Bilkøer er noe som
ikke har endret seg mye..
Når vi bodde i Numedal (nesten Svene) og fattern hadde sluttet til fellesferien så ble bobla pakket og vi reiste nedover til Svinesund (Svalerødkilen)og hytta.
dette var en heldagstur og det som kaltes europavei(E6) gikk nesten oppå trappa hos mange, og det ble ofte stopp i småstedene når utvandringen fra byene sto på.
Jeg husker spesielt en episode fra litt uti 70åra da vi sto fast i Sarpsborg og jeg gikk og handlet i en kiosk for meg og min eldre bror med kone som kom i bilen bak.
på den tiden jeg handlet hadde bilene flyttet seg 10-12 meter.. vi snakket om dette sist sommer da vi mimret litt om hytta og vi fant ut at vi hadde nok brukt nærmere 2,5-3 timer på Sarpsborg den gangen, kan jo ha vært en ulykke eller noe også men på den tiden fikk man jo ikke greie på slikt uten videre.
Køkjøring med kjøretøy fra 60-70tallet var jo en historie for seg selv-clutcher som svei seg og biler som kokte var jo helt naturlig.
At det er køer i dagens samfunn med den økte bilbruken er jo naturlig men det har jo vært en utbedring av veistandarden og kapasiteten i store deler av landet.
Selv om jeg stusser litt på hvor de setter inn midlene.
Men takk for at det finnes alternativer til de kjedelige motorveiene fortsatt.
Appropo kø:
Vannet står i kø for å komme seg i havet nå også- Ved Mjødalen bro ovenfor Drammen så går det 1500 kubikkmeter pr sekund nå...
kikket ved Kaggefoss i Snarumselva i går og der kom det ei jolle med vannet-den overlevde ikke turen ned fossen gitt-så bare et par biter med flyteskum som spratt rundt.