mekkern wrote:Så det er "din skyld" at det er drittvær!
Hadde ikke du satt på sommerhjul på djevelbilen i går så hadde nok ikke dette været vært i dag!
tror bilen din har tre 6-tall i chassisnr.
fra spøk til alvor- det må da snart bli varmere???
Den ble utviklet av NSU og det finnes reklamebilder for NSU K70, men den ble aldri solgt som NSU. Da den kom i salg var det med VW-merker som var den eneste forandringen på bilen. Fra august 1972 fikk den fire runde hovedlykter for å skille den mer fra NSU. LS-modellen hadde en 1,8 motor med 100 hk. K70 hadde 1,6 med 75 hk og K70L samme motor med 90 hk. grunnen til modellnavnet er en henvisning til motortypen. Kolben 70 ps, eller stempelmotor med 70 hk. Dette fordi NSU laget Ro80 på samme tid og det betydde Rotationskolben 80 . Fant dette etter litt googling. NSU gikk inn i Auto Union der Audi også var med i 1969 og siden Volkswagen kjøpte Audi/Auto Union fra Daimler-Benz i 1964 endte det med at K70 ble solgt som VW.916 wrote:Det er vel en K70, som det vel egentlig var meningen skulle bli en NSU hvis det merket hadde fortsatt og eksistere.
Stemmer det, Bikeridr, i vertfall etter hva folk sier at Ro80-eiere hilste på den måten. Var vel ikke så ille at motorene ble skiftet før olja? Nå vet jeg det at de slet veldig med de tetningene som sitter i "hjørnene" på det en kan kalle stempelet. De var rett og slett ikke holdbare nok. Men Mazda knekte den koden etter hvert som de laget RX modellene. Problemet med en wankel er bensinøkonomien. Den går med mye fetere blanding enn en stempelmotor for å kjøle "stempelet". I en stempelmotor er det jo kjølekanaler hele veien rundt sylindrene mens i en wankel har en det forholdvis store "stempelet" som ikke kan kjøles på den måten.Bikeridr wrote:K70 husker jeg. Var en av Pappas søskenbarn som hadde en slik. Knall gul
Minnes også etpar lærere på ungdomsskolen som hadde de. Grønn metallic og hvit..
NSU, ja. De med wankel. Var det ikke de som hilste på hverandre med x antall finge når de møttes på veien? Antall fingre viste hvor mange motorbytter de hadde hatt.
Ettersom jeg har hørt (av Pappa), så byttet NSU-eiere aldri olje da de byttet motor istedet
Volvo 66 ble den hetende. Og Volvo 343/345 hadde også variomatic til og begynne med. Den var meningen at skulle være DAF 77.mekkern wrote:DAF 66 med variomatic.
Ble også solgt som Volvo et eller annet minns jeg.
Jeg visste det var noe spesielt med clutchen på Ro80, men husket ikke hva. Så jeg googlet og fant dette i en artikkel fra autospeed.com; Similar to the Sportmatic design used in some Porsches of the time, the Fichtel and Sachs semi-automatic used a vacuum servo-controlled clutch, a torque converter and a 3-speed all-synchro transmission. Incorporated in the gear lever knob was a micro-switch that triggered the clutch.916 wrote:Men RO80 hadde automatisk clutch. Det var en microbryter i girkula, når du la hånden på den koblet clutchen ut.