TRØNDERLOVEN: 1. Bli itj fæst uten skinnvæst 2: Bli itj fin uten mokkasin 3. Bli itj fart uten bart 4: Får itj råna uten Ascona 5: Bli itj rock uten tennis sokk 6: Bli itj knullings uten rullings 7: Bli itj barsk uten karsk 8: Me japansk bil e du homofil 9: Bli itj mus uten snus 10:Ho bli itj fin uten brennevin 11:Det bli itj nå døll så læng du har øl 12:Du får itj rota hvis rutan ittj e sota 13:Du bli itj millionær før du kjøpe sukker å gjær 14:Du bli itj like tøff som Rocky før du legg an en sikkeli hockey 14:Du e liten uten spriten 16:Det bli itj nå fæst uten å slæst
Hvis vi skal se på trondheim som trøndelags sentrum er det ikke så ille. Trådstarter hadde eksempler var verdalen og andre bygder.
I verdalen sier de "tri" som da skal bety "tre" (3)
Eneste som er spesielt i trondheim er vell "æ" isteden for meg ( og litt "ska" isteden for skal osv).
ellers kan man jo laste ned trønderbataljonen
Tri er et svært helseskadelig løsemiddel!
Er ikke bare i "Werrdarrn" at ordet tri brukes når dem mener 3. Det blir også brukt i Valdres og Gudbrandsdalen.
En historie i sakens anledning; Det ble arrangert et rally i Valdres-traktene på 60-tallet. Det stilte deltakere fra flere nasjoner til start,så de skulle ha fulgt standard-prosedyren for start. Da starteren teller ned "Five,four,three,two,one! GO!",men siden de hadde en valdres til å gjøre det så hørtes det sånn ut; "TRI, TU, EIN! Ta åt!"
NeoN wrote:bokmål e tørt å kjedli! vi snakker vælærsk ( v fredrikstad ) ''Bilær å Båtær som tutær å bråkær''
trøndersk er fineste dialækta
Om det du skriver er tørt og kjedelig så bør du gjøre noe med innholdet, ikke skriftspråket Å skrive på dialekt er en uting, og gjør det mye mer tungvint å lese.
med bokmål tenker jeg skole, tørt og kjedelig å skrive dialekt er ikke en uting! tenk hvis alle dialekter hadde forsvunnet til fordel for bokmål? vi må ta bare på norske verdier som dialekt
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007
NeoN wrote:med bokmål tenker jeg skole, tørt og kjedelig å skrive dialekt er ikke en uting! tenk hvis alle dialekter hadde forsvunnet til fordel for bokmål? vi må ta bare på norske verdier som dialekt
Vil du ta vare på dialekter så snakker du dialekt (er ikke akkurat som dialektene døde ut på 1800-tallet fordi folk ikke skrev dialekt). . Å skrive dialekt gjør at du taes mindre seriøst, det minsker sannsynligheten for at folk orker å lese det du har skrevet, og det gjør det vanskligere å forstå det mener. I tillegg gir det et fjortisspreg.
du har virkelig studert dette ja å skrive dialekt gir ikke akkurat et fjortispreg, men det virker useriøst, det skal jeg si meg enig i
fjortiss preg er når du bruker masse z'r istede for s, og overdreven bruk av store og mange bokstaver.
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007