Lasses Freewind, Pirelli Scorpion Trail 2
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind, langhelg på 2 hjul
Setter avgårde om halvannen time. Sikter mot Aursjøvegen sammen med en kollega som er relativt fersk på MC. Han kjører Honda NC750. Satser på telt og primus.
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind, langhelg på 2 hjul

Nå sitter vi og spiser frokost i Åndalsnes.
Campet i Bakgården til et elektrofirma.

Strynefjellet, Geiranger og Trollstigen viste seg fra sin beste side i går. Dæven for en fin tur vi hadde !


Sent from my iPhone using Tapatalk
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4844
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Lasses Freewind, langhelg på 2 hjul
God tur videre. Hadde også en fantastisk tur over Trollstigen og Geiranger i uka.
Nå venter jeg på ferga til Agdenes.
Planen er Hjerkinn -> Alvdal og så Trontoppen i morgen.
Nå venter jeg på ferga til Agdenes.
Planen er Hjerkinn -> Alvdal og så Trontoppen i morgen.
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind, langhelg på 2 hjul
Dagens høydepunkt har vært Aursjøvegen. Søkke ta for et landskap og for en vei ! Var en del rullegrus, men lite trafikk sånn at det gikk an å være i sin egen verden. Biken storkoste seg og tkc70 fungerer fint på slikt føre også. 
Amund sleit kanskje litt mer med nesten blankslitte metzeler gatedekk, men vafler med sunndalsgraut veide opp for svetten.

Vi traff et følge på tre sykler på hytten der. En BMW XR, en Afrika twin og av alle ting en ducati diavel... det må ha vært litt av en tur !

Veiene nedover til Otta var bein, men fine fra otta og opp hit.
Nå er vi på Randsverk like før Valdresflya.
Fant en tilrettelagt villcamp langs veien. En skarp i hver fot og en øl til maten så går nok øynene igjen før halv elleve.





Sent from my iPhone using Tapatalk

Amund sleit kanskje litt mer med nesten blankslitte metzeler gatedekk, men vafler med sunndalsgraut veide opp for svetten.

Vi traff et følge på tre sykler på hytten der. En BMW XR, en Afrika twin og av alle ting en ducati diavel... det må ha vært litt av en tur !

Veiene nedover til Otta var bein, men fine fra otta og opp hit.
Nå er vi på Randsverk like før Valdresflya.
Fant en tilrettelagt villcamp langs veien. En skarp i hver fot og en øl til maten så går nok øynene igjen før halv elleve.





Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind, langhelg på 2 hjul
Dagen startet 0800 med revelje i form av en mobilkran som passerte med full motorbrems innkoblet forbi campen vår på Randsverk. Før 0900 var vi på hjul og entret Valdresflya nesten alene. Her er det åresvis siden jeg har vært, og dæven døtte for en utsikt. Herfra kan en vel se brorparten av riket.. Ikke en sky har vi sett hele turen. Kalde netter og steikende dager.
Magda feiret "bursdag" på Tyinveien, like før vi begynte nedstigningen til Øvre Årdal.

45000 km. Klarer vi 50k før sommeren er over tro?
I Øvre Årdal møtte vi noen meget interessante mennesker i en 1978 mod Nissan Skyline.

Disse hyggelige karene fra Kuwait hadde kjørt hele veien, og tenkte å fortsette til Geiranger, og derfra østover til Russland for å hende opp i hjemlandet via halve jordkloden.

Fra Øvre Årdal tok vi beine vegen til Lærdal hvor vi spiste på kroen ved tunellen. Meget oppegående mat!

Derfra kjørte vi tilbake til Lærdalsøyri og tok Aurlandsvegen over fjellet. Dette var også en ny opplevelse for meg. Mye turister oppå her, men også en fantastisk rute. Midt oppå der fant jeg en grusvei som ledet opp til en stor mast. Amund var tom for dekk, så han ventet nede i frykt for punktering. Gladgassing hele veien til topps bød på en formidabel "på toppen av verden" følelse.



Nå er vi kommet hjem, en dag tidligere enn planlagt, men det skal bli godt med en hel dag til å stelle med Magda. Hun er tross alt 45000km nå og trenger en god vask!
Magda feiret "bursdag" på Tyinveien, like før vi begynte nedstigningen til Øvre Årdal.

45000 km. Klarer vi 50k før sommeren er over tro?
I Øvre Årdal møtte vi noen meget interessante mennesker i en 1978 mod Nissan Skyline.

Disse hyggelige karene fra Kuwait hadde kjørt hele veien, og tenkte å fortsette til Geiranger, og derfra østover til Russland for å hende opp i hjemlandet via halve jordkloden.

Fra Øvre Årdal tok vi beine vegen til Lærdal hvor vi spiste på kroen ved tunellen. Meget oppegående mat!

Derfra kjørte vi tilbake til Lærdalsøyri og tok Aurlandsvegen over fjellet. Dette var også en ny opplevelse for meg. Mye turister oppå her, men også en fantastisk rute. Midt oppå der fant jeg en grusvei som ledet opp til en stor mast. Amund var tom for dekk, så han ventet nede i frykt for punktering. Gladgassing hele veien til topps bød på en formidabel "på toppen av verden" følelse.



Nå er vi kommet hjem, en dag tidligere enn planlagt, men det skal bli godt med en hel dag til å stelle med Magda. Hun er tross alt 45000km nå og trenger en god vask!
- Jompa
- Posts: 357
- Joined: 18 Nov 2015 22:15
- MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011
Re: Lasses Freewind, langhelg på 2 hjul
Fin historie.
Men oppegående mat ?
Greit at dere vestlendinger spiser mye rart, uansett en fordel om maten er død før den havner på tallerkenen
Men oppegående mat ?
Greit at dere vestlendinger spiser mye rart, uansett en fordel om maten er død før den havner på tallerkenen

-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind, langhelg på 2 hjul
Får vel si meg enig med deg i at det var en litt lokete formulering. Men maten var ihvertfall grådig deilig.Jompa wrote:Fin historie.
Men oppegående mat ?
Greit at dere vestlendinger spiser mye rart, uansett en fordel om maten er død før den havner på tallerkenen
I går vasket jeg sykkelen skikkelig etter turen. Midt oppi det hele fikk jeg meg en utrykning med redningsskøyten.

Når jeg kom hjem om kvelden byttet jeg dempergummi i bakdrevet. Var så vidt jeg fikk på plass igjen drevet med de nye i, måtte til med noe syrefri vaselin til slutt og så stå på drevet


Oppdaget også til min store forskrekkelse at svingarmen hadde litt sideveis slakk. Etter en god inspeksjon og en litt lengre runde i tenkeboksen kom jeg på at jeg ikke hadde trekt til med moment når jeg skiftet lagrene for noen måneder siden. Viste seg at bolten var ganske løs, og kunne skrus til et par hele runder før det sa klikk...
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind, langhelg på 2 hjul
Til min store overraskelse fikk jeg movet opp alle eikene i framhjulet problemfritt i dag. Ikke værst for en 20 år gammel sykkel!
Har planer om å ta av og på igjen dekket av to grunner: Trene på det og å rette hjulet litt. Er ikke 100% rundt. Noen dager etterpå blir det nye dekk og slanger. De gamle slangene har jeg planer om å beholde i reserve. Har bestilt Pirelli Scorpion Trail 2.

Skiftet olje også i dag. Denne gangen ble det premiumolje fra Motul. 5100 10W40, satser på litt bedre girskift og clutchfølelse, ingen tegn til spon av betydning som dere ser, så satser på at det bare er oljen som har gjort sitt.
Er i grunn veldig imponert av denne "kjipa" sykkelen min - runder 48.000 straks.
Motul oljen luktet forresten ganske snasent, kanskje for spesielt interesserte. Kanskje det er "ester" (står på kannen) som pirrer flimmerhårene i snyteskaftet...
Har planer om å ta av og på igjen dekket av to grunner: Trene på det og å rette hjulet litt. Er ikke 100% rundt. Noen dager etterpå blir det nye dekk og slanger. De gamle slangene har jeg planer om å beholde i reserve. Har bestilt Pirelli Scorpion Trail 2.

Skiftet olje også i dag. Denne gangen ble det premiumolje fra Motul. 5100 10W40, satser på litt bedre girskift og clutchfølelse, ingen tegn til spon av betydning som dere ser, så satser på at det bare er oljen som har gjort sitt.
Er i grunn veldig imponert av denne "kjipa" sykkelen min - runder 48.000 straks.
Motul oljen luktet forresten ganske snasent, kanskje for spesielt interesserte. Kanskje det er "ester" (står på kannen) som pirrer flimmerhårene i snyteskaftet...
- Palma
- Posts: 4834
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Lasses Freewind, snart nye dekk, straks 48000km
Her var det mye artig lesing og øyegodt i form av fine fotografier 

-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind, snart nye dekk, straks 48000km
Har fått gjort litt de siste dagene. I går hadde jeg av fremdekket for å forsøke meg på retting av felgen. Har lest og sett noen timer med youtube for å bli trygg på dette, og det gikk egentlig ganske fint. Konkluderer med at de som sier at tolmodighet er nødvendig i dette øyemed.

Resultatet ble ikke perfekt, men langt bedre enn før. I tillegg fikk jeg mestret å ta av og legge på dekk selv -noe jeg ikke har tenkt å gjøre som en vane -men noe jeg mener jeg burde greie om det skulle være nødvendig på langtur.
Brukte dette hendige verktøyet fra BT, kan anbefales.

Legger som alltid med et bilde av sykkelen uten hjul, synes det synet er like artig hver gang.

I dag har jeg også fått på de nye dekkene. Bergen Bildekk AS i Haakonsvernveien leverer varene til gode priser. 3400,- for et sett med Pirelli Scorpion Trail 2 og nye slanger ferdig pålagt (løse hjul) er innafor i min verden.
Ba om å få de gamle slangene i reserve, så da har jeg det med på neste langtur
Oppdaterer med bilder av dekkene i morgen, nå sitter jeg godt med en pils i hånden

Resultatet ble ikke perfekt, men langt bedre enn før. I tillegg fikk jeg mestret å ta av og legge på dekk selv -noe jeg ikke har tenkt å gjøre som en vane -men noe jeg mener jeg burde greie om det skulle være nødvendig på langtur.
Brukte dette hendige verktøyet fra BT, kan anbefales.

Legger som alltid med et bilde av sykkelen uten hjul, synes det synet er like artig hver gang.

I dag har jeg også fått på de nye dekkene. Bergen Bildekk AS i Haakonsvernveien leverer varene til gode priser. 3400,- for et sett med Pirelli Scorpion Trail 2 og nye slanger ferdig pålagt (løse hjul) er innafor i min verden.
Ba om å få de gamle slangene i reserve, så da har jeg det med på neste langtur

Oppdaterer med bilder av dekkene i morgen, nå sitter jeg godt med en pils i hånden

-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind, snart nye dekk, straks 48000km

Ganske vått og en del oljesøl i dag desverre, så har ikke fått testet noe særlig på vei til jobb. Men eg konstaterer at dekkene ikke er firkantet lenger og svinger dit jeg vil uten å måtte overtales på halvveien.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4844
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Lasses Freewind, snart nye dekk, straks 48000km
Jeg har klokket 5.000km på Scorpion Trail II på FJR'en min. Er storfornøyd. Blir spennende å høre hvordan de faller i smak hos deg.
Grunben til mitt valg er andelen grusveier i Latvia, som jeg ikke nødvendigvis aktivt oppsøker, men de er der mellom meg og de veiene jeg vil kjøre.
På de 5.000km'rene jeg hittil har kjørt på dem, så et det ca 400km på grus av varierende kvalitet.
Jeg må bare få sagt at jeg ble imponert over de "plutselige" grusegenskapene på "plastraketten" min
Grunben til mitt valg er andelen grusveier i Latvia, som jeg ikke nødvendigvis aktivt oppsøker, men de er der mellom meg og de veiene jeg vil kjøre.
På de 5.000km'rene jeg hittil har kjørt på dem, så et det ca 400km på grus av varierende kvalitet.
Jeg må bare få sagt at jeg ble imponert over de "plutselige" grusegenskapene på "plastraketten" min

-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind, snart nye dekk, straks 48000km
Har ikke fått mer enn 10 mil på de ennå, men så langt er inntrykket at de er mer lettstyrt i lav fart enn TKC70, men litt mer tungstyrt i høy fart.Bikeridr wrote:Jeg har klokket 5.000km på Scorpion Trail II på FJR'en min. Er storfornøyd. Blir spennende å høre hvordan de faller i smak hos deg.
Grunben til mitt valg er andelen grusveier i Latvia, som jeg ikke nødvendigvis aktivt oppsøker, men de er der mellom meg og de veiene jeg vil kjøre.
På de 5.000km'rene jeg hittil har kjørt på dem, så et det ca 400km på grus av varierende kvalitet.
Jeg må bare få sagt at jeg ble imponert over de "plutselige" grusegenskapene på "plastraketten" min
Vedlig uvant som nye dekk alltid er, men går seg vel til. Har regnet her siden jeg la på nytt, så har ikke turd å utfordre de på noen måte ennå.
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasses Freewind, snart nye dekk, straks 48000km
Så fikk jeg gjort noe i dag også.
Etter at jeg dyset opp og satte på effektanlegg har eksosen laget mer og mer lyd
Brukte uorginal grafittpakning mellom frem og bakrør når jeg monterte, denne var tydeligvis dårlig kvalitet, for den blåste helt ut her om dagen.
Kjøpte ny orginal på Bergen MC Center og monterte den i dag, den var mer solid, glattere og billigere også..

Satser på at det holder bedre tett denne gangen.
Skiftet også øvre demperbolt bak som jeg merket at var litt slitt når jeg skiftet bakdemperen.

Er fremdeles litt slakk i den etter at jeg har skiftet, men det skal tydeligvis være slik da det er helt likt på både OEM demper og den jeg har skiftet til.
Ingen slakk med vekt på da, så jeg setter den saken i bero.
Etter at jeg dyset opp og satte på effektanlegg har eksosen laget mer og mer lyd

Brukte uorginal grafittpakning mellom frem og bakrør når jeg monterte, denne var tydeligvis dårlig kvalitet, for den blåste helt ut her om dagen.
Kjøpte ny orginal på Bergen MC Center og monterte den i dag, den var mer solid, glattere og billigere også..

Satser på at det holder bedre tett denne gangen.
Skiftet også øvre demperbolt bak som jeg merket at var litt slitt når jeg skiftet bakdemperen.

Er fremdeles litt slakk i den etter at jeg har skiftet, men det skal tydeligvis være slik da det er helt likt på både OEM demper og den jeg har skiftet til.
Ingen slakk med vekt på da, så jeg setter den saken i bero.
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3268
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
Helt enig Freddie, selv om jeg med å innrømme akkurat DET, skyter meg selv litt i foten. Heldigvis er det mulig å ha flere sykler, både ny og gammelfreddy123 wrote:Artig å følge noen som skrur og fikser litt selv som mannfolk skalog ikke bare går i butikken og peker på den største og dyreste adv sykkel'n og tenker den skal jeg ha
selv om det har sine fordeler set også da ...
Sent from my iPhone using Tapatalk

Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no