inunf wrote:Pragmatic wrote:KliffArne wrote:Ja, men den ligger ikke på Finn, Palma.
Skal vi se hvem av oss som holder ut lengst før vi bytter ut "den beste"?
Nå er jo finn.no den desidert mest brukte portalen for å selge mc her til lands, derfor føler jeg det var relevant å nevne det. Fins sikkert mange sykler som har gått over 100K, men det er ikke veldig ofte de blir lagt ut til salgs i alle fall...
Der tror jeg du har et poeng. Jeg tror mye av de syklene med høy km-stand ikke ligger på finn. Kanskje rett og slett fordi de eierne som har dem er fornøyde med dem, og derfor bruker de dem. I mange av annonsene på finn står det jo "selges pga. for lite bruk". Da gir det jo mening at km-standen er lav på disse.
Går et par sykler i slekta som har bikket 100' km. En -96 Kawasaki GPZ1100 og en -99 ZX6R. Begge disse ble kjøpt nye (en ny, en brukt noen mnd) av nåværende eiere. Ingen av dem har hatt noe alvorlig motorarbeid. Faktisk har det vært så som så med både oljeskift og ventiljustering.
Sjekket finn.no nå, og det ligger jo et greit utvalg av sykler med over 100' km på telleren til salgs. Jeg tror at frykt for høy km-stand er hovedsakelig fordi man er redd for at det skal bli vanskelig å selge sykkelen igjen senere, siden det er rikelig av sykler med lav km-stand til salgs, snarere enn at man er redd for motorhavari/dyre reparasjoner. Nekter å tro at en moderne MC med normalt bruks- og servicemønster er utslitt etter 100' km.
Det er nok mye sannhet i det ja. Og ikke bare at de er fornøyde, men at de som har sykler som har gått langt kanskje ikke ser noen vits i å prøve å legge de ut for salg, og heller velger å slite de ut selv. Jeg vet i alle fall at jeg hadde aldri turt å kjøpt en sykkel som har gått mer enn 70-80K. Da kjøper jeg heller helt nytt, selv om det koster skjorta. Men nå er jeg notorisk uheldig med alt av kjøretøy (til og med broren min, som har mer peiling på motor enn alle andre mekanikere jeg har møtt, sier at jeg har usedvanlig uflaks når det gjelder dette), så da er det verdt en del ekstra for å ha ro i sjela. Venter på helt ny sykkel nå, og det blir utrolig godt å vite at man har 5 års garanti hvis (når i mitt tilfelle) det skjer noe.
Men jeg er enig i at det høres fryktelig rart ut at f.eks. min Audi A6 som har gått over 270K, og der motoren er tilsynelatende omtrent perfekt, skal holde i 300K+, mens en MC med en skikkelig kvalitetsmotor skal ryke rundt 100K. Jeg spurte faren min om dette en gang (han har såpass peiling at han kan starte med en motorblokk og bygge den opp helt fra scratch, samt modifisere de i vilden sky), og han sa at motorsykler tåler mindre pga. et par forskjellige ting:
1: de er mye mer utsatt for vær og vind
2: det er langt mer vibrasjoner i en motorsykkel enn i en bil, og de når lenger ut i kjøretøyet enn i en bil
3: "alle" motordeler er mindre enn på en bil. Det vil vel kanskje i teorien si at delene er mer skjøre og sårbare enn på en bil, generelt sett
4: her til lands står jo gjerne syklene 6 mnd i året, og det kan jo medføre all slags prakk (eiring, forkalkning etc)
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000