Våkner mandag morgen med en liten plan.
Har slått i fra meg å kjøre de ca 53milene raskeste veien hjem, da det ikke frister noe særlig grunnet ganske lange kjøredager hittil på denne turen.
Tankene var også innom å kjøre om Trollstigen, Geiranger og ta en overnatting i Lom-traktene før hjemreise tirsdag, men etter litt tankevirksomhet før jeg sovnet inn kvelden før er dette nå lagt på is. Dagens nye plan er å kjøre litt omveier til Oppdal og ta en overnatting der.
Blir en hyggelig frokost med familien før Kristiansund forlates for denne gang. Vi ses plutselig igjen.
Bensin hadde jeg fylt i Molde dagen før, så jeg kunne kjøre en god stubb før jeg behøvde å tenke på bensin. Blir litt sein avreise denne gangen, men ca klokka 12 er jeg på hjul. Kjører til E39 og følger denne til ferja Kanestraum-Halsa. Og dagens vær er ikke til å klage på.
7 km etter Halsa svinger jeg av E39, og kjører sør-østover mot Surnadal. En strekning på ca 3mil med ganske så «Tracer-vennlig» vei.
Blir en liten kaffe-stopp på en campingplass litt over halvveis på denne veistrekningen, og bestiller samtidig et rom/leilighet litt sør for Oppdal.
Fra Surnadal på litt kjedeligere veier østover mot Meldal, før jeg svinger av ca 18 km før Berkåk/E6. Dette er en vei jeg ikke har kjørt før, og mistenker at det kan være litt grus. Men pytt pytt, det klarer Tracern.
Er vel snaue 2mil med grei grusvei før det går over til asfalt ved Granasjøen. Og helt ærlig så kunne vel egentlig grusen bare ha fortsatt, for denne asfalten er ikke bra !
![Not talking [-(](./images/smilies/eusa_snooty.gif)
Men vakkert er det her lengst øst i Trollheimen, og i en skråning litt før Skardvatnet stopper jeg for en sein lunsj (klokka var vel nå rundt halv 5).
Vann og Polarbrød med salami og majones smaker helt fortreffelig oppi skråningen her med flott utsikt mot Trollheimen.
Mot Skardvatnet :
Kommer etterhvert til Oppdal der jeg fyller bensin, og handler inn litt øl, snacks, pålegg og en BOXERSHORTS.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ja pga en litt lengre tur enn planlagt hadde jeg ikke flere rene igjen, og vasking utgikk.
Litt sør for Oppdal sjekker jeg inn på Granmo Camping og får en grei leilighet for 700,-
Akkurat da jeg er ferdig med å dusje, banker det på døra i kåken min.
![Think :-k](./images/smilies/eusa_think.gif)
Det er en kar på ferietur med familien, som har sett Tracern utenfor og er litt nysgjerrig på denne. Blir en lengre prat med denne hyggelige karen, for han har nemlig vurdert Tracer som sin neste sykkel.
![ok :thumleft](./images/smilies/023.gif)
Og ikke helt umulig at jeg klarte å overbevise han.
Blir også litt prat med folka i naboleiligheten, før jeg kaster meg på sykkelen og returnerer til Oppdal for en matbit. Er vel tilbake på campingen ca klokka 10, og det blir et par øl og en spaser-tur rundt på området før jeg tar kvelden.
Traff på denne "krabaten" som vandret fritt rundt på campingplassen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
:
Kveld langs elva som renner ved Granmo Camping :
Det er tirsdag morgen og på tide å ta turen hjemover.
Pakking, utsjekk, og plutselig går Tracern friskt oppover Drivdalen mot Hjerkin. Derfra østover til Folldal, der det blir en kaffe-stopp og et hyggelig gjensyn med karen som driver bensinstasjonen der.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hadde nemlig en prat med han i fjor høst også, på hjemturen fra Kristiansund med en noe «skadeskutt» Tracer.
Så kjører jeg sørover mot Atnbrua, med den obligatoriske stoppen ved Solbergplassen med utsikt mot Rondane.
Svinger av og tar veien over Venabufjellet. Fint over der.
En liten stopp ved fjellet Muen :
En liten «Polarbrød-lunsj» og gratis-kaffe på Circle K Ringebu, før den «koselige» E6 skal kjøres en stund.. Kjører den vel i ei mil, og da orker jeg faen ikke mere av trafikken og kø-helvete !
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Vrenger over på Vestsidevegen og følger denne til Tretten, deretter gamleveien utenom Øyertunnelen. Stålsetter meg for de siste 15 km mot Lillehammer på E6 og da kommer regnet. Ei skikkelig skur ! Tar en liten stopp i Lillehammer til regnet gir seg, og så blir det østsiden av Mjøsa til Moelv. Så var det egentlig den forbannede E6 igjen, men dengang ei.
![Dancing \:D/](./images/smilies/eusa_dance.gif)
Hadde egentlig bare tenkt å kjøre litt småveier parallelt sør for E6 til Brumunddal, men plutselig befinner jeg meg på vei til Tingnes ved Helgøya. Tar en lett middag der i form av en meget god elg-burger.
Så blir det straka vegen fra Tingnes til Elverum, i litt «av & på-vær».
Elverum blir turens siste stoppested før jeg er hjemme, og det blir en ENORM soft-is, kaffe og litt «small-talk» med noen lokale motorsyklister på «Sirkel K».
Når vestsidevegen av Glomma fra Elverum til Kirkenær til slutt er unnagjort, kan jeg oppsummere med at trippteller nr.2 nå står på ca 270mil etter en herlig 8dagers-tur.
Vil faktiskt si at dette hadde vært en av de fineste mc-turene jeg har hatt i min 22år lange mc-karriere (ja faktisk muligens den fineste
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
).
Og dette etter at ferieplanen som forelå for bare noen uker siden gikk i vasken, og jeg egentlig var litt usikker på hva jeg da skulle finne på.
Det store utland, alpene etc er selvfølgelig også herlig, men jaggu må jeg si at jeg kan kose meg like mye i vårt eget land.
Avslutter med noen ord om min trofaste «reisekamerat» :
Tracern fungerte knirkefritt gjennom hele turen, og kan vel ikke si at jeg har blitt noe mindre glad i den nå. En herlig sykkel på svingete vestlandsveier ! Har jo kjørt noen turer borti der før, men har aldri kost meg såpass. I mine øyne har denne sykkelen akkurat passe vekt med ca 200kg med nesten full tank, og nok Power. Og en litt oppreist kjørestilling til å kose seg på skikkelig svingete veier. Dempingen har jo fått litt kritikk, men i mine øyne så er denne bra nok til mitt bruk. Jeg syns faktisk den har blitt bedre nå i det siste etter at sykkelen nå nærmer seg 22000km.
Og turbulens etc fungerer nå mye bedre med den kappede «kina-skjermen» påmontert og håndbeskytterne tatt av. Ikke noe problem med høyere hastigheter heller. Har heller ikke noe problemer med «wobbling» under skikkelig pådrag som Tracern også har fått litt «kjeft» for. Eneste er jo som nevnt tidligere litt vondt sete på de lengre dagsetappene, men løsningen er forhåpentlig på vei, i form av et Sargent-sete.
Føler meg vel nesten litt nyforelsket i denne «rakkeren» etter denne turen
![hjerte :smt007](./images/smilies/007.gif)
, så det blir nok en Tracer-sessong til ja. Men blir nok litt roligere tider for Tracern nå utover høsten, for nå trenger den sårt et nytt bakdekk og det er på tide med 20K-service. Men det spørs vel hvor lenge jeg klarer å holde meg unna «min kjære». (vel..ble ikke lenge , for noen dager etter var jeg på tur igjen)
THE END