Avkommene her er fortsatt i skole og opplæring så det er ikle fett økonomisk.
Greit å spytte i litt så en ikke blir umyndiggjort og putta på hjem før tiden.

Palma wrote:Imponerende![]()
![]()
Tjaaa....... I ungdommen hadde en kamerat luftbørse og det var ikke bra for de modellene jeg hadde bygd den gangen. Disse begynte jeg å bygge da jeg var omtrent 18.ojda wrote:Palma wrote:Imponerende![]()
![]()
Sånn gåre når "ungdommen" ikke har riklig tilgang på kinaputter
Desmo wrote:Tjaaa....... I ungdommen hadde en kamerat luftbørse og det var ikke bra for de modellene jeg hadde bygd den gangen. Disse begynte jeg å bygge da jeg var omtrent 18.ojda wrote:Palma wrote:Imponerende![]()
![]()
Sånn gåre når "ungdommen" ikke har riklig tilgang på kinaputter
Så langt har jeg laget 581 til sammen. Det er Spitfirejageren fra 2. Verdenskrig som er mest tallrik. Jeg har laget 61 av den i forskjellige varianter og skalaer eller størrelser om du vil. Så er det Messerschmitt Bf 109 med 36 eksemplarer. Og som nr.3 kommer North American P-51 Mustang med 23. Engelske, tyske og amerikanske fly er det flest av i samlingen.Jompa wrote:Det har gått med noen timer og hundrelapper der, ja.
Jeg klarte å telle 6 F16, hvor mange har du og hva slags fly har du flest av ?
Imponerende samling
Ca 84 Imperial gallons (382 liter) om man skal tro på internettet.pollti wrote:Stemmer det at tankene på Spitfire MK 1 bare tok 184 liter ? Faderen meg lite når en Merlin på 1000 hk skrek etter mat.
Artig link fra testing av Spitfire i 1939. Gjorde ca 8 airmiles/gallon ved 200 mph.mekkern wrote:ved 1000hk så går det vel 15-18 liter i minuttet??
men de fløy vel ikke m gassen i veggen hele tiden..
Det stemmer ikke. De første utgavene hadde to tanker over hverandre mellom motoren og cockpiten. De tok 85 UK Gal eller 386 liter, disse ble senere gjort litt større så de tok 95 UKG eller 432 l. Enda senere ble det laget tanker i vingene på 36 UKG eller 163 l, og en tank i kroppen bak cockpiten på 33 UKG eller 150 l. Dette ga Spitfiren muligheten til å ta med 164 UKG eller 620 l innvendig. Det var også to typer droptanker som kunne festes under midten på vingen. Den ene typen som satt rett på vingen og ble kalt slipper tank hadde 30,90 og 170 UKG kapasitet. Den andre som var en tradisjonell droptank tok 45 og 90 UKG. De ubevæpnede fotorekognoserings Spitt'ene hadde bensintanker i vingene i stedet for bevæpning og med utvendig tank kunne de fint fly fra England og til Berlin for å ta bilder og returnere. Spitfiren var konstruert som en nærforsvars avskjæringsjager og rekkevidden var ikke så viktig siden de aldri fløy langt vekk fra basene. Den tyske Messerschmitt Bf 109 var litt i samme båt, da den også hadde kort rekkevidde. Da de ble brukt til eskorte av de tyske bombeflyene under Blitzen hadde de bare bensin til 15 minutter over London fra baser på den franske kanalkysten. En del 109'ere måtte ned i Kanalen på hjemvei da de var tomme for bensin, mens andre med nød og neppe nådde franskekysten. Da amerikanerne ble med i krigen og startet dagbombingen av Tyskland fløy de først uten eskorte siden B-17 bomberne hadde så mange .50 cal til selvforsvar. Dette var ikke godt nok og de måtte ha eskorte. Til å begynne med brukte de det de hadde tilgjengelig av jagerfly og da hadde de bare eskorte til ca. tyskegrensa siden de ikke hadde jagere med lang nok rekkevidde. Da P-51 Mustang fikk erstattet den opprinnelige Allison V-1710 V-12'eren med Rolls-Royce Merlin som var "snillere" på bensin fikk den også øket tankvolumet. B/C-modellen hadde 330 US Gal eller 1249 liter og D/K hadde 489 USG eller 1851 l med droptanker.pollti wrote:Stemmer det at tankene på Spitfire MK 1 bare tok 184 liter ? Faderen meg lite når en Merlin på 1000 hk skrek etter mat.