Apple iPod

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
LinnSurion

Apple iPod

Post by LinnSurion »

Har tenkt til å kjøpe meg iPod. Vel, tenkte først iPod mini, men den har egentlig liten kapasitet i forhold til prisen. Og dårlig batteri også. Pluss at det blir for liten plass siden jeg først skal betale såpass.
Tenkte kanskje å bestille iPod'en fra apple.com. Hvordan er det da hvis den blir ødelagt eller ikke virker?
Men støtter den wma filer? I tilfelle ikke, er det en måte å gjøre om de filane til noe den støtter? Har dere noen personlige erfaringer fra iPod generelt? Er ikke helt sikker... Hva mener dere? Burde jeg kjøpe den? (har i tilfelle tenkt å kjøpe meg 30 GB'en, 7500 sanger holder det :wink: )
Takk på forhånd. :D
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Apple iPod

Post by ATWindsor »

LinnSurion wrote:Har tenkt til å kjøpe meg iPod. Vel, tenkte først iPod mini, men den har egentlig liten kapasitet i forhold til prisen. Og dårlig batteri også. Pluss at det blir for liten plass siden jeg først skal betale såpass.
Tenkte kanskje å bestille iPod'en fra apple.com. Hvordan er det da hvis den blir ødelagt eller ikke virker?
Men støtter den wma filer? I tilfelle ikke, er det en måte å gjøre om de filane til noe den støtter? Har dere noen personlige erfaringer fra iPod generelt? Er ikke helt sikker... Hva mener dere? Burde jeg kjøpe den? (har i tilfelle tenkt å kjøpe meg 30 GB'en, 7500 sanger holder det :wink: )
Takk på forhånd. :D
Hvorfor vil du gjøre om filer? WMA er ikke akkurat det beste formatet i verden, om du allerede har mp3-filer så er det lite poeng i å gjøre om (all omgjøring av slike filer fører til kvalitetstap), apple sine spillere støtter såvidt jeg vet mp3 og aac. (hvor aac er det teknisk beste formatet av disse to).

AtW
HÃ¥vi

Post by HÃ¥vi »

Du burde se litt på tester av mp3 spillere rundt om kring. Det er ikke ofte Ipoden kommer på topp, og det finner billligere og penere alternativer enn den
Image
brap

Post by brap »

Jeg har en mini og en shuffle 1gb, men hvis jeg skulle kjøpe en mp3-spiller nå ville det blitt nano.

Jeg bruker oftest shufflepodden, siden den er så sinnsykt liten og grei å ta med seg. De største fordelene ved ipod er designet (lett, liten, sinnsykt enkle å bruke) og måten spilleren virker sammen med iTunes.

Hvis du bestiller fra apple.com er det best å bestille fra den norske apple-storen, så slipper du problemer ved reklamasjon.
il4
Winalot

Post by Winalot »

Håvi wrote: og penere alternativer enn den
DET er vel strengt tatt en smakssak :wink:

Jeg har selv ipod og er kjempefornøyd :D Har hatt den i maaange år nå, funker like bra enda...
Image
HÃ¥vi

Post by HÃ¥vi »

Winalot wrote:
Håvi wrote: og penere alternativer enn den
DET er vel strengt tatt en smakssak :wink:

Jeg har selv ipod og er kjempefornøyd :D Har hatt den i maaange år nå, funker like bra enda...
Jo. men designet blir litt vannet ut når "alle" går med den
Image
Winalot

Post by Winalot »

det er sant nok, men det er da kommet ut en ny nå, og nano er det ikke særlig mange som har enda...
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

iPod - Overpriset, Overhypet, Overdimensjonert ! Kjøp deg noe Creative greier isteden :)
Doffen

Post by Doffen »

iPod, super service. Jeg bestilte min over nettet i vinter. nå har jeg mistet den i bakken så mange ganger at harddisken er ødelagt. Skrev at hardisken var ødelagt på apple.com, dagen (!) etterpå kom en hyggelig kar i budbil å hentet den. Fikk ny etter ca. ei uke.

Du får alltid nye øretelefoner, no questions asked +++

Hvis noen av de alternative mp3 spillerne topper apple på service, er jeg sjokkert.
G of the week
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Det er veldig smak og behag, og jeg skal ikke si hva du skal kjøpe eller ikke, men her er det jeg vet:

En kompis av meg har iPod mini, og jeg har Zen micro.
Vi mener begge at den vi har er best :roll:
Kan vel egentlig bare si at fordelen med iPod fremfor Zen er at den har titanium-skall som beskytter godt.
Men hvis spilleren skulle klikke for deg, noe den gjør fra tid til annen, så er iPod noe dritt. For bateriet kan du ikke ta ut, og det går ikke ann å trykke på noen av knappene, altså må spilleren stå på til den tømmes for strøm.
Zen har uttagbart batteri og støtter flere formater enn iPoden. (det verste er at spillerene pleier å klikke rett etter du har lada de... :lol: )
Kompisen min sin iPod klikker i et sett, mens min har stoppa opp tre ganger eller noe på noen måneder.
Mange misliker sense-tastene på Zen, men de vender du deg til.
Lokket over batteriet på Zen micro kan bli litt løst hvis du piller/leker litt mye med det, det er drit.
Ekstrautstyret som medfølger micro er av dårlig kvalitet; den dingsen som skal feste spilleren til belte/lomma knakk før jeg fikk satt den på. :lol:

iPod bruker iTunes til å legge inn sanger, mens creative bruker sitt eget program eller WMP.
iTunes er digg å bruke i forhold til Creative sitt program som både er mindre oversiktlig og mer tungvindt å bruke. Ikke nok med det, men programmet havarerer i tide og utide også :evil:

Zen micro har forresten 5GB minne og koster ca 1500kr. (jeg gav 1699 for noen måneder siden)

Hvis du skal ha med deg spilleren overalt så er mini-harddiskspillerene mye mer praktiske enn "tungvekterne".
En i klassen min har iPod Photo, og den er diger!
iPod mini er tynnere enn Zen micro, mens Zen er kortere og tykkere enn Ipod. Volumet er nokså likt.

Lyden i Zen micro er serdeles god hvis du investerer i orntlige propper, iPoden gir ikke like høyt volum hvis du ikke fjerner "plomba".

Men så finnes det flere typer også da, som Sony for eksempel. De er litt dyre, men er nok verdt pengene.
Winalot

Post by Winalot »

Gixxerman wrote:iPod - Overpriset, Overhypet, Overdimensjonert ! Kjøp deg noe Creative greier isteden :)
lillesøsteren min har creative zen micro, bruker verdens mest dårlige program ever. Klikker, gjør maskinen treg og generelt dårlig brukergrensesnitt. Itunes fungerer mye lettere og oversiktig....
Image
HÃ¥vi

Post by HÃ¥vi »

Gixxerman wrote:iPod - Overpriset, Overhypet, Overdimensjonert ! Kjøp deg noe Creative greier isteden :)
Har en Zen micro i huset. den spiller veldig bra. og er ganske søt i grunnen.

EN jeg kjenner har en Iriver med fargeskjerm. den ser ganske bra ut er fin størelse på og høres helt fin ut.
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Itunes ser jeg på som spyware drit. Følger med quicktime som også er no forbanna skit. La inn Quicktime igår fordi jeg trengte det for å se et klipp på nettet. Så starter det opp slike online tjenester for begge programvarene ved hver oppstart selvom jeg hadde fjernet oppstartsnøklene. Hmm, merkelig. Og hvorfor skal jeg gidde å ha noe drit kjørende i bakgrunnen som jeg ikke trenger. Jeg vil bare ha en avspiller. Når Itunes er sånt som MÅ følge med annen programvare så ser jeg på det som et program som bare er der og som jeg aldri kommer til å bruke, i tillegg sender det ut masse informasjon fra meg som jeg ikke trenger å sende ut. Derfor har jeg nå slettet begge søpleprogrammene.
LinnSurion

Post by LinnSurion »

Men hvordan blir det med fil-formatene da? Har for det meste wma. filer, kan jeg/må jeg bytte det over til noe annet? Og hvordan?
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
_Adler_

Post by _Adler_ »

Kjøp Creative Zen Touch! Har vunnet mange testet og er heller ikke så altfor dyr, ligger vell på litt under 2000 kr! 20 gb lagringsplass, veldig god lyd osv. En venn av meg har den :)
I-pod har dårligere lydkvalitet i forhold til Zen, i følge ham.
Yamaha Aerox 2004

Image
Post Reply