Bygging av garasje

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Bygging av garasje

Post by Trondgv »

Hei. I løpet av sommeren skal jeg bygge garasje. Jeg tenkte derfor at jeg kunne starte en liten byggetråd her, er jo tross alt MC som skal parkeres og skrus på der inne. Såle og grunnmur er støpt samt at søknad er godkjent. I grunn er det bare til å sette i gang med byggingen. Garasjen skal selvsagt være isolert og er på 49m2.

Jeg kommer til å gjøre det meste selv i sammen med bekjente som kan dette, det kan nemlig ikke jeg. [emoji38] Er det noen som vet om det finnes en slags kalkulator eller tilsvarende for å beregne pris på materialer osv? Eller blir det lettest å bare sende inn tegning til flere byggvareforhandlere? Jeg vil også gjøre noen småendringer på garasjen som må tas med i beregningen på garasjen.

Det finnes helt sikker forumt beregnt for akkurat ting som dette, men jeg regner med at det finnes et par kyndige her også som kan komme med gode forslag før og under byggingen.

Kommer til å holde denne tråden oppdatert etterhvert som byggingen settes i gang vis det finnes noen interesse for dette.

Image
Last edited by Trondgv on 29 Apr 2018 19:37, edited 1 time in total.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Bygging av garasje

Post by JK95 »

Dette blir spennende =D>
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Bygging av garasje

Post by Snikkeren »

Det greieste er å sende forespørsel til forskjellige byggevarehandlere, og få tilbud på material til garasjen. Sørg da for å spesifisere ønskene dine så godt som mulig, sånn at de priser etter likt grunnlag.

Og hvis du vil ha det ekstra enkelt, så ber du om pris på Precut reisverk til garasjen også. Dette kan du få spesifisert pris på, sånn at du kan vurdere om du synes det er verdt det. Precut kan være tidsbesparende, og gjør byggingen til en lek. Ihvertfall med Precut’en vi leverer. Da kommer alle sviller med ferdig frest spor for stenderne, og hakk for nødvendig bæring over åpninger.

Blir kjekt å følge med på denne tråden. [emoji106]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bygging av garasje

Post by tshansen »

Nå er det jaggu noen år siden jeg regnet på materialer og skrev materialliste selv. Men litt gøy er det, og litt lett å bomme med x antall meter både ene eller andre veien :lol: Fordelen er at det er lett å få levere tilbake eller hente ut mer om nødvendig.

Du kan jo enkelt som snikkeren sier, sende inn forespørsel... eller du kan bruke de målene du har og regne deg ut antal meter av gitt dimensjon treverk. Bolter, stormsikring, papp til å legge mot muren, lekter, isolasjon, asfaltplater, duk, takstoler, undertak (forenklet?) også hva du skal ha av tetting på taket. Samt lister (bord) til å ha rundt vindu. til kisten. spiker, skruer osv osv
Det er en utrolig artig prosess å gjøre selv fra begynnelse til slutt. Det tar nok mye lengre tid, siden du ikke har greie på det, men herregud så givende når du får det til. Å det skal ikke mye rettledning til der du er usikker før det går av seg selv. :thumleft

Gleder meg til å følge med... Ingen ting er som å sitte i godstolen, med kaffekoppen å se andre jobbe :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

Snikkeren wrote:Det greieste er å sende forespørsel til forskjellige byggevarehandlere, og få tilbud på material til garasjen. Sørg da for å spesifisere ønskene dine så godt som mulig, sånn at de priser etter likt grunnlag.

Og hvis du vil ha det ekstra enkelt, så ber du om pris på Precut reisverk til garasjen også. Dette kan du få spesifisert pris på, sånn at du kan vurdere om du synes det er verdt det. Precut kan være tidsbesparende, og gjør byggingen til en lek. Ihvertfall med Precut’en vi leverer. Da kommer alle sviller med ferdig frest spor for stenderne, og hakk for nødvendig bæring over åpninger.

Blir kjekt å følge med på denne tråden. [emoji106]
Supert, takk for hjelpen. Da blir det en liten runde med de forskjellige sjappene i nærheten. :thumleft
tshansen wrote:Nå er det jaggu noen år siden jeg regnet på materialer og skrev materialliste selv. Men litt gøy er det, og litt lett å bomme med x antall meter både ene eller andre veien :lol: Fordelen er at det er lett å få levere tilbake eller hente ut mer om nødvendig.

Du kan jo enkelt som snikkeren sier, sende inn forespørsel... eller du kan bruke de målene du har og regne deg ut antal meter av gitt dimensjon treverk. Bolter, stormsikring, papp til å legge mot muren, lekter, isolasjon, asfaltplater, duk, takstoler, undertak (forenklet?) også hva du skal ha av tetting på taket. Samt lister (bord) til å ha rundt vindu. til kisten. spiker, skruer osv osv
Det er en utrolig artig prosess å gjøre selv fra begynnelse til slutt. Det tar nok mye lengre tid, siden du ikke har greie på det, men herregud så givende når du får det til. Å det skal ikke mye rettledning til der du er usikker før det går av seg selv. :thumleft

Gleder meg til å følge med... Ingen ting er som å sitte i godstolen, med kaffekoppen å se andre jobbe :lol: :lol:
Det blir nok litt bomming ja, men det skal jeg klare å leve med. Er jo sånt en lærer av. Skal prøve å holde oppdatert imens jeg jobber. 8)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bygging av garasje

Post by kvase »

Plassbygd garasje etter egne tanker er best--
Takstoler kjøper du ferdige helst A takstoler produsenten er flinke til beregne slike for ditt bruk
Husk god lagerplass på hemsen kan være gull vært-
Tipper liggende weder-bord er det enkleste som kledning tror det er mye av det på vestkysten passer bra for vått element.
Spørsmålet er skal du ha varm garasje og varm hems da er vanlig tak bord papp+sløyfer +lekter +taksten best -bruk for all del ikke form pressa plater da limet gjør platene potta tette og derpå dårlig avfukting (kondens=råte)
For de som veit så er mye av de nye tette bygga en små bombe av fallgruver for uriktig bruks måte.
litt moro lesing https://gjoerdetselv.com/bygninger/garasje
Å trist lesing https://www.tu.no/artikler/husene-ble-p ... ves/435944
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bygging av garasje

Post by kvase »

http://byggebolig.no/
Husk på vor du skal ha mye godt arbeids lys inne strømuttak etc.-
ute lys som lyser på bygget ikke mitt i tryne på deg når det blir mørt å trist på høsten
Du kan også oppgi riktig mål av ringmuren til en garasjeprodusent å få tegninger å ferdig kappa stendere og andre ting slik at du bygger det enkelt alene etter en annvisning
http://byggebolig.no/innhold/leverandorguiden/Garasje
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bygging av garasje

Post by knutk »

Siden vi er godt i gang med synsing, her kommer litt til:

Det første man må finne ut er om man bor et sted man ønsker å være over lenger tid, eller om boligene er et trinn på veien mot det endelige mål: Huset med stor H.

Om man forventer å avhende kåken i løpet av 5-6 år til fordel for noe mer attraktivt bør man bygge på billigst mulig måte inne rimelighetens grense. 9 av 10 potensielle huskjøpere ser kun på areal når de vurderer en garasje. De verdsetter ikke om man legger ned ekstra kostnader, og vil ikke betale for det.

Derimot, om du anser boligen for et blivende sted for fremtiden anbefaler jeg det stikk motsatte.
Vet ikke om ambisjonene fra start av er fullisolert og oppvarmet garasje, dvs. et verksted med stor port. I så fall er det grei skuring.

Om ambisjonene er et hus hvor man kun parkerer biler vil jeg anbefale at man legger på litt ekstra i form av dimensjonering. Det koster lite ekstra å gjøre veggene en dimensjon tykkere for potensiell senere isolering. Bygg ytterveggen som om den skulle isoleres. Jeg ville ha lukket taket med en gang, kun med adgangsmulighet. Men også her ville jeg tilrettelegge for senere potensiell isolering. Atter en gang, koster lite ekstra men kan bety mye senere.

Hvorfor lukke taket: Jo man samler bestandig dritt frem til det blir fullt. Først da begynner man å kaste. Dritten man samler blir med stor sannsynlighet aldre brukt igjen, man håper og tror, men det skjer ikke. Dritten bare blir liggende og ta opp plass. Mye bedre å lukke taket og male det hvitt så lyset reflekterer godt.

Jeg ville også lage til et punkt eller to i taket som gjør det mulig å løfte 500 kg. Utrolig kjekt å kunne løfte en sykkel fra oven. Har det ikke selv i min garasje, men har savnet det ofte.

Lykke til. Blir spennen de å følge med.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bygging av garasje

Post by mekkern »

knutk wrote:Siden vi er godt i gang med synsing, her kommer litt til:
Hvorfor lukke taket: Jo man samler bestandig dritt frem til det blir fullt. Først da begynner man å kaste. Dritten man samler blir med stor sannsynlighet aldre brukt igjen, man håper og tror, men det skjer ikke. Dritten bare blir liggende og ta opp plass. Mye bedre å lukke taket og male det hvitt så lyset reflekterer godt.

Jeg ville også lage til et punkt eller to i taket som gjør det mulig å løfte 500 kg.
.
Jeg stiller meg nok en gang bak KnutK sine betraktninger. :thumleft
Når det gjelder investeringer og tidsperspektiver er dette litt viktig, for en eventuell neste eier vurderer investeringene på et annet grunnlag.
Men spesielt når det gjelder at "ting" blir søppel og løftemuligheter-ev en h-bjelke mellom to 500kg punkt med løpekatt...

Lykke til forresten! :D
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

Takker for mange gode tips! Garasjen skal fullisoleres og være oppvarmet. Varmepumpe er planen. Den skal brukes til både parkering, skruing og ljuging på lørdagskveldene. Jeg vil ha hems i garasjen hvor jeg har planer om lagring av dekk, deler osv. Jeg vet det fort kan bli rot av en hems, men jeg hater å samle på ting jeg ikke har bruk for så tror ikke det blir det største problemet. Trappen kommer til å bli i det ene hjørnet av garasjen, og vurderer her en "nedfellbar" som mange hus har opp til kryploftet. Får dermed bedre plass og det hele ser litt ryddigere ut. Ovenfor her skal det plasseres en winsj i tilfelle jeg skal ha litt tyngre ting opp og ned. :thumleft
Jeg har allerede planer om en H-bjelke med løpekatt i taket 8)
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Bygging av garasje

Post by KliffArne »

Før du eventuellt bestiller materialer til en 49 m2 garasje, så bør du måle grunnmuren en gang til. Kan umulig være 49 m2 den?

Ellers er vel det meste sagt. Bygde selv garasje for noen år siden, gikk rundt på Karmøy og fikk pris på det forskjellige, det var noen kroner å spare på å kjøpe litt her og litt der. Men nå er vel du begynt i oljå, så da betyr vel ikke penger noe

Takstolene får du ferdig produsert, etter mål og ønske. Billigere enn du klarer lage dem selv. Jeg havna på Sotra med bestillingen, levert hjem på døra. Takstein var Monter på Vea billigst, den gang.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

KliffArne wrote:Før du eventuellt bestiller materialer til en 49 m2 garasje, så bør du måle grunnmuren en gang til. Kan umulig være 49 m2 den?

Ellers er vel det meste sagt. Bygde selv garasje for noen år siden, gikk rundt på Karmøy og fikk pris på det forskjellige, det var noen kroner å spare på å kjøpe litt her og litt der. Men nå er vel du begynt i oljå, så da betyr vel ikke penger noe

Takstolene får du ferdig produsert, etter mål og ønske. Billigere enn du klarer lage dem selv. Jeg havna på Sotra med bestillingen, levert hjem på døra. Takstein var Monter på Vea billigst, den gang.
Den er 7x7m, det tilsier 49m2 i midt hode. Målt med målebånd fra Biltema, så det kan jo være feil [emoji38]

Penger betyr selvsagt litt, må jo få råd til ny moped snart [emoji16]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: RE: Re: Bygging av garasje

Post by Tommas »

Trondgv wrote:Målt med målebånd fra Biltema, så det kan jo være feil [emoji38]
Sukk, da er det nok knappe 5x5 8)

Er forresten et par ganske aktive garasjegrupper på Facebook. Tror det er best å bruke som inspirasjon, ellers kan man lett bli fanget i en myr av sinte folk som krangler om diffusjonssperrer og planketykkelser :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RE: Re: Bygging av garasje

Post by tshansen »

Trondgv wrote:
Den er 7x7m, det tilsier 49m2 i midt hode. Målt med målebånd fra Biltema, så det kan jo være feil [emoji38]

Penger betyr selvsagt litt, må jo få råd til ny moped snart [emoji16]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Det er grunnflaten på garasjegulvet du regner ut på den måten. Skal du regne materialer til en garasje selv, kan det være en fordel å regne ut kvadraten på hver vegg, for så å legge dette sammen. Men mulig de som regner på slikt baserer seg på kvm grunnflate. Det har jeg ikke greie på :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

tshansen wrote:
Trondgv wrote:
Den er 7x7m, det tilsier 49m2 i midt hode. Målt med målebånd fra Biltema, så det kan jo være feil [emoji38]

Penger betyr selvsagt litt, må jo få råd til ny moped snart [emoji16]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Det er grunnflaten på garasjegulvet du regner ut på den måten. Skal du regne materialer til en garasje selv, kan det være en fordel å regne ut kvadraten på hver vegg, for så å legge dette sammen. Men mulig de som regner på slikt baserer seg på kvm grunnflate. Det har jeg ikke greie på :thumleft
Jepp, jeg går utifra at det var det KliffArne også tenkte på. Jeg har funnet en side som kalkulerer veggareal når en legger in alle målene en har. :thumleft
Tommas wrote:
Trondgv wrote:Målt med målebånd fra Biltema, så det kan jo være feil [emoji38]
Sukk, da er det nok knappe 5x5 8)

Er forresten et par ganske aktive garasjegrupper på Facebook. Tror det er best å bruke som inspirasjon, ellers kan man lett bli fanget i en myr av sinte folk som krangler om diffusjonssperrer og planketykkelser :lol:
Spørs om jeg får plass til noe MC der inne i det hele tatt. :lol:

Jeg er medlem i noen av de gruppene selv. Greit å bruke til inspirasjon og enklere spørsmål, men trenger ikke å dra det noe lenger enn som så. :lol:
Post Reply