Apple iPod

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
gilera rp

Post by gilera rp »

Det er jo ikke det, er man først ute med noe, har man rett på patent.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

gilera rp wrote:Det er jo ikke det, er man først ute med noe, har man rett på patent.
Nei, folk patenterer simple ting som aldri skulle ha vært patentert, og de patenterer det på en alt for generell måte som gjør at det hemmer utvikling for store områder av software-industrien, software-patenter generellt er stort sett en uting.

AtW
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

ATWindsor wrote:
gilera rp wrote:Det er jo ikke det, er man først ute med noe, har man rett på patent.
Nei, folk patenterer simple ting som aldri skulle ha vært patentert, og de patenterer det på en alt for generell måte som gjør at det hemmer utvikling for store områder av software-industrien, software-patenter generellt er stort sett en uting.

AtW
Patentering er grunne for stadig utvikling. Det er sikkerheten man har for å få igjen den store investeringen det er å utvikle nye ting, som software.

Sorry ATW, men det der var korttenkt. :wink:
ATWindsor

Post by ATWindsor »

lassie wrote:
ATWindsor wrote:

AtW
Patentering er grunne for stadig utvikling. Det er sikkerheten man har for å få igjen den store investeringen det er å utvikle nye ting, som software.

Sorry ATW, men det der var korttenkt. :wink:
Nei det er det ikke, om du ser på software-industrien så ser du overdreven patentering som hemmer utviklingen, større firmaer tar ut ørten patenter bare for å ha noen "mot-patenter" om de blir saksøkt. Det finnes mange patenter som omhandler ting som ikke er nye. Menyer av metadata? Det er ikke akkurat revulosjonerende over det, dessuten er det alt for vidt, det dekker over mye mer enn mp3-spillere, og det er ikke engang en ny ide, det er bare at de tilfeldigvis var de første som brukte det i en bærbar spiller, ikke et annet sted.

Patenter i selv er ingen dårlig ide, software-patenter, DNA-patenter, og patenter på alt mulig jalla og slike ting undergraver systemet.

AtW
lassie

Post by lassie »

Nei, jeg ser ikke det, forklar.
ATWindsor

Post by ATWindsor »

lassie wrote:Nei, jeg ser ikke det, forklar.
Det finnes en enorm mengde latterlige software-patenter på ting som er brukt før, og er alt for vidt og simpelt. Noen eksempler:

One-click online shopping (U.S. Patent No. 5,960,411.)
Online shopping carts (U.S. Patent No. 5,715,314.)
The hyperlink (U.S. Patent No. 4,873,662.)
Video streaming (U.S. Patent No. 5,132,992.)
Internationalizing domain names (U.S. Patent No. 6,182,148.)
Pop-up windows (U.S. Patent No. 6,389,458.)
Targeted banner ads (U.S. Patent No. 6,026,368.)
Paying with a credit card online (U.S. Patent No. 6,289,319.)
Framed browsing; (U.S. Patent Nos. 5,933,841 & 6,442,574.) and
Affiliate linking (U.S. Patent No. 6,029,141.)

Dette hemmer utvilkling istedenfor å fremme det.

AtW
lassie

Post by lassie »

Dette er da ikke det man kan kalle softwarepatenter, i ordets rette forstand. Tror ikke utviklingen ville gått fortere uten patenter på det meste av det du nevner, tvert imot vil man finne andre løsninger når man må betale til de som har patenten.

Men at mye av det du nevner der er tull å patentere, det er nok riktig hvis man ikke tenker på penger.
Winalot

Post by Winalot »

Det creative har tatt patent på er menysystemet med å sortere sporlåter etter artist, album osv. Er helt på trynet patent, for da kan Creative ta lisensavtaler med alle som vil sortere musikken sin sånn noenlunde fornuftig :?

går ut på at brukeren velger musikkspor gjennom en serie skjermbilder, for eksempel først artist, deretter album og til slutt spor
Hvilken andre måter skal en kunne sortere musikk på opptil 60 GB? med alle sangene listet opp side for side... :roll:
Image
ATWindsor

Post by ATWindsor »

lassie wrote:Dette er da ikke det man kan kalle softwarepatenter, i ordets rette forstand. Tror ikke utviklingen ville gått fortere uten patenter på det meste av det du nevner, tvert imot vil man finne andre løsninger når man må betale til de som har patenten.

Men at mye av det du nevner der er tull å patentere, det er nok riktig hvis man ikke tenker på penger.
Det går under software-patenter. Patenter som ikke gavner samfunnet mener jeg er tåplig, og jeg synes ikke slike patenter gavner samfunnet. Mengden softwarepatenter hindrer utviklingen fordi de er så mange, simple og generelle at man risikerer å få et eller annet patent slengt i trynet uansett hva man lager.

AtW
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

magnus wrote:1.
Æ'ndalitten wrote:Men hvis spilleren skulle klikke for deg, noe den gjør fra tid til annen, så er iPod noe dritt. For bateriet kan du ikke ta ut, og det går ikke ann å trykke på noen av knappene, altså må spilleren stå på til den tømmes for strøm.
RTFM! Du må holde inn to taster så restarter den seg, ikke noe problem.

2.
Æ'ndalitten wrote:Mange misliker sense-tastene på Zen, men de vender du deg til.
Vanskelig å treffe nøyaktig med scrollesystemet deres, dessuten scroller det med samme hastighet hele tiden og da tar det en evighet før du kommer dit du vil. Tastene er forøvrig kronglete plasert.

3. ...Creativen har en idiotisk rund form under....

4.
Gixxerman wrote:Skulle jeg hatt noe idag så hadde det uten tvil blitt denne. Nå har ikke jeg personlig noe ytterst stort behov for mp3-spiller for tiden, men vi får se. Fått gode omtaler og har nok av plass. Jeg støtter bare ikke iPod, and that's final :wink:
Spilleren der er overhodet ikke god, og vi har allerede skjønt at du ikke liker iPod, så da trenger du ikke gjenta deg selv i 15 poster.

5.
Gixxerman wrote:Angående kundeservice doffen så får jeg vel si som så: Er du en klondrian så får du forbli en klondrian. Ta vare på tingene du har så holder de seg veldig godt. Kan jo si at jeg til nå aldri har klart å ødelegge en eneste mobil jeg har hatt
Ja, så selv om den skulle gå i stykker ved produksjonsfeil så er det best å ha dårlig kundeservice, eller hva?

6.
Eike_Oak wrote:Når jeg tenker meg om er Ipod litt som K750i :P Folk kjøper det fordi de ikke sjekker markedet godt nok på forhånd, og siden så mange har det fra før må det jo være bra
Folk tester en iPod, merker at den er enkel og bruke, lekkert design osv. osv. derfor kjøper de seg en iPod.

7.
gilera rp wrote:Forresten: det er kanskje en liten vekker at Creative Zen micro vinner en hau av tester: den er anbefalt produkt av dinside.no, fått prisen for beste digitale gjenstand 2004, m.m:
Creative vant også 'Best of CES' Award for Creative Zen Micro Photo, så der tapte ipod nano. Men ipod er ihvertfall fine å se på... Sålenge ikke alle har en, noe som foreløpig ikke er tilfellet med nano..
Nå skal det jo sies at Apple vinner en haug med andre tester, men taper som regel litt på pris, og at enkelte folk rett og slett bare er Apple-fiendtlige (kan man fort se her i denne tråden og).
1. Ikke lett...; egentlig umulig i grunn, for når spilleren klikker reagerer den ikke på noen tastetrykk :roll:

2. Føler veldig for si at man ikke scroler med samme hastighet hele tiden, det går fortere hvis man holder nede i et sekund eller noe, eller hvis man drar tommelen over fort.
At du synes tastene er kronglete plassert er din mening.

3. HÆ?!?

4. Du som klager på at alle er så "apple-fientlige" burde i alle fall vise respekt for de andre spillerene og ikke være "alt som ikke er apple-fientlig" :? du gir i alle fall utrykk for at iPod er DEN eneste og beste spilleren og at alt annent er noe billig jalla-kopiert skrap. :shock:

5. Godt poeng! :wink:

6. Eike har et poeng der, veldig mange kjøper iPod fordi det gir status. Særlig de som er mellom 12 og 16 tenker mye på dette.

7. Nok et eksempel på punkt 4 :roll:

Men jeg må bare nevne at alt som går på utseende, brukervenlighet, meny-design og ting som det er noe som hver enkelt har sin egen mening om. Det er greit å dele sin egen mening med andre, men prøv nå i hvertfall å ikke si at "sånn er det, den er stygg og upraktisk, mens denne er best og finest".

Det er nok å se på hva vi kjører her i forumet. Jeg for min del ville aldri kjørt scooter, for de synes ikke jeg er noe fine og se på osv... andre igjen ville aldri kjørt girmoped fordi de mener det er "harry".
Noen liker RS, andre kan ikke fordra den. Noen mener at HD er den ultimate MC, andre sier Hayabusa.

Tester på internett kan både være nyttige og veiledende; serlig de som er foretatt av seriøse nettsteder som f.eks Dinside og tv2 hjelper deg.
Å lese på produsentens egen hjemmeside deriomot...det er aldri til å stole på. Det er jo klart at deres produkt er best!

En ting jeg vil anbefale deg Linn, er å ta deg en tur rundt på forskjellige butikker og høre hva de mener og vet om spilleren du har lyst på, og nesten viktigst av alt, om dens konkurenter.
Du må jo selvfølgelig få ta på spillerene, se på de og trykke på knappene; det er butikkpersonalet veldig ofte behjelpelige med.

Og til sist, kjøp for all del nye ørepropper, for uansett hvilken mp3 du velger så er lydopplevelsen og kvaliteten på de orginale aldri bra.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

ZZzZzzznoooork :smt015
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Hehe...tom for kaffe nå? :P
ATWindsor

Post by ATWindsor »

"Tester på internett kan både være nyttige og veiledende; serlig de som er foretatt av seriøse nettsteder som f.eks Dinside og tv2 hjelper deg.
"

Host host, jeg vil nå ikke akkurat kalle de testene "seriøse", mange av de har til dels underlige konklusjoner og innvendinger, men de kan i det minste gi en ledetråd. Men begynner ikke dette å spinne veldig ut, Linn har jo allerede sagt hun vil ha en ipod?

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

ATWindsor wrote: Men begynner ikke dette å spinne veldig ut, Linn har jo allerede sagt hun vil ha en ipod?

AtW
Fint du innså det først som sist :wink: Enig deg angående patenter og slikt :)
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Æ'ndalitten wrote:
Eike_Oak wrote:Når jeg tenker meg om er Ipod litt som K750i :P Folk kjøper det fordi de ikke sjekker markedet godt nok på forhånd, og siden så mange har det fra før må det jo være bra
Folk tester en iPod, merker at den er enkel og bruke, lekkert design osv. osv. derfor kjøper de seg en iPod.
iPod er verken enkel eller god å bruke. Den er bare mote/statussymbol, punktum.
- Skyt her -
Post Reply