Elolz wrote:Bumper denne tråden nå som biodrivstoff har vært mye i media i det siste. Ut i fra dette som Venstre-politiker Ola Elvestuen skriver, så virker det som E10 skal være et eget drivstoff som erstatter 95 oktan, men 98 oktan fremdeles skal være tilgjengelig som før for eldre motorer

Hvis vi fremdeles kan velge 98, så er det jo ikke så gale, men litt dyrere blir det jo.

Eller er det noen negative effekter av å kjøre eldre motorer på 98 oktan over lengre tid?
"For Stortinget har ikke vedtatt, slik Aftenposten forsøker å gi inntrykk av, at E10 skal være det eneste tilgjengelige drivstoffet på norske bensinstasjoner. Stortinget har ganske enkelt vedtatt at også E10 skal være tilgjengelig så mange steder som mulig, som en såkalt bransjestandard. Hver enkelt sjåfør vil selvfølgelig fremdeles stå helt fritt til å velge pumpe på bensinstasjonen selv utfra hva slags bil vedkommende har, slik man i dag velger mellom f.eks blyfri 95 oktan, blyfri 98 oktan og diesel."
"De fleste biler er i dag godkjent for E10. De fleste biler produsert etter 2001 kan bruke E10. Det kan være utfordringer på bruker- og motorsiden for eldre biler, men dette løses enkelt med at disse bilene fortsatt vil ha tilgang til 98-oktan uten bioetanol."
Kilde: Ola Elvestuen:
https://www.facebook.com/oelvestuen/pos ... 7205847819
Tall og svar fra regjeringen om dette:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/b ... id2542654/
De kommer med mye tull her...de "tåkelegger" prosessen som allerede er vedtatt og delvis gjennomført.og tilgangen på 98 oktan har allerede skrumpet inn mange steder.
standarden for bensin i norge tilsier inntil 10% etanol: (og andre alkoholer)
E10 gjeldende fra-2 nov 2015 ...
Vedlegg IV. Krav til bensin og autodiesel
Tabell 1
Krav til bensin
Parameter1 Enhet Grenseverdier2
Kriterium
Research-oktantall (RON) - Min. 953
Motor-oktantall (MON) - Min. 853
RVP - sommer4 kPa Maks. 70,0
Destillasjon:
- fordampet ved 100 °C % v/v Min. 46,0
- fordampet ved 150 °C % v/v Min. 75,0
Hydrokarboner:
- olefiner % v/v Maks. 18,0
- aromater % v/v Maks. 35,0
- benzen % v/v Maks. 1,0
Oksygeninnhold % m/m Maks. 3,7
Oksygenater:
- metanol % v/v Maks. 3
- etanol, stabilisatorer kan være tilsatt % v/v Maks. 10
- isopropylalkohol % v/v Maks. 12
- tertbutylalkohol % v/v Maks. 15
- isobutylalkohol % v/v Maks. 15
- etere som inneholder 5 karbonatomer pr. molekyl eller flere % v/v Maks. 22
- andre oksygenater5 % v/v Maks. 15
Svovelinnhold mg/kg Maks. 10
Blyinnhold g/l Maks. 0,005
0 Endret ved forskrifter 12 mai 2005 nr. 430, 24 mars 2009 nr. 351, 17 nov 2011 nr. 1113 (tidligere Vedlegg IV til kapittel 3), 2 nov 2015 nr. 1261.
1 Testmetodene er i overensstemmelse med de som er angitt i NS-EN 228:2012. Det kan anvendes en annen analysemetode dersom nøyaktighets- og presisjonsnivået er tilsvarende som ved den analysemetoden som erstattes.
2 De anførte verdier er «virkelige verdier». Ved fastsettelse av grenseverdiene har vilkårene i ISO 4259 «Petroleumsprodukter - bestemmelser og anvendelse av presisjonsdata i forhold til testmetoder» blitt lagt til grunn, og ved fastsettelse av en minimumsverdi har en minste forskjell på 2R over null (R = reproduserbarhet) vært anvendt. Resultatene av de enkelte målingene skal tolkes på basis av kriteriene beskrevet i ISO 4259 (publisert i 1995).
3 Dette utelukker ikke at bensin med lavere oktantall kan markedsføres. Research-oktantallet og motor-oktantallet skal i det minste være henholdsvis 91 og 81.
4 Sommerperioden skal begynne senest 1. juni og slutte tidligst 31. august.
5 Andre monoalkoholer og etere med sluttkokepunkt som ikke er høyere enn det sluttkokepunktet som er fastsatt i NS-EN 228:2012.
Så vi har allerede E10 som 95 oktan selv om det ikke står på pumpene...
dette er jo grunnen til at flere har hatt problemer allerede.
nå skal vi ikke overdrive problemene ,men hvis de dobler innblandingen får de fleste problemer..
spesielt når det ikke er pålagt å tilby "sikringsdrivstoff" (98oktan)etter 2013...
men jeg tror de har et problem ovenfor EU siden de styrer EN 228 standarden...