Nå har jeg aldri røyka selv, men alltid hatt en greie for lightere, samt en forkjærlighet til bål. Ja jeg tenner bål litt mer enn gjennomsnittetArcticTiger wrote:Nå har jo ikkje jeg røyka siden jeg var 14 år, så så mye erfaring med lightere har jeg ikkje. Men, som du nevnte, det var vel triksingen som var det store med Zippoen
Og i dag har det jo blitt en Must-have kult greie, så da syns jeg du burde få deg en Skaftern
Sier du det? Var disse lov altså? Det er jo litt stilig. Leste på nettet at det produserer og selges 100.000 zippo'er om dagenBikeridr wrote:Det som er litt "kult" med zippo'er, er at de (ikke-stål-type) er tillatt på rigg. Er de eneste lighterene som ikke kan åpne seg og danne gnist, uansett hvordan de faller.
Da jeg var i seismikk'en og vi hadde helikopter ut til båtene, måtte vi følge samme regler som riggfolkene og alt av engangslightere ble konfuskert. Zippo'ene ble samlet i en felles boks og lagt i bagasjeavdelingen under flyturen for utlevering på båten etterpå.
Sånn ellers er vel zippo rimelig brukbar i skauen. Tenner i alle høyder og i kulde ned til -40°C. Samtidig skal den være rimelig søkkblaut for ikke å få fyr på.
De har også ubetinget livstidsgaranti. Uansett årsak får du den reparert eller får ny hvis den slutter å virke.
Hmm, tror jeg må rote frem zippoene mine igjen..
Den store ulempen er at de ikke egner seg å tenne sigarer med, da alt smaker bensin etterpå. Men det går fsktisk greit å fyre de på rødsprit. Det gjorde vi i marinen
Hallo??? Er du helt dust eller? Slik tennstål har jo jeg gått til innkjøp av for lenge sidenPalma wrote:Shaft-Skaftern-Skaffern. LordSkaffe... Er det noe du IKKE samler på f.eks??![]()
Denne er jo et must for en villmann : https://www.xxl.no/light-my-fire-tennst ... sgodvjcByQ
Denne hvis du skal ha fyrhttps://www.kjell.com/no/produkter/elek ... GQodgI8OZA
Nei! Og det visste duLordShaft wrote: Hallo??? Er du helt dust eller?
Ja ser jo målet og hensikten nå hehe. Vi trenger alle forbilderLordShaft wrote:
Hahaha.... ja som med mye annet... så er det ekstra kjekt å ha liggende i kjelleren/bodenkvase wrote: Joda Zippo må man ha jeg har en i kjelleren tør ikke hente den opp da den er av type Camo finner ikke igjen vis jeg mistern
pluss noen i stål som er formet som en drage
Helt riktig, å der føler jeg du har sviktet litt siste tidenPalma wrote: Ja ser jo målet og hensikten nå hehe. Vi trenger alle forbilder
Nå er jeg såpass trygg på min maskulinitet og tøff nok til å bruke en helt vanlig lighter eller fyrstikker.LordShaft wrote: Helt riktig, å der føler jeg du har sviktet litt siste tiden
Ja hvertfall sørger på å fylle den i forkant av bruk. Hvor lenge bensinen holder før den fordamper har jeg ikke peiling på? Har du?Daniel_hoy wrote:Zippo er fint til sitt bruk, men kun om du bruker og vedlikeholder lighteren daglig. For ellers har den alltid tørket ut til du skal bruke den.
Hahaha, jeg kan faktisk se for meg at du klarer å tenne et bål helt uten andre hjelpemidler enn eget sinnePalma wrote: Nå er jeg såpass trygg på min maskulinitet og tøff nok til å bruke en helt vanlig lighter eller fyrstikker.Har faktisk et gammelt tennstål og.. Og hvis ikke det funker så tenner jeg som kjent riiiimelig fort!!
Den fordamper akkurat før du trenger denLordShaft wrote: Ja hvertfall sørger på å fylle den i forkant av bruk. Hvor lenge bensinen holder før den fordamper har jeg ikke peiling på? Har du?![]()
Ja men varer den en uke eller 2 så er jo det mer enn godt nok. Det er jo bare å passe på å fylle den før bruk. Det er litt mindre heft enn å passe på at fyrstikkesken holder seg tørr i tilsvarende periodeDaniel_hoy wrote: Den fordamper akkurat før du trenger denKommer veldig an på temperatur lighteren er i og hvor mye som er på den. Men fylte minst en gang i uken når jeg røykte og brukte zippo. Lå den i en ukes tid var den som regel tørr.
Godeste Willis er vel også hårløs på toppen om dagen?LordShaft wrote: