I dag tok jeg turen til Smia MC og deres minimesse sammen med RuneS og Supermons. Grått og vått vær var ikke helt som ønsket, men vi stod over den verste skuren med en pitstop på Slependen på vei nedover.
Det var tydelig at været gjorde sitt med oppmøtet i dag, synd for Smia når de drar i gang et så bra arrangement, men bra for oss som ville prøvekjøre. Mens vi tittet på syklene Løvaas hadde med seg kom RuneMC bort og hilste på, hyggelig å få et ansikt til nicket! Rune og jeg dro rett ut på Ducati Multistrada 1200 og Supersport S.
Jeg startet på Multistradaen, og det er alltid like uvant å sette seg på sykler med såpass høyt tyngdepunkt. Det er uansett godt å kjenne at mye kjøreerfaring gjør at jeg fort finner meg til rette på ulike sykler. Multistradaen hadde en supergod motor, smooth og fin, og tok svinger som en lek. Jeg blir likevel aldri helt vant med å sitte såpass høyt, jeg føler at jeg ikke er i ett med sykkelen. Antakelig en vanesak. Kan også nevne at nøkkelen til denne sykkelen putter man i lomma
Vi byttet halvveis og jeg fant meg godt tilrette på Supersporten. Det som virket som lang avstand fra sete til display idet jeg satte meg på sykkelen føltes helt greit da jeg kjørte. God motor, godt drag, men likevel ikke like lettkjørt som f.eks. GSX-R.
Mons måtte vente på ledig prøveskilt før han fikk kjørt Scrambler, og dro ut på denne da vi kom tilbake.
De neste for Rune og meg ble sykkelen Rune hadde gledet seg mest til, nye GSX-R 1000, og CBR 1000 RR SP1. Jeg startet på sistnevnte, og hadde en like god opplevelse med denne nå som da jeg prøvekjørte den hos AGM i Sarpsborg. Utrolig lettkjørt, herlig giroverføring og krefter i massevis. Jeg finner meg godt tilrette på denne, men merker at den føles mindre enn f.eks. Suzukien. Og så har man jo den teite endringen de har gjort med at bryteren til blinklyset er under tuta. Ble litt tuting på oss begge gitt..
Etter å ha kjørt en del med Rune sin K5 og broren hans sin K8, var det spennende å se hvordan 17-modellen ville kjennes ut. Det føltes kjent å sette seg på årets GSX-R, og det fløt som det skulle. Sterk, god motor og velkjent glede i svinger. Jeg merket likevel at motoren i denne virket litt mer "nøkkete" enn i Rune sin. Det var ikke mye slakk på gassen som skulle til før den kom med et lite nøkk, noe jeg ikke ble helt venn med. Mulig dette har å gjøre med hvordan K5en hans er satt opp, for dette ødela litt av moroa på akkurat denne prøvekjøringen. Oppsummert om disse syklene ville jeg nok hatt motoren og utseendet til Firebladen, og proporsjoner/størrelsen til Gixxeren.
Fra to lekne R-sykler gikk vi over til to andre lekne sykler. Jeg startet på Kawasaki Z900 etter at Rune anbefalte denne, mens han tok GSX-S 750. Z900 var utrolig lettkjørt, og begge syklene tar jo svinger til frokost. Sykkelen har en sterk, smidig motor og det er høy morofaktor å kjøre denne Kawasakien.
Det var merkbart at GSX-Sen har mindre motor, men det var likevel ikke noe problem å kose seg på denne. Lettkjørt og fin, men muligens noe mer nervøs enn Z900. Savnet uansett "det lille ekstra" i denne.
Mons har jo nettopp kjøpt seg 05 Fireblade, så da Rune og jeg kjørte de to siste syklene prøvde han 17-modellen. Han så passe fornøyd ut
Vi pratet litt med forhandlerne, fikk oss en god vaffel inne i klubbhuset og takket deretter for oss.
Veien hjem ble via Drammen og Oslofjordtunnelen til Langhus, man takker jo ikke nei til middagsinvitasjon hos mamma