 2004

Image
Magg

Post by Magg »

Dersom skutern din bråker for mye, og du ikke har trimma den så er det nok noe annet som er galt.

Jeg er ikke sikker på det nøyaktige tallet, men maks tillat lydnivå pleier å ligge i underkant av 90 dB og det er ikke spesielt mye..

Du kan sjekke om eksospotta har fått en sprekk eller rusthull eller om den har løsna i festet til sylinderen. Om det er det første så bør du vel kjøpe deg ei ny potte.

m.
_Adler_

Post by _Adler_ »

Tror neppe at det er noe som er rustent, scooteren hans er forholdsvis ny, om jeg ikke tar helt feil.

Kan hende at det er fri eksos en eller annen plass. F.eks. at boltene som holder fast eksosanlegget til sylinderen din har løsnet littegrann. Trenger ikke å være mye, hører det fort. Hvis dette er tilfellet, så skru dem fast igjen. Hvis det er slik at du fester eksosanlegget med en bolt og en mutter på den andre siden, kan det være lurt å skaffe seg en låsemutter (en mutter med litt plast helt innerst i mutteren, slik at bolten skrur seg inn i plasten og sitter bedre. Pga. dette skrur deg seg ikke ut av seg selv, "uansett" hvor mye vibrasjoner den utsettes for :) )
Yamaha Aerox 2004

Image
Post Reply